Champagnepiken Skrevet 11. juli 2006 #1 Skrevet 11. juli 2006 Jeg pusser stadig opp... Og jo mer jeg gjør med stua og kjøkkenet, jo mer irriterer jeg meg over at de "hvite" innerdørene er mer gule enn noe annet. Dette er hvite foliedører med litt profilering, men ikke for mye krinkelkroker. Kan jeg male dem? Eller levere dem til et bilverksted for spraylakkering eller noe sånt? Har noen erfaringer å dele med meg?
Leo Skrevet 11. juli 2006 #2 Skrevet 11. juli 2006 Å få dem lakkert hos en billakkerer gir naturligvis det peneste og mest holdbare resultatet, men det blir sannsynligvis også ganske dyrt hvis det er snakk om en del dører. Det går imidlertid fint an å male dem selv. Jeg synes resultatet blir best hvis man tar av dørene før man maler, men jeg vet at noen synes det er lettere å få det pent når døren sitter på sin vante plass. Uansett må du skru av dørhåndtak og "nøkkelhull". Puss døren lett med fint sandpapir, sparkle/puss hvis nødvendig, mal ett strøk med heftgrunn, puss bort evt. dråper etc. og mal minst to strøk med halvblank oljemaling. (Jeg synes Jotun Lady med glansgrad 40 er lettest å jobbe med, men det er også en smakssak). Jeg pleier å legge døren over to bukker og snu den etter hvert som malingen tørker. Det slipper du hvis du lar døren sitte på plass. Selv synes jeg resultatet blir best når jeg bruker pensel og fordriver (Tynn, flat pensel som brukes til å stryke over til slutt for å fjerne overflødig maling). Man kan selvfølgelig også bruke rull, men jeg synes jeg får for dårlig kontroll over mengden maling da og resultatet blir absolutt penest og mest holdbart når strøkene er så tynne som mulig. Ikke fall for fristelsen å bruke akryl-/lateksmaling uansett hva produsenten måtte mene! Den tørker for fort og resultatet blir ikke bra! Husk også at oljemaling bruker 1 - 2 uker på å gjennomherde, så i denne perioden bør du, bokstavelig talt, gå stille i dørene. Oljemaling vil gulne noe over tid. Dette kan du motvirke ved å velge en farge som inneholder en anelse grått, f.eks. råhvit (NCS S0500 N). Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå