Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2006 #1 Skrevet 10. juli 2006 Har lyst å "ta et tak" i klesskapet mitt.. Men savner inspirasjon! Tidligere hadde ukebladene jevnlige artikler om slikt, men dette har jeg ikke sett på ei stund. Poster derfor denne tråden, i håp om å få noen tips.. Hva bør være basis? Hvordan bør jeg tenke? Hvordan organiserer dere klærne? Hva bør jeg kvitte meg med? Osv.. Gi meg deres beste tips, så motivasjonen øker, og jeg kommer igang.. Takk
hilli Skrevet 11. juli 2006 #2 Skrevet 11. juli 2006 Jeg er en helfrelst klesskaprydder, har nesten ikke klær lenger men jeg bruker til gjengjeld nesten alt i skapet og har aldri savnet noe av det jeg har kastet ut. Mitt beste råd er at om du ikke har brukt et plagg på et år kommer du ikke til å bruke det senere heller; til Fretex! Jeg vet at det er veldig vanskelig å kvitte seg med klær, men når du først kommer i gang er det utrolig deilig. Hvis det er noe du ikke klarer å kaste, husk det, og kast det til neste år i stedet, du har garantert ikke brukt plagget siden sist . Det eneste jeg sparer på er litt spesielle plagg av god kvalitet som kjoler og jakker. Selv om man ikke bruker disse noe særlig kan de være verdt å spare på allikevel. Med tanke på basisplagg har jeg egentlig ingen tips, slikt kommer jo an på hvilken smak og stil man har. Og husk; kast alt som ikke passer! Gled deg til den gode følelsen det er å endelig ha dumpet et par søppelsekker i fretex-containeren for så å komme hjem til et ryddig og romslig kleskap. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #3 Skrevet 11. juli 2006 Jeg er en helfrelst klesskaprydder, har nesten ikke klær lenger men jeg bruker til gjengjeld nesten alt i skapet og har aldri savnet noe av det jeg har kastet ut. Mitt beste råd er at om du ikke har brukt et plagg på et år kommer du ikke til å bruke det senere heller; til Fretex! Jeg vet at det er veldig vanskelig å kvitte seg med klær, men når du først kommer i gang er det utrolig deilig. Hvis det er noe du ikke klarer å kaste, husk det, og kast det til neste år i stedet, du har garantert ikke brukt plagget siden sist . Det eneste jeg sparer på er litt spesielle plagg av god kvalitet som kjoler og jakker. Selv om man ikke bruker disse noe særlig kan de være verdt å spare på allikevel. Med tanke på basisplagg har jeg egentlig ingen tips, slikt kommer jo an på hvilken smak og stil man har. Og husk; kast alt som ikke passer! Gled deg til den gode følelsen det er å endelig ha dumpet et par søppelsekker i fretex-containeren for så å komme hjem til et ryddig og romslig kleskap. Lykke til! ← Tusen takk for tipset! Det er sånn jeg ønsker å ha det ja.. Å like og bruke alt som er i skapet! Skal gjøre mitt beste for å følge rådene dine!
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #4 Skrevet 11. juli 2006 Pleier å ta en opprensk i ny og ne. KLær jeg ikke har brukt det siste året går rett i konteineren til frelsesarmeen. Det samme gjelder klær som jeg har brukt et år på å komme inn igjen i.. Klær som er slaskete og totalt ute av mote går også rett i konteiner. SÅ sorterer jeg litt.. fine bukser i den bunken, hverdagsbukser der, 'fille'bukser der, joggebukser i en bunke. Fine topper for seg, hverdagstopper for seg.. begge deler topper for seg.. o.s..v Og når jeg er i den sorteringsperioden dukker alltid opp noe som ikke passer lenger, det er rett ut!
Gjest Mea Culpa Skrevet 11. juli 2006 #5 Skrevet 11. juli 2006 Når det gjelder basisplagg så kan det være greit å ha en skjorte, jakke, bukse, genser og et skjørt i god kvalitet og nøytrale farger. Så er det bare å kjøpe billigere topper osv. og mikse i vei.
Gjest Tanita Skrevet 12. juli 2006 #6 Skrevet 12. juli 2006 (endret) Jeg kaster alt som er litt misfarvet, slitt, nuppete eller fått hull. Rydder ca to ganger i året. De plaggene jeg ikke har brukt på ett år, sendes til fretex eller selges. Noen favoritter klarer jeg bare ikke å kaste da. I klesskapet mitt er det masse jeans, og topper i hvitt, rosa, lyseblå, turkis eller svart & grått. Har en sort bukse, en grå. Tre hettejakker (gode å gå hjemme med og når det er kaldt), og diverse joggebukser som er comfy. Men så fort de begynner å miste formen, kastes de. Har mange kjoler og skjørt, klarer nesten aldri å la være å kjøpe meg skjørt når jeg går i butikker. Kjolene kvitter jeg meg aldri med. Jeg elsker klærne mine, og noen ganger er det nesten umulig å kaste, selv om de er slitte og ikke ser ut lengre. Endret 12. juli 2006 av Tanita
Gjest Frk Åberg Skrevet 13. juli 2006 #7 Skrevet 13. juli 2006 Min erfaring er at jeg ofte drar fram gamle klær som jeg ikke har brukt på et par år, så de ovenfornevnte rådene passer ikke meg. Kombinerer dem på en ny måte, og vips så har jeg et nytt antrekk. Men skal ta en opprydning nå, og da skal jeg kvitte meg med klær som er slitte, nuppete, falmet, bomullsting som har blitt krympet eller dradd i vask. Ting av god kvalitet kaster jeg ikke, bortsett fra hvis passformen er helt vill. Rare kjoler kan jeg bruke på karneval en gang, tenker jeg. Skjørt og kjoler kaster jeg sjelden, men bukser som virkelig er rare, kan godt forsvinne. Slitte sokker, truser og strømpebukser skal ut. Sko kastes ikke, med mindre de gir meg gnagsår.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #8 Skrevet 13. juli 2006 Jeg er ekspert på å kaste ting.. Mamma er litt fy fy mot for det.. HEnger igjen fra barndommen hennes om dårlig råd og krig.. plutselig var gamle klær gode å ha.. Men tidene forandrer seg.. akkurat nå lever jo vi i overflod!
Gjest Frk Åberg Skrevet 13. juli 2006 #9 Skrevet 13. juli 2006 Vet ikke hva du mener med å kaste ting, men syns man bør gi klær videre til Fretex el. framfor å kaste i søpla (antar at de fleste her gir videre). Har et problem med bruk-og-kast. Kanskje derfor det tyter ut av alle skapene mine... Men seriøst, så prøver jeg å tenke virkelig gjennom ting når jeg kjøper, sånn at jeg ikke ender opp med å kaste unødig. Ikke at det hjelper barn i Afrika om jeg lar vær å kaste i søpla, men liker ikke holdningen når det er så mange som mangler så mye...
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #10 Skrevet 13. juli 2006 Har også slitt lenge med å kaste eller kvitte meg med klær. Men nå skal jeg ha en "ny start" etter dette svangerskapet, tenkte jeg, så nå har jeg pakket ned 5 poser med klær til Fretex. Det ble god plass igjen i skapet ja, herlig. Men ett spørsmål: sorterer dere ut ting før dere gir til fretex eller gir dere vekk alt dere ikke vil ha, og lar de sortere ut det de vil ha? Jeg synes mye av det jeg gir dem er litt umoderne og er dermed usikker på om jeg ikke heller skal hive det, men så tenker jeg som så, at kanskje de vil ha det likevel. I alle fall gode og varme klær. For de gir da vel en del til uteliggere direkte også?
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #11 Skrevet 13. juli 2006 Om jeg ikke husker feil så sender fretex til Romania rundt juletider, så bare gi alt som er brukbart, de sorterer ut selv.
Svart Katt Skrevet 13. juli 2006 #12 Skrevet 13. juli 2006 Var hjemme hos foreldrene mine for noen helger siden. Jeg og søsteren min ryddet i klesskap. Det ble til slutt fire svarte søppelsekker med klær vi gav til Fretex. Klær som i utgangspunktet passet, klær som var nokså nye, klær som ikke var slitt osv. Klær som ble gitt bort kun fordi de ikke hadde riktig snitt, ikke hadde riktig farge, klær som var umoderne osv.. Det fikk meg til å tenke litt. Har ikke turt å handle klær etter det. Alle klærne jeg ser på, klarer jeg å se som umoderne om kort tid. Men det her var jo litt på siden. Sårri.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #13 Skrevet 13. juli 2006 Var hjemme hos foreldrene mine for noen helger siden. Jeg og søsteren min ryddet i klesskap. Det ble til slutt fire svarte søppelsekker med klær vi gav til Fretex. Klær som i utgangspunktet passet, klær som var nokså nye, klær som ikke var slitt osv. Klær som ble gitt bort kun fordi de ikke hadde riktig snitt, ikke hadde riktig farge, klær som var umoderne osv.. Det fikk meg til å tenke litt. Har ikke turt å handle klær etter det. Alle klærne jeg ser på, klarer jeg å se som umoderne om kort tid. Men det her var jo litt på siden. Sårri. ← Litt på siden ja, men en viktig tanke! Det er jo galskap å stadig måtte kvitte seg med sekkevis av klær...
Gjest Catwoman Skrevet 14. juli 2006 #14 Skrevet 14. juli 2006 Min erfaring er at jeg ofte drar fram gamle klær som jeg ikke har brukt på et par år, så de ovenfornevnte rådene passer ikke meg. Kombinerer dem på en ny måte, og vips så har jeg et nytt antrekk. Samme her. Har mange klær som har vært ubrukt i over et år, også begynner jeg pluteslig å like de igjen og bruker de mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå