Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #1 Skrevet 11. juli 2006 Nå lurer jeg fælt.... Har kjempelyst til å fornye gardinene i stua. Problemet er bare at jeg ikke vet hvilke gardiner jeg skal ha. Jeg har dessuten lyst å skifte ut den store og tykke messing-stanga som nå er i bruk. Så før jeg kjøper gardiner må jeg nesten finne ut hvilke oppheng som passer. Ha kikket litt på disse fine, tynne gardinstengene som nå finnes. Det jeg lurer på da, er om disse tynne stengene går an å få i lengder som rekker over tre store stuevinduer (som står helt tett)(ca 3,5 m). Eller må jeg bruke kir-stenger (sikkert feilskrevet), eller gardinbrett? Den messing-stanga liker jeg ikke i det hele tatt. Dette ble litt rotete skrevet... Men mine spørsmål blir dermed: * Hvilke opphengsmuligheter har jeg foruten den stanga jeg har nå? * Er det noen som vet om noen fine måter å henge opp gardiner på i et så stort vindu? (har gardiner som henger rett ned med bånd rundt, og en kappe over øverst. Har sett fine draperinger av kapper i reklamen, men går dette når det er så langt spenn? Ev. andre ideer?) PS Liker ikke panelgargdiner.... Setter min lit til dere fantastisk kreative sjeler her inne!!!
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #2 Skrevet 11. juli 2006 Kirsch som selges på KID bl.a har gardinstenger opptil 380 cm. De billigste tynne stengene finnes bare i lengde opptil 300cm, så der må du evt bruke to stykk. Trestenger kan du jo få kjøpt ferdig tilpasset ditt vindu. Jeg har trestenger, syns det passer fint hos meg, men skulle jeg hatt noe nytt hadde jeg kjøpt disse svarte enkle stengene fra KID Jeg synes gardiner med maljer er super fint. Ville gått for det tror jeg.. og hengt en lengde ned over hver karm kanskje, evt en i hver side av hvert vindu, spørs litt hvor bred åpning det er mellom hvert vindu (?) Litt vanskelig i og med at jeg ikke har sett vinduene dine og stua di.. Men gardiner med maljer er bare knall tøfft, de henger seg så fint også
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 11. juli 2006 #3 Skrevet 11. juli 2006 Tusen takk for svar! Synes også at gardiner med maljer er kjempefint, og kunne også tenke meg de sorte, tynne stengene fra kid, men vet ikke hvordan det er å sette sammen flere stenger i og med at spennet er så langt... Og vinduene (3 stk) står veldig tett, så det er ikke rare plassen mellom. Lurer på om jeg bare skal gå for gardinbrett.... Hmmmmmmmmmmmm................ Ikke lett dette...
Sunbird Skrevet 11. juli 2006 #4 Skrevet 11. juli 2006 Jeg har også 3 store vinduer tett i tett på stua. Jeg har sånne svarte gardin stenger som de selger på kid, bare at mine er kjøpt på biltema. Jeg har flere som er satt sammen for å få den lang nok. Jeg har feste på begge sidene av vinduet og i mellom hvert vindu, for at spennet ikke skal bli så stort. Det er sikkert også mulig å skjøte sammen stengene i fra kid også, spør på butikken, de hjelper deg sikkert. Jeg tror nok også det ville blitt fint med slike stenger og gardiner med maljer. Personlig så synes jeg gardinene henger mye finere når de henger på stang i forhold til på gardinbrett.
Gjest gjest1 Skrevet 11. juli 2006 #5 Skrevet 11. juli 2006 Jeg kjøpte mine sorte gardinstenger på IKEA, og hadde én sammenhengende stang (skøtet sammen) til tre vinduer + verandadør. Gardiner med maljer synes jeg er fint. ( Da (som alltid) ville jeg selvfølgelig ha droppet bånd og sånn kappe øverst, )
abelille Skrevet 12. juli 2006 #6 Skrevet 12. juli 2006 IKEA har ganske lange gardinstenger. Vi har slike i sort som dekker to vinduer. (De trekkes ut til ønsket lengde). Ettersom det blir et ganske langt spenn har vi et ekstra veggbeslag midt på. Dersom det er veldig langt mellom kan du bruke flere. (men er ikke sikker på om det blir så fint med mer enn en ekstra.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå