Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Fikk i dag svar på noen blodprøver jeg har tatt hos legen min. De viser at jeg muligens har PCOS, og jeg har fått henvisning til gynekolog.

Hva nå?

Er det noen som vet hva som er det neste som skjer?

Tar det lang tid på å få svar om man virkelig har PCOS?

Jeg strømmer over av spørsmål.

Syns dette har vært en dritt dag, ble jo litt lei meg :tristbla: når jeg fikk svarene fra legen. Jeg vet jo at det kan gjøre hele dette babyprosjektet litt vanskeligere.

Det er sikkert helt teit å bli lei seg før jeg vet om det er PCOS jeg har, men har mest lyst til å grine litt nå :grine:

Skal ringe en gynekolog i morgen og få en time. Håper ikke det er lang ventetid på å komme til, vil jo helst i gang så fort som mulig.

Jeg vet jo at det er en del her inne som har PCOS og tenkte derfor at jeg kunne spørre her inne.

Syns at det var litt overraskende egentlig. Jeg er ikke overvektig, ikke har jeg mye kviser og ikke er jeg mer behåret enn andre. Men menstruasjonsyklussen min har vært veldig ustabil, lange blødninger og sterke smerter, men jeg vet jo at det ikke er noen regel uten unntak.

Håper at det er noen som kan svare meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var til gynekolog forrige tirsdag. Han tok vaginal ultralyd av eggstokkene mine, og mistankene om PCOS ble heldigvis avkreftet. Håper du får en like gledelig melding!

Ang ventetid så var det legen min som henviste meg til spesialist på kvinnesykdommer og barnløshet, og det tok vel noen uker før vi fikk time. Men vi var heldige og kom inn før ferien da. Håper ikke du må vente lenge nå. Godt å få svar på alle spørsmålene... :)

:klem::troest:

Skrevet

Det er riktig som Iselin sier at neste skritt er ultralyd. Haaper du faar time til det raskt slik at du slipper aa gaa og bekymre deg!

Men hvis det skal vise seg at du har pcos, saa finnes det som du sikkert vet hjelp aa faa. Du kan f.eks faa pergotime for aa stimulere eggeloesning.

Men ting kan skje helt av seg selv selv om du har pcos.

Jeg er naa gravid etter to pergotime-kurer, og forhaapentligvis gaar alt bra og barnet vaart blir foedt i mars! Er flere andre paa graviditetsforumet som ogsaa har lykkes - noen ved pergotime, noen uten hjelp, noen ved ivf.

Saa ikke gi opp! Som jeg har skrevet i en annen traad er det uansett en del du kan gjoere selv. Det finnes masse informasjon, saerlig paa engelsk, og jeg anbefaler PCOS and Your Fertility som kan kjoepes b.a paa Amazon. Den gir veldig gode svar paa mange spoersmaal, og har tips til hva slags kosthold man boer ha (lav gi) etc. Hvis du soeker paa internett er det ogsaa haugevis av sider som omhandler pcos.

Lykke til videre! :klem:

ps. man trenger ikke vaere overvektig selv om man har pcos, saa lenge man har cyster paa eggstokkene og ett annet symptom (f.eks. uregelmessig mens) heter det pcos. Har man kun polycystisker ovarier har man pco.

Skrevet

takk for svar.

Jeg vet godt at der fremdeles er muligheter for å bli gravid, men det hele virket bare litt mørkt i går.

Jeg kommer aldri til å gi opp håpet om å bli gravid, det er nemlig det jeg ønsker meg mest i hele verden. Var som jeg sa bare veldig oppgitt i går, og trengte å få ut litt frustrasjoner.

Dersom det er PCOS jeg har, kan jeg jo kanskje fremdeles bli gravid, det gjør det hele bare mer komplisert.

Mine tanker omkring det er litt som følger: Det som er så intimt og personlig som det å få barn med den man elsker, blir plutselig mer en sak mellom meg og leger. Det mister litt av romantikken og intimiteten.

Jeg har ikke fått time ennå, men håper at jeg kommer til hurtig.

Kan selv velge gynekolog, så jeg tror kanskje at jeg ringer litt rundt og hører hvor jeg kan komme hurtig til.

håper at det er så enkelt at jeg kan få en pergo kur, men den skal vel starte dag 1 i sykluss så vidt jeg husker. Håper derfor at jeg snart kommer til, for dag 1 er vel like om hjørnet kanskje :sjenert: , neste dag 1 kan jo komme om 3 måneder.

Jeg er veldig utolmodig :sur:

Skrevet

Jeg glemte å nevne at selv om jeg ikke har PCOS så fikk jeg Pergotime denne syklusen for å fremkalle eggløsning i alle fall. Vet jo ikke om den kommer av seg selv, men nå bør den i alle fall komme. For meg virket det som om det første de prøver er Pergotime i 4 sykluser. Og den skal tas over 5 dager og begynnes på mellom dag 1 og 5 i syklusen tror jeg det var...jeg var i alle fall på dag 4 og rakk d akkurat. Og så tar de blodprøve på dag tjue-og-noe for å sjekke om det virket.

Du kan jo kanskje ringe og be om å få prøve pergotime snarest mulig siden du har så lange sykluser? Det er jo verdt et forsøk hvis du likevel må vente til over sommeren før du får time... Lykke til! :klem:

Skrevet

Jeg tror nok ikke pergotime blir foreskrevet uten at de proever aa finne en mulig diagnose foerst. I tillegg skal man ha en innvendig ultralyd for aa sjekke om man har noen cyster foerst (ikke de cystene man har ved pcos). Hvis man har det, maa man vente til den gaar bort av seg selv.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror nok ikke pergotime blir foreskrevet uten at de proever aa finne en mulig diagnose foerst..

Det er nok ulikt praktisert. De troddelenge jeg hadde mild pco, men nå sier de at jeg ikke har det likevel. Mne like fullt er el veldig ustabil, og jeg får 50 mg pergotime uten en diagnose.

Skrevet

tror ikke at jeg vil spørre legen om medisiner uten at jeg har blitt undersøkt først, men det hadde jo vært godt å komme i gang. Er i dag på dag 41 i sykluss, så jeg regner ikke med å komme til før neste sykluss starter, men på en annen side så vet jeg jo ikke når neste sykluss starter.

Er det normalt å bli så lei seg som jeg er blitt over dette? Jeg vet jo ikke en gang om det er PCOS jeg har, men i følge legen var blodprøvene mine typiske for PCOS. Jeg føler meg litt som en sutre unge.

Skrevet
Det er nok ulikt praktisert. De troddelenge jeg hadde mild pco, men nå sier de at jeg ikke har det likevel. Mne like fullt er el veldig ustabil, og jeg får 50 mg pergotime uten en diagnose.

Det tror jeg også. Jeg har heller ikke fått noen diagnose, men ble foreskrevet 2 pakker pergotime i 4 sykluser eller inntil graviditet.

Skrevet

Mulig man ikke trenger noen diagnose, men legen proever vel aa finne ut hva som feiler pasienten foer pergo blir foreskrevet. Pergo har god effekt ved for kort lutealfase ogsaa, men det er ikke noen "cure all" for barnloeshet.

Gjest #Spidergirl#
Skrevet

Er det normalt å bli så lei seg som jeg er blitt over dette? Jeg vet jo ikke en gang om d

Eg fekk konstantert pcos i fjor og var mykje inn og ut gyn. Eg hadde ikkje tenkt å bli gravid men trodde eg var det, pga mens uteblei og eg var vannvittig dårlig. Eg venta lenge før eg kom til. Ett par mnd iallefall. Eg tok vaginal ultralyd og etter det blodprøver som viste ein liten Pcos. Har no spiral siden eg ikkje vil ha barn heilt enda.

Veit ikkje sikkert kossen det ligg an med barn i og med at eg tok ei angrepille den gangen også. No håper eg å finne ein mann så eg kan finne det ut om nokon år.

Har ingen overvekt, kviser, eller stor hårvekst så eg blei lika forundra som du. Hørte ord som vanskelig å få barn osv. Eg var kjempe lei meg lenge. Har alltid ønska meg barn.

Men har hatt uregelmessig mens , store blødninger og store smerter i magen og problem med pms.

Skrevet

Er ikke noe goey aa faa den diagnosen, men ikke fortvil! Jeg mistet foerst nesten troen paa at vi kunne faa barn, men etterhvert skjoente jeg at det ikke er saa daarlige prognoser som jeg trodde. 60% faar barn paa egenhaand, og de fleste som trenger medisinsk hjelp lykkes.

Etterhvert som du har vent deg til tanken blir du sikkert ikke saa lei deg lenger. Naar/hvis du faar diagnosen har du hvertfall noe aa forholde deg til.

Lykke til!

:klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...