Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2006 #1 Skrevet 10. juli 2006 Når begynnte man å drikke ut brudgommen og bruden? Og er det et spesielt land eller område som startet dette? Er litt nysjerrig på tradisjonene rundt dette. Hvordan var et utdrikningslag før? Det virker som det har forandret seg med årene. Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #2 Skrevet 11. juli 2006 Utdrikningslag har vært arrangert i Norge i over 100 år. Kvinnene begynte på 30-tallet. På 70- tallet begynnte man å kle seg ut og vise seg frem på gaten. Utdrikningslag har trolig opphav i opptaksritualene som er vanlig ved universiteter og høyskoler.
afr0dite Skrevet 11. juli 2006 #3 Skrevet 11. juli 2006 Utdrikningslag har vært arrangert i Norge i over 100 år. Kvinnene begynte på 30-tallet. På 70- tallet begynnte man å kle seg ut og vise seg frem på gaten. Utdrikningslag har trolig opphav i opptaksritualene som er vanlig ved universiteter og høyskoler. ← Hva er linken mellom universitet og giftemål?!? :klø: Trodde det var en sånn slå-seg-løs-og-vær-ung-en-siste-gang-før-man-gifter-seg-og-blir-voksen-tørrpinn-med-hundre-barn jeg da..
Gjest Catwoman Skrevet 11. juli 2006 #4 Skrevet 11. juli 2006 Utdrikningslag har vel mistet noe av hensikten sin egentlig? Nå har jo mange både vært samboere i flere år, og også fått barn før de gifter seg. Så en sånn siste kveld med vennene før du blir bundet opp med familie og diverse passer jo ikke helt lenger.
afr0dite Skrevet 11. juli 2006 #5 Skrevet 11. juli 2006 Utdrikningslag har vel mistet noe av hensikten sin egentlig? Nå har jo mange både vært samboere i flere år, og også fått barn før de gifter seg. Så en sånn siste kveld med vennene før du blir bundet opp med familie og diverse passer jo ikke helt lenger. ← Jojo, men ts spurte vel om hva som var den opprinnelige baktanken? Selv om det ikke har noen hensikt lenger.
Gjest Catwoman Skrevet 11. juli 2006 #6 Skrevet 11. juli 2006 Jojo, men ts spurte vel om hva som var den opprinnelige baktanken? Selv om det ikke har noen hensikt lenger. ← Vet det. Jeg bare nevnte det.
Gjest gjest1 Skrevet 11. juli 2006 #7 Skrevet 11. juli 2006 Utdrikningslag har vel mistet noe av hensikten sin egentlig? Nå har jo mange både vært samboere i flere år, og også fått barn før de gifter seg. Så en sånn siste kveld med vennene før du blir bundet opp med familie og diverse passer jo ikke helt lenger. ← Nettopp. Skulle akkurat til å si det, men du kom meg i forkjøpet! Utdrikningslag har strengt tatt fryktelig lite med nåtidens kultur å gjøre. Alle er "fri" likevel- gift eller ei! Så jeg skjønner ikke helt hvorfor tradisjonen lever videre, jeg da. For det finnes jo ingen mening i den. Opprinnelig var det vel for å gi den som skulle gifte seg en "sprø" og løssluppen aften; en siste natt med gjengen.
Gjest gjest1 Skrevet 11. juli 2006 #8 Skrevet 11. juli 2006 *hvisker veldig lavt*: I tillegg til at det ofte er ganske så harry saker ← Det.... er.... veldig.... harry. Mener nå jeg.
afr0dite Skrevet 12. juli 2006 #9 Skrevet 12. juli 2006 Jeg hadde heldigvis et svææært uharry utdrikningslag, noe jeg er uendelig takknemlig for! Mange feiringer som har mistet sin hensikt. Russetiden feks. Som skulle være feiring på endt skolegang. Men nå er jo russetiden FØR eksamen, og er bare fyll og faen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå