Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg å mannen min har en diskusjon her.

vi kjøpte en dvd spiller for to måneder siden som kunne spille av dvx .

vi kjøpte den av nettopp den grunnen for vi har en vanlig dvd spiller.

så fikk vi feil på den å mannen min dro ned for å reklamere å fikk en vanlig dvd spiller som kostet en hundre lapp mindre og fikk hundre kr i mellomlegg.

jeg mener at dem har gjort en feil å ba han ta spilleren med seg ned igjen for å bytte i en dvx spiller. men den koster to hundre kr mere enn den han opprinnelig kjøpte.

jeg mener at butikken skal levere en TILSVARENDE vare altså en dvx spiller kostnadsfritt til oss ettersom de ike har flere inne av den typen vi hadde.

eller må vi betale mellomlegget selv.

forbrukerkjøpsloven sier at selger skal levere en vare så fremt det ikke innebærer URIMELIGE kostnader. er to hundre kr urimelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tohundre kroner er ikke urimelig.

Med "urimelig" mener de at vi ikke kreve å få en vare byttet i den dyreste varianten når de finnes rimeligere varer med samme kriterier. "Urimelig" blir et tolkningsspørsmål, men meningen er at vi ikke kan kreve til oss varer som er betraktlig mye dyrere.

Loven sier at selger kan rette mangelen eller gi omlevering, dette vil si at de kan prøve å rette mangelen til dvd spilleren ved for eksempel å sende denne til reparasjon, eller gi dere tilsvarende vare som erstatning. Hva selger velger å gjøre, er det selger som bestemmer, og ikke kjøper.

Dere kan heve kjøpet eller kreve prisavslag hvis selger ikke foretar retting eller omlevering. Heving av kjøpet eller prisavslag kan ikke kreves hvis dere nekter å motta avhjelp (retting eller omlevering).

Ta med dere kvitteringen og krev retting på dvdspillren som spiller dvx, eller en tilsvarende spiller med samme funksjon. Dette forutsett at det er garanti på dvx dvdspilleren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...