Gå til innhold

Appelsinis med rosmarin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha 6 stk. på middag på lørdag. Leste i en annen tråd at Nelle ved en anledning hadde servert appelsinis med rosmarin til dessert. Hørtes knall ut. Nå er visst ikke Nelle så veldig aktiv for tiden, men kanskje noen andre har en god oppskrift?

Ellers tenkte jeg å servere kalvestek til hovedrett. Gnidd godt inn med hvitløk og urter. Tilbehør blir Piafs ovnstekte tomater, ertepure med basilikum og hvitløksstekte asparges/aspargesbønner. Lett og sommerlig...

Og så tenkte jeg kanskje en suppe til forrett. Noen med gode forslag der også? Har servert min squashsuppe med chevre og pinjekjerner så mange ganger nå at det slipper jeg ikke unna med en gang til... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen løse idéer til forrett:

-Kald avokadosuppe? Leste en oppskrift forleden med tanke på egne middagsgjester, men har ikke forsøkt foreløpig. Avokado skal ganske enkelt moses sammen med litt fløte, blandes med god grønnsakskraft og smakes til med salt, pepper og sitron.

-Blåskjellsuppe, feks kremet med karri og safran?

-Gazpacho?

-Purésuppe av rødbeter med hvitløk, koriander og spisskummen?

-Potet- og purresuppe? (passer bra hvis du ikke skal ha poteter til hovedretten, men de kokefaste nypotetene vi har nå er jo ikke de beste i suppe, kanskje)

Selv tyr jeg ofte til ertepurésuppe med hvitløk, vårløk og frisk mynte på denne tiden av året, men det går jo ikke når du skal ha ertepuré som tilbehør til hovedretten (det er også kjempegodt :) ).

Ellers skulle jeg gjerne hørt litt mer om den squashsuppen med chèvre og pinjekjerner... Oppskrift? :sjenert:

Skrevet

OK, hvis jeg får oppskriften på din ertepuresuppe, så skal du få oppskriften på min squashsuppe ;) Jeg tenker nå at jeg kan lage denne ertesuppen til forrett og heller bytte ut ertepureen til hovedretten med noe annet... Kanskje en "salat" av ovnstekt paprika, aubergine, squash og løk. Med store chunks av parmesan...

Squashsuppe med oregano, chevre og pinjekjerner

smør og olivenolje

1 gul løk - hakket

500 g squash i biter

50 g pinjekjerner

1 ss oregano/basilikum/majoran

2 terninger buljong - jeg bruker hønsebuljong eller grønnsaksbuljong

8 dl vann

150 g chevre + evt litt ekstra til pynt (se valgfritt)

1-2 ts sitronsaft

salt og pepper

chilliflakes

Smelt smør i en gryte. Tilsett oljen. Fres løk, squash og pinjekjerner til squashen er myk. Tilsett urter, vann og buljongterninger. La koke i 5 min. Miks suppen jevn med en stavmikser. Tilsett chevre og la småkoke i 2 min. Smak til med salt, pepper og sitron.

Valgfritt:

Smelt litt chevre i et vannbad. Når suppen er øst opp i suppeboller, kan denne smeltede chevren ringles over; legg en skje smeltet chevre i midten av skålen og bruke en kniv til å lage et fint mønster. Dryss til slutt over chilliflakes.

Jeg fant oppskriften i et svensk matblad for en del år siden og har lagd den ved mange anledninger. Passer både som forrett og som hverdagsmiddag.

Skrevet
-Gazpacho?

Dette må være omtrent veldrens beste matrett. Samboeren min har laget noen batcher nå, og vil helst ikke spise noe annet i hele tatt.

Skrevet

Takk for oppskrift på squashsuppe - den skal prøves! :) *veldig glad i chèvre*

Ertepurésuppe, ja. Jeg pleier å ha utgangspunkt i denne oppskriften, men dropper salathodet, og rører gjerne litt crème fraîche inn i suppen helt tilslutt istedet for bare å ha fløte på toppen til pynt.

Jeg pleier å servere suppen varm.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Siden det her kom noen ganske spennende suppeoppskrifter som jeg skamløst har tenkt å "stjele", skal jeg dele min beste fancy forrettssuppe så jeg ikke sår så dårlig samvittighet ;)

Kastanjesuppe med trøffelolje

*Har i ettertid angret litt på at jeg la ut denne oppskriften! :sjenert: Jeg har nemlig utviklet den selv sammen med en kammerat, så jeg fant ut etter litt ettertanke at det var best å fjerne den. Er noen interessert får de heller sende meg en pm.. ;) *

Endret av onyx
Skrevet

Takk Onyx og Piaf. Tror det blir ertesuppen på lørdag. Men jeg vet anledningen jeg skal prøve kastanjesuppen. I høst er det min tur til å diske opp en 5-retter til venninnegjengen min. Og da skal jeg lage din suppe, Onyx. Fancy og fin :)

Skrevet

Piaf; Har du vinforlag til ertesuppen din. En hvit burgund, kanskje?

Skrevet

Det har jeg igrunnen aldri tenkt så nøye over... Men erter er jo ganske søte, så muligens en frisk og tørr hvitvin?

Sikkert mange hvitviner som vil gå bra - og hvit burgund er jo alltid godt. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...