Gå til innhold

Fondue gryte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg kjøpte en fondue gryte i jern på smart club i Oslo, den er av merket "duka kök". Men jeg lurer på hva slags olje jeg må benytte for og holde fonduen varm på bordet. Er dette vanlig lukt-fri lampe olje ??

Er det noen som kan hjelpe meg med dette??

På forhånd takk.

Mvh

Vibeke

(svar gjerne med og sende meg en mail)Mailadressen er slettet i henhold til våre regler - Misty moderator

Videoannonse
Annonse
Gjest Brunhilde
Skrevet

Det er lenge siden jeg har brukt min fonduegryte, men i brenneren som fulgte med den skulle det brukes rødsprit. Står det ikke noe om det på pakken du fikk den i da?

Skrevet

Du bruker rødsprit ja, ikke prøve noe annet.

Det kan fort gå galt!

Den lille saken under gryta kan du regulere flammen på, men den skal stå å brenne under hele måltidet. Jeg pleier å varem oljen litt på plate først, så setter jeg den over flammen på medium styrke.

Og jeg bruker solsikkeolje i gryta.

• 2 uker senere...
Gjest pulverheksa
Skrevet

Når dere bruker rødsprit i brenneren til fonduegryter ol. er det lurt å ha en spiseskje med vann oppi i lag med rødspriten. Da soter den mindre.

Skrevet

Yes, rødsprit er det eneste man bør bruke!

Selv bruker jeg vanlig soyaolje i gryta, synes den gir best smak på kjøttet.

Skal du lage ostefondue er det veldig viktig å passe varmen slik at det ikke blir brent. Noen ganger har jeg blitt nødt til å slukke brenneren i perioder for ikke å svi osteblandingen.

Lykke til :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...