Gå til innhold

Paideig

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Etter å ha funnet ut at en selvkomponert sak ble litt merkelig, så etterlyser jeg en paideig uten egg og melk. Paideiger uten egg men med melk er og av interesse, da får jeg bare eksprimentere meg litt frem med vann eller soyamelk :)

Tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Går smør bra?

Jeg bruker bare en enkel oppskrift som ser omtrent (går litt på slump hos meg) slik ut:

3 dl hvetemel

75 gram smør

litt kaldt vann (2-3 spiseskjeer)

1 ts bakepulver

litt salt

Denne bruker jeg til middagspaier. Søte dessertpaier har jeg ikke laget ennå, så der har jeg ingen oppskrift.

Gjest Gjest
Skrevet

Spiser ikke smør nei (er vegan), men kanskje smøret kan byttes ut med olje?

Men den ser betydelig mer lovende ut enn den jeg forsøkte tidligere i dag. Jeg tenkte at jeg hadde sett en ferdigdeig av maizena på butikken, og blandet maizena, mel og olje :ler: Tror det hadde hjulpet på om jeg hadde hatt vann i den?

Skrevet

Denne fant jeg på nettet:

Vegan pie crust

3 cups whole wheat pastry flour

1 teaspoon salt

¾ cup margarine

5 to 6 tablespoons cold water

In a medium bowl with fork, lightly stir together flour and salt.

With pastry blender or two knives used scissor fashion, cut in margarine until mixture resembles coarse crumbs.

Sprinkle in cold water, a tablespoon at a time, mixing lightly with a fork after each addition until pastry just holds together.

With hands, shape pastry into ball (if it's a hot day you may have to refrigerate the dough for 30 minutes or so).

For a two crust pie, divide pastry into 2 pieces, one slightly larger, and then gently shape each piece into a ball.

On lightly floured surface with lightly floured rolling pin, roll larger ball into a 1/8 inch thick circle, 2 inches larger all around than pie plate.

Roll half of circle onto rolling pin; transfer pastry to pie plate and unroll, easing into bottom and side of plate. Fill as recipe directs.

For top crust, roll smaller ball as for bottom crust; with sharp knife, cut a few slashes or a design in center of circle; center over filling in the bottom crust.

With scissors or sharp knife, trim the pastry edges, leaving 1 inch overhang all around the pie plate rim.

Fold overhang under; pinch a high edge. Bake pie as recipe directs.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for den :)

Så det ser ut som om margarin av et eller annet slag er nødvendig? Synd det ikke bare er å bytte ut fettet med olje.

Får lete (og nå vet jeg hva jeg skal google etter ;)), og eksprimentere :)

Bare rop ut om det er noen som har forsøkt å kun bruke olje i paideig, eller kanskje delfiafett kan fungere? Ikke spesielt sunt, men til festbruk er det neppe SÅ ille.

Får se om jeg klarer å berge den "paien" jeg har til kjøling :ler: Fyllet ble i det minste godt :)

Skrevet

Denne fant jeg nå:

3/4 cup wholewheat flour

3/4 cup unbleached flour

1/4 cup oil

Pinch salt

1/2 cup ice water

To make pie shell, stir flours together in a small bowl and freeze for 1 hour.

Freeze the oil in a separate container for an hour also.

Remove both from freezer and mix the oil into the flour until it makes a crumbly dough.

Stir salt into the ice water and mix the water into the dough.

Mix only enough to bind the dough.

This may seem a little wet at first - don't be concerned.

If too dry, add a small amount of water.

Roll out half of this into a 10" circle and lay into a pie plate.

Crimp the edges of the pan, all the way around, and

cut off any excess dough.

This makes enough for 2 pie shells.

Gjest Gjest
Skrevet

BINGO! Den skal testes ut neste gang jeg får ånden over meg og eksprimenterer villt ;)

Tusen takk skal du ha :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Margarin er fra planter da ... så det kan du spise.

Gjest Gjest
Skrevet
Margarin er fra planter da ... så det kan du spise.

Jeg vet det :)

Men jeg forsøker å unngå sterkt behandlet mat i så stor grad som mulig, og det er heller ikke alltid helsekosten har inne margarin (den som selges på butikken inneholder dessverre animalske tilsetningsstoffer)

Og nå ser det ut som om det finnes en oppskrift med olje, og da prøver jeg meg på den før jeg tar en tur på helsekosten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...