Gjest Bare innom Skrevet 10. juli 2006 #1 Skrevet 10. juli 2006 (endret) Jeg må bare få ut litt damp nå, jeg er irritert! Før jeg kan komme til poenget, så må jeg bare fortelle litt om min sønn. Han er 12 1/2 år, og skal begynne på u.skolen til høsten. Han er veldig umoden når det kommer til lek, men veldig moden med tanke på ansvar. Han er ekstremt tålmodig, snill, og pliktoppfyllende, han er kjent for å være gatas vaktmester og "engel". Som jeg nevnte så er han veldig umoden i lek, og leker ofte med barn 1-2 år yngre enn seg selv. De jevngamle barna blir ofte alt for voldsomme i leken til at han er komfortabel med å leke med dem. Han har også ofte passet yngre barn mens foreldrene er i butikken osv, og foreldrene stoler fullt og fast på ham. (det gjør jeg også, men etter avtale med foreldrene er jeg er alltid "back-up i tilfelle det dukker opp situasjoner han ikke klarer å håndtere på egen hånd) Den siste tiden har han blitt bedt i flere bursdager, både til sine "lekekamerater", og til de barna han bruker å passe. Jeg vet at barna har ønsket å ha ham med for hans egen del, for de er veldig glade i ham, men invitasjonen har også en annen side fikk jeg vite i dag. Han hadde blitt bedt i bursdagen til en 6 år yngre jente som han aldri har lekt med, og jeg ble skeptisk på hvorfor. Jeg spurte moren på en diplomatisk måte om hvorfor det var naturlig for dem å be ham siden han og datteren ikke hadde hatt noen kontakt i det hele tatt. Det kom da fram at flere av de andre foreldrene hadde anbefalt henne å be min sønn til bursdagen fordi hun var bekymret for en gjest som er kjent for å være veldig krevende. Hun hadde fått vite at min sønn hadde en gunstig påvirkning på denne gutten (lekekamerat, 2 år yngre enn sønnen min....) Etter å ha snakket med sønnen min (nei, jeg fortalte ham ikke om bursdagene), kom det fram at flere foreldre har rett og slett brukt ham som barnevakt uten å informere hverken ham eller oss på forhånd!!! De har bedt barna ringe for å be ham komme å leke med dem, og mens han er der har de dratt til byen eller på butikken... De har bedt ham med på stranda slik at de kan ligge å sole seg mens han passer barna... + mange andre episoder, Han har rett og slett blitt utnyttet!!! Det er greit at de ønsker ham som barnevakt, men da får de si til ham at det er det han er.. ikke late som om han er der for å leke, eller late som om han er en gjest på lik linje som de andre barna. Ja, jeg vet jeg overreagerer, men jeg liker ikke at han blir brukt på denne måten!! Endret 10. juli 2006 av Bare innom
Gjest Bare innom Skrevet 10. juli 2006 #2 Skrevet 10. juli 2006 Oopps... denne havnet visst feil, skulle inn på barn og familie egentlig... vet ikke helt hva som skjedde nå...
Gjest Hedda Gabler Skrevet 10. juli 2006 #3 Skrevet 10. juli 2006 Så ubenksomme voksne folk kan være! Dette hørtes ikke bra ut, nei. Har sønnen din skjønt at han har blitt utnyttet, tror du?
Gjest Bare innom Skrevet 10. juli 2006 #4 Skrevet 10. juli 2006 Så ubenksomme voksne folk kan være! Dette hørtes ikke bra ut, nei. Har sønnen din skjønt at han har blitt utnyttet, tror du? ← Jeg vet han synes det er merkelig at spesielt en mor reiser på butikken hver gang han kommer, men jeg tror ikke han ser sammenhengen helt... ennå.
Brunhilde Skrevet 10. juli 2006 #5 Skrevet 10. juli 2006 Du bør kanskje oppmuntre ham til å være litt mer sammen med barn på hans egen alder? ALL lek er jo ikke like voldsom og med tanke på at han skal begynne på ungdomsskolen der han det første året vil være blant de yngste, ja, så mener jeg at det må være sunt at han trener på å omgås de som er på samme alderstrinn. At foreldrene utnytter sønnen din er både ubetenksomt og hjerterått og her har du som mor hovedansvar for å sette tingene på plass. Kanskje du kan kontakte de foreldrene det gjelder og avtale en passede lønn for strevet?
Gjest Bare innom Skrevet 10. juli 2006 #6 Skrevet 10. juli 2006 Du bør kanskje oppmuntre ham til å være litt mer sammen med barn på hans egen alder? ALL lek er jo ikke like voldsom og med tanke på at han skal begynne på ungdomsskolen der han det første året vil være blant de yngste, ja, så mener jeg at det må være sunt at han trener på å omgås de som er på samme alderstrinn. At foreldrene utnytter sønnen din er både ubetenksomt og hjerterått og her har du som mor hovedansvar for å sette tingene på plass. Kanskje du kan kontakte de foreldrene det gjelder og avtale en passede lønn for strevet? ← Han har mange gode jevngamle venner som han er sammen med etter skoletid, og da dreier det seg stort sett om fritidsaktiviteter som korps og karate. Han møter også noen av sine klassekamerater når de har avtalt å spille fotball eller slåball på fritiden, eller at de samles av og til for å spille PS2, så dette ser jeg ikke på som noe stort problem. Det er når de skal "skate", hoppe på trampoline (salto fra tak o.l), kjøre "trick" med sykkel osv at det blir for voldsomt for ham. I slike situasjoner liker han helst å være "den store fisken i dammen". Lønn har jeg ikke tenkt på en gang, jeg tenkte bare på at det var greit for ham å vite når han "jobbet", og at jeg var informert så jeg ikke dro av gårde akkurat da, i tilfelle han behøvde hjelp... Men du har helt rett, jeg må snakke med foreldrene det gjelder!
Bobeline Skrevet 10. juli 2006 #7 Skrevet 10. juli 2006 Den siste tiden har han blitt bedt i flere bursdager, både til sine "lekekamerater", og til de barna han bruker å passe. Jeg vet at barna har ønsket å ha ham med for hans egen del, for de er veldig glade i ham, men invitasjonen har også en annen side fikk jeg vite i dag. Han hadde blitt bedt i bursdagen til en 6 år yngre jente som han aldri har lekt med, og jeg ble skeptisk på hvorfor. Jeg spurte moren på en diplomatisk måte om hvorfor det var naturlig for dem å be ham siden han og datteren ikke hadde hatt noen kontakt i det hele tatt. Det kom da fram at flere av de andre foreldrene hadde anbefalt henne å be min sønn til bursdagen fordi hun var bekymret for en gjest som er kjent for å være veldig krevende. Hun hadde fått vite at min sønn hadde en gunstig påvirkning på denne gutten (lekekamerat, 2 år yngre enn sønnen min....) Etter å ha snakket med sønnen min (nei, jeg fortalte ham ikke om bursdagene), kom det fram at flere foreldre har rett og slett brukt ham som barnevakt uten å informere hverken ham eller oss på forhånd!!! De har bedt barna ringe for å be ham komme å leke med dem, og mens han er der har de dratt til byen eller på butikken... De har bedt ham med på stranda slik at de kan ligge å sole seg mens han passer barna... + mange andre episoder, Han har rett og slett blitt utnyttet!!! Det er greit at de ønsker ham som barnevakt, men da får de si til ham at det er det han er.. ikke late som om han er der for å leke, eller late som om han er en gjest på lik linje som de andre barna. Ja, jeg vet jeg overreagerer, men jeg liker ikke at han blir brukt på denne måten!! ← (kortet ned innlegget ditt) Etter min mening synes jeg ikke du overreagerer. Ingen liker å bli utnyttet, barn eller voksne. Og voksne burde virkelig holde seg for gode til å bruke et barns arbeidskraft uten å informere foreldrene først. Som du nevner er det greit å vite at han sitter barnevakt i tilfelle det skal oppstå situasjoner som han ikke klarer å takle selv, og dermed vil trenge hjelp av en voksen. Å være lekekamerat er en ting, men å bli brukt som barnevakt er en annen sak. Foreldrene burde i det minste betale han for å utføre en god jobb, og informere han eller dere om at han skal være barnevakt. Etter min mening er det vanlig høflighet og god skikk.
tattoopia Skrevet 11. juli 2006 #8 Skrevet 11. juli 2006 jeg synes at du burde ta det opp med de foreldrene det gjelder. man utnytter da ikke en 12 år gammel gutt på den der måten . jessu fader. ble litt irritert her på dine vegne
Carrot Skrevet 11. juli 2006 #9 Skrevet 11. juli 2006 (endret) Er enig i at dette blir å bruke guttens gode sider på en veldig betenkelig måte.. Jeg ville tatt en telefon til foreldrene det gjelder og be dem svare på påstandene og si at dersom det er slik at de trenger pass til sine barn vil han gjerne stille opp men at det skal skje i ordnede former hvor både han og du er informert og at dersom de ikke kan respektere gutten og dine ønsker ser du ikke annet valg enn å fortelle gutten at det finnes voksne som ikke tenker på at de nedverdiger både seg selv og sine egne barn ved å bruke andres unger til egen vinning... Da tror jeg nok tankene vil få fart selv hos den mest egoistiske av dem - for tenk bare hva ungene i gata kan finne på å fortelle hjemme - åååå for en saftig intrige :icon_mad: jeg blir nemlig aldri så lite djevelsk av meg i slike situasjoner som din.. Endret 11. juli 2006 av Carrot
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #10 Skrevet 11. juli 2006 Tankeløst av disse foreldrene.Hva om det virkelig skjer noe med disse barna og sønnen din føler at han har ansvaret for barnet(barna) Gratis barnevakt til enhver tid er det også.
mari Skrevet 11. juli 2006 #11 Skrevet 11. juli 2006 Først; det virker som du har en fantastisk sønn og at du skal være ordentlig stot av han!!!!! neste du må gjøre, etter at du har gitt han en god klem og fortalt han hvor fantastisk han er er å ta en telefon til de det gjelder og gi dem ørene fulle av kjeft, for sånn kan man faktisk ikke behandle andre mennesker, hverken voksne eller ungdommer! eller barn for den saks skyld! Ikke bare blir han utnyttet, men han har ikke noe valg når han kommer i den situasjonen det gjelder, og det er ikke akseptablet! At disse foreldrene stoler så på han er fantastisk og en tillitserkæring til både din sønn og deg, men han må få såpass kred at de forteller han at han skal være barnevakt! Som du selv sa, hva hvis det skulle skje barna noe og han ikke taklet situasjonen og han ikke hadde deg i nærheten, tenk hvordan det ville gått innpå han, uff, får vondt inn i meg av det her! Gi sønnen din en klem fra meg også du, jeg liker han allerede, og har alldri møtt han
Gjest Piper Skrevet 11. juli 2006 #12 Skrevet 11. juli 2006 Først; det virker som du har en fantastisk sønn og at du skal være ordentlig stot av han!!!!! neste du må gjøre, etter at du har gitt han en god klem og fortalt han hvor fantastisk han er er å ta en telefon til de det gjelder og gi dem ørene fulle av kjeft, for sånn kan man faktisk ikke behandle andre mennesker, hverken voksne eller ungdommer! eller barn for den saks skyld! Ikke bare blir han utnyttet, men han har ikke noe valg når han kommer i den situasjonen det gjelder, og det er ikke akseptablet! At disse foreldrene stoler så på han er fantastisk og en tillitserkæring til både din sønn og deg, men han må få såpass kred at de forteller han at han skal være barnevakt! Som du selv sa, hva hvis det skulle skje barna noe og han ikke taklet situasjonen og han ikke hadde deg i nærheten, tenk hvordan det ville gått innpå han, uff, får vondt inn i meg av det her! Gi sønnen din en klem fra meg også du, jeg liker han allerede, og har alldri møtt han ← Signerer dette innlegget
Duracell Skrevet 11. juli 2006 #13 Skrevet 11. juli 2006 Ring de aktuelle foreldrene, og spør rolig og behersket hva de har å si i sitt forsvar. Om de har for vane å misbruke barn på den måten? Når de eventuelt hadde tenkt å fortelle om dette? Om dette er noe de har tenkt å betale for, siden de har brukt ham som barnevakt? Hvordan det føles å være så unormal at man "sender et barn på barnepassrunde" i nabolaget? Om dette er noe man er født med, eller som kommer rekende på ei fjøl fra bakevja? Om hva de tenker at dere gjør med det hele nå, om de har tenkt å beklage, eller om du er nødt til å forfølge saken hardere til verks... Skriker du med en gang du ringer, går folk i forsvar. Er du rolig når du stiller alle disse spørsmålene, synker de inn.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #14 Skrevet 11. juli 2006 Du har fått mange gode svar over, så jeg nøyer meg med å råde deg til å ikke fortelle din sønn at han blir utnyttet - det blir bare ekstra sårt.
Gjest Bare innom Skrevet 11. juli 2006 #15 Skrevet 11. juli 2006 Takk for alle svar, og ikke minst for støtten! For å svare på det siste først, nei gutten skal aldri få vite at han har blitt utnyttet! Han fortjener ikke den skuffelsen. Og han får hver dag en "bjørneklem", og jeg forteller ham da at jeg er veldig glad i ham, og stolt av ham! (det gjør jeg til begge barna) Jeg har snakket med en av de aktuelle foreldrene nå, og forklart mitt ståsted. Det ble litt sure miner i begynnelsen, mest fordi hun hadde blitt "ferska" tror jeg, men hun skjønte poenget mitt etter hvert. Til Carrot: Jeg tok det stille og rolig... intriger og kjefting ligger ikke helt i min gate, selv om det hadde vært riktig morsomt av og til...
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #16 Skrevet 11. juli 2006 så snill du er da. jeg hadde kjefta fælt på de mødrene som hadde utnytta min sønn. jeg skulle vært så tydelig at de ikke hadde våget å utnytte han mer. morsomt med intriger å sånnt men jeg leker ikke med hans følelser. mye bedre at mødrene blir forbanna på meg enn han blir utnytta. noen sinna mødre takler jeg nok
Gjest Bare innom Skrevet 11. juli 2006 #17 Skrevet 11. juli 2006 så snill du er da. jeg hadde kjefta fælt på de mødrene som hadde utnytta min sønn. jeg skulle vært så tydelig at de ikke hadde våget å utnytte han mer. morsomt med intriger å sånnt men jeg leker ikke med hans følelser. mye bedre at mødrene blir forbanna på meg enn han blir utnytta. noen sinna mødre takler jeg nok ← En behøver ikke alltid kjefte for å bli hørt... Jeg er ganske sikker på at i alle fall den kvinnen ikke vil gjøre samme tabben igjen.
Gjest Gjest_sam_* Skrevet 21. juli 2006 #18 Skrevet 21. juli 2006 jeg synes at du burde ta det opp med de foreldrene det gjelder. man utnytter da ikke en 12 år gammel gutt på den der måten . jessu fader. ble litt irritert her på dine vegne ← Hiver meg på denne. Det er totalt uakseptabelt det de andre foreldrene gjør mot sønnen din be dem om og dra seg ditt pepper gror. Det er Så urettferdig ovenfor sønnen din at jeg ble KVALM av og lese om det Mvh sam " Lykkelig er den som er uvitende om verdens ondskap"
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2006 #19 Skrevet 21. juli 2006 jeg hadde tenkt og reagert på samme måte som deg. forstår deg kjempegodt. Datteren min er en snill og pliktoppfyllende jente og det er ofte hun som ordner opp i lek og ellers ute i gata,men hun skal ikke ilegges det ansvaret synes jeg,for hun er et barn og foreldrene får pinadø passe sine egne unger så sant hun ikke er blitt forespurt om barnevakt og kan få en liten belønning fordi hun er så flink.
Ottine Skrevet 21. juli 2006 #20 Skrevet 21. juli 2006 For en sønn du har!! Vær stolt - men det er du sikkert! Enig med de andre - og deg- som sier han ikke skal få vite at han har blitt utnyttet. Og ta det for all del opp med dem de det gjelder! Som du selv sier, man trenger ikke kjefte og smelle - men fortell dem hvor skapet skal stå! Lykke til! Håper folk skjerper seg! Herregud, sier jeg bare...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå