Gå til innhold

Når vennepar gjør det slutt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå for første gang opplevd at en nært vennepar av meg gjør det slutt. Det var opprinnelig mannen i forholdet som var min venn, men siden de har vært sammen i over 5 år nå har også hun blitt en veldig god venninne. Nå har hun funnet en annen.... :grine:

Det er så trist. For akkurat nå tenker jeg at hun samtidig gjør det slutt meg meg og de andre gamle vennene hans. Vennen min tar dette veldig tungt og det er ham jeg må være der for nå. Jeg tar meg selv i å være sint på henne, tenker "Hvordan kan hun gjøre dette, det er ikke riktig...". Men det vet jeg at jeg ikke har rett til å tenke.

Så hva skjer nå? Hva når jeg møter henne på gaten? Er dette liksom finito? Det sier seg vel egentlig selv; Jeg vil vel aldri kunne sitte på kafe og høre henne legge ut om den "nye mannen". Og hvis jeg ikke orker å bry meg med hverdagen hennes, så er det jo ikke noe mer.... Det er bare så trist!

Et lite hjertesukk, bare. Kanskje noen andre har vært i liknede situasjon og har lyst til å fortelle om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går an å være venner med begge etter et brudd også, men hvor enkelt det er, kommer an på hvordan de selv takler bruddet. Det er viktig at du i så fall er åpen om det, slik at de ikke har følelsen av at du går bak ryggen på dem.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg har nylig avsluttet et samboerforhold.

En av hans kamerater er blitt min også.

Han sier bare at han ikke vil høre på hvorfor det ble slutt. Han involverer seg ikke i det hele tatt. Vi treffes av og til og snakker jevnlig sammen. Han hjalp meg med flyttingen og andre ting.

Jeg setter pris på at han fortsatt er her for meg.

Flott at han var så tydelig på at han ikke ville involveres i hvorfor ting tok slutt.

Du kan være der for begge dersom du ønsker.

Du må bare si tydelig i fra at akkurat dette vil jeg ikke involveres i, men vi kan snakke om alt annet.

Skrevet

Kutt henne ikke ut, vær heller ærlig på at du synes det er litt vanskelig for deg med denne nye men at du håper dere fortsatt kan være venner. Har du tenkt på hvor vanskelig hun har hatt det før dette? Jeg gikk fra min ex og mange venner ble borte selv uten at jeg hadde en ny, det oppleves veldig sårt så mitt råd er å ta en telefon og høre hvordan hun har det. Dere trenger jo ikke snakke om bruddet deres, snakk om helt andre ting, bare vis at du er der. Jeg er helt sikker på at hun trenger deg så får tiden vise om vennskapet dabber av eller om det blomstrer.

Skrevet

Takk for svar. Og jeg går ut ifra at det er mulig å fortsette et venneforhold med begge to. Men jeg tror at det faktum at hun har funnet en annen gjør dette svært vanskelig. Jeg har jo ikke lyst til å høre om hennes nye kjæreste; jeg er redd jeg aldri kommer til å kunne være engasjert og optimistisk på vegne av dette forholdet. Og hva skal vi kunne snakke om hvis vi ikke kan snakke om hverdagen og livet hennes.... Været?

Jeg har kontaktet henne, men det var før jeg fikk vite at hun hadde funnet en ny mann. Det forandret dessverre mye....

Skrevet

Litt kjinki detta der ja :(

Gjest Gjest
Skrevet

Et vennepar av meg gjorde det slutt for flere år siden. Hun ble sammen med en annen kamerat av meg. Snakket mye med henne den perioden, og selv om det var han som var min opprinnelige kamerat er det henne jeg har mest kontakt med i dag. At jeg ikke har kontakt med han er ikke fordi jeg hadde problemer fordi jeg er hennes veninner. Men han har flyttet og har ikke så veldig mye felles å prate om lenger.... Har derfor sklidd fra hverandre, men henne ser jeg kanskje ikke så ofte. Men det er aldri noe problem når vi treffes igjen.

Men det jeg egentlig skal fram til her er at det er kanskje flere grunner til at det blir slutt. Selv om hun har funnet en ny mann, så har de kanskje hatt problemer en stund. Det behøver ikke kun å være hennes skyld... Å velge å gå etter såpass mange år er aldri lett. Hvis du klarer å holde kontakten uten å ta parti så går det greit. Men hvis du mener det er hennes skyld og at dette er det dummeste hun kunne gjort blir antagelig vennskapet deres litt anstrengt etterhvert.

Når det gjelder min vennine synes jeg det var trist i begynnelsen, men tiden har vist at hennes "nye" kjæreste er MYE bedre for henne.

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Du vil ikke høre om hennes nye kjæreste skriver du, hva da hvis kameraten din får seg en ny kjæreste? Vil du ikke høre om henne heller?

Skrevet

Hva om det var ditt forhold som tok slutt, ville du likt at venner tok avstand fra deg fordi de ikke ville høre om din nye kjæreste? Det er da normalt at forhold tar slutt, ikke alle finner den de skal dele livet med på første forsøk. Synes det er trist at ikke venner kan stille opp for hverandre.

Skrevet
Hvis du klarer å holde kontakten uten å ta parti så går det greit. Men hvis du mener det er hennes skyld og at dette er det dummeste hun kunne gjort blir antagelig vennskapet deres litt anstrengt etterhvert.

Når det gjelder min vennine synes jeg det var trist i begynnelsen, men tiden har vist at hennes "nye" kjæreste er MYE bedre for henne.

Jeg vil ikke fortelle så mange detaljer rundt dette, som dere sikkert forstår.... Det jeg kan si er at hun har valgt mange dårlige løsninger på ting den siste tiden. Hun har ikke taklet dette på den måten hun burde... Og den nye kjæresten hennes er jeg redd ikke kommer til å bli bedre for henne. Tror t.o.m. at hun om noen ganske få måneder kan komme til å angre på valget sitt. Men DET håper jeg virkelig ikke skjer...

Å holde kontakten med begge uten å ta parti. Ja, det høres vel og bra ut. Kunne ønske det fantes en oppskrift for det. Men dette er et bittert brudd så det er kjempevanskelig.

Mea Culpa: Bakgrunnen for at jeg ikke føler den helt store sympatien for denne mannen er fordi jeg vet ting om ham som ikke gir ham pluss i karakterboka, for å si det sånn.... Dessuten er han et slags symbol på bruddet. Hadde det ikke vært for ham, så hadde kanskje vennene mine jobbet seg videre. Hvis dette forholdet går dukken og hun finner en annen, er det en helt annen sak. Dette er da en "nøytral" person.

Gjest BagLady
Skrevet
Jeg vil ikke fortelle så mange detaljer rundt dette, som dere sikkert forstår.... Det jeg kan si er at hun har valgt mange dårlige løsninger på ting den siste tiden. Hun har ikke taklet dette på den måten hun burde... Og den nye kjæresten hennes er jeg redd ikke kommer til å bli bedre for henne. Tror t.o.m. at hun om noen ganske få måneder kan komme til å angre på valget sitt. Men DET håper jeg virkelig ikke skjer...

Jeg har ikke så mye å si annet enn at dersom denne venninna di har tatt noen uheldig valg nå og er i en ustabil situasjon kan det hende hun trenger støtte fra gamle venner mer enn noensinne. Du trenger ikke akseptere og godta absolutt alt hun gjør, men se at hun fortsatt er den samme jenta. Alle kan gjøre feil av og til, men det eneste du kan gjøre er å være en venn for henne.

Skrevet
Synes det er trist at ikke venner kan stille opp for hverandre.

Dette er sårt nok og vanskelig nok uten slike kommentarer. Jeg ønsker jo å kunne stille opp for henne. Men det vil samtidig bli oppfattet dårlig av kameraten min. Og så vet jeg også at hun ønsker å holde seg unna meg og andre venner av respekt for ham.

Skrevet
Jeg har ikke så mye å si annet enn at dersom denne venninna di har tatt noen uheldig valg nå og er i en ustabil situasjon kan det hende hun trenger støtte fra gamle venner mer enn noensinne. Du trenger ikke akseptere og godta absolutt alt hun gjør, men se at hun fortsatt er den samme jenta. Alle kan gjøre feil av og til, men det eneste du kan gjøre er å være en venn for henne.

Og i teorien er jeg kjempeenig! Problemet er bare at jeg ikke ser muligheten for å være en støtte for begge. Hun velger å holde seg unna for å ikke tråkke på hans territorium. Og han er nok fremdeles for full av bitterhet til å se at det går an å være venn med begge...

Skrevet

Heisan !

Opplevd en litt annen variant jeg da.....min beste venninne gjennom 13 år ....hun er 40 år....kutta meg ut til fordel for en mann....så den du!!!

det er slik man gjør på fjortis stadiet....

Vi var sammen i tykt og tynt , jeg trengte ingen andre har , med kjæretse , jobb samt andre gutte venner....

det er gått to år nå og jeg har enda ikke helt gitt hu opp.

det har vært sårende , traumatisk etc......

jeg turde å si henne noen alvorsord , det taklet hun ikke.

Skrevet

Trenger du støtte begge to da - du trenger egentlig ikke støtte valgene til den ene eller den andre selvom dere er venner. Så lenge du er åpen om hva du tenker og føler... Og at hun har tatt valg som du (og andre) ikke er enige i, eller har valgt en kjæreste som du ikke er veldig glad for har jo egentlig ikke noe å si...det er ikke din jobb som venn å dømme henne.

Jeg forstår absolutt at dette er vanskelig, men jeg mener at så lenge du er åpen med begge to kan du holde kontakten med begge - hvis det er det du ønsker da...

:rosasmil:

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har nå blitt kontaktet av henne og fått vite at hun ikke føler det er riktig å ha noe mer kontakt. Så problemet har vel løst seg selv... Vet ikke om hun synes det er bedre/lettere å brenne alle broer. Sitter igjen med en følelse av å ha bli dumpet selv... :tristbla:

Skrevet

Uffda. Skjønner at det ikke føles bra... Men nå slipper du ihvertfall å ta den avgjørelsen. Dere får heller ta tida til hjelp, var hun en god venninne kan dere kanskje finne tilbake til hverandre når det har gått en viss tid og ting ikke er så sårt for kompisen din lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...