Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har et "problem" med en venninne som alltid bommer røyk av meg og ellers ikke betaler tilbake når jeg har kjøpt noe til henne. Hun har "sluttet å røyke", men bommer likevel 5-10 røyk av meg på en kveld. For noen dager siden kom hun på besøk til meg. Jeg var akkurat på vei til butikken for å handle, og hun ba meg kjøpe 4 øl til henne, jeg skulle få pengene når jeg kom tilbake. Jeg fikk aldri penger for det. Dette er bare ett av stadige eksempler på at hun ikke betaler, det er gjerne "småpenger", men sammenlagt begynner det å bli en del, og for å være ærlig, synes jeg ikke det er riktig at jeg skal betale for ting hun ber om, det er noe annet hvis jeg tilbyr henne en øl, et glass vin e.l.. Jeg føler meg feig som ikke sier i fra, men synes det er vanskelig. Vi har begge greie inntenkter (men hun tjener mer enn meg), så det er ikke det at jeg ikke kan spandere på en venninne, men nå føler jeg at ting blir tatt som en selvfølge, og jeg merker jeg blir sint. Hvordan skal jeg få sagt i fra uten å virke gnien? Hvordan skal jeg forholde meg til denne evige bommingen av sigaretter? Jeg merker jeg er mektig irritert, og jeg er redd jeg skal gjøre en forholdsvis liten sak til et kjempeproblem. Noen som har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kan det tas med humor? Si et eller annet i retning “hadde ikke du sluttet? Eller er det bare at du har sluttet å KJØPE røyk? ;)

Skrevet

Kjøp en røykpakke og neste gang hun spør om å få bomme, så tar du den fram og sier at du har en ny, uåpet pakke som hun kan få kjøpe, i og med at hun har "glemt" å kjøpe røyk. Sier hun at nei, det vil hun ikke for hun har sluttet, får du bare si at pakka kan ligge hos deg, for hun røyker jo hver gang hun er på besøk.

Gjest Gjest
Skrevet

Jo, kanskje ikke så ikke dumt, det... Kan prøve :) Takk!

Gjest Blondie65
Skrevet

--- eller at du alltid har en eske med lite røyk i og når hun bommer røyk sier du "søren nei jeg har bare akkurat jeg" og når du skal på butikken for å kjøpe røyk og øl så har du jo ikke penger til å legge ut for.

Forøvrig: Gnien? Er bare en som er gnien der og det er ikke deg altså!

Skrevet

Eller si at du vil hjelpe henne å slutte så hun får ikke av deg :ler:

Høres kjedelig ut da at det skal bli sånn.

Gjest Gjest
Skrevet

Eller kanskje ta det opp ansikt til ansikt med henne. Jeg ville følt meg kraftig utnyttet hvis jeg hadde hatt en slik venninne, tror jeg. Og dessverre er jeg ikke så snill av meg heller, så jeg ville sagt det til henne. For en ting er sikkert, hun vet selv at hun utnytter deg, og benytter seg av din snillhet.

Skrevet

Sånt er ganske vanlig i min vennegjeng da. Den ene spanderer den ene gangen og den andre spanderer den neste gangen. Og sånn går det på rundgang. ;)

Så, vanskelig å si hva du skulle ha gjort. Dump henne?? :eeeh:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville sagt nei neste gang hun bommet. "Beklager, det har jeg ikke råd til, det er så mange som bommer røyk av meg for tida, så jeg må begynne å si nei til alle, ellers ryker det flere tjuepakninger om dagen. Men du kan få kjøpe røyk av meg, ca 60 kr for en tjuepakning, da blir det 3kr røyken." Blir hun sur pga det er det hennes problem.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde en slik venninne som ble ganske ekstrem etterhvert... Jeg prøvde å hinte litt frempå, men hun ble bare sleipere og sleipere. Jeg har ikke noe problem med å spandere på andre, selv om jeg har dårlig råd.

Problemet med henne her var at hun var supergjerrig mot andre, og prvde å snike til seg ting HELE tiden. Jo mer jeg strammet inn på hva jeg ga bort, jo mer begynte hun å mase.

Vi er ikke venner idag, jeg orker henne ikke mer, ikke egentlig pga snyltingen hennes, men resten av jenta...

Gjest gjest1
Skrevet

Heldigvis opplever jeg ikke dette så ofte. Men når jeg merker tendenser til det hos noen, er jeg snar med å si, hvis vi er ute på pub: Kjøper du med en øl til meg nå, så blir vi skuls. El.l. Folk pleier å ta slike små hint. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hei alle sammen, og takk for svar! Jeg skal tenke på alle rådene jeg har fått, mye fornuftig. Noe må jo gjøres nå, og så får jeg håpe det blir en endring! Det viktigste av alt er likevel at jeg har fått svar, trengte å få høre at jeg ikke er på jordet.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde også det problemet der, venninnen min var konstant blakk. HUn var student ja, men jobbet også. Gud veit hvor ho gjorde av de pengene.

Jeg jobbet fast, og hun anså vel at jeg hadde bedre inntekt enn hu å ga f.

Skulle spleise på ditt og datt, jeg endte opp med å kjøpe, hun betalte aldri noe.

JEg kjørte henne hit og dit, hun betalte aldri bensin, det koster faktisk å kjøre bil også!

En gang tok det kaka, vi skulle besøke en annen venninne som bodde 60 mil unna.. Jeg kjørte uten å få en krone i bensin, da vi kom fram oppdaget hun at hun ikke hadde fått penger på kontoen som lovet.. En helg uten penger.

Nei det gjorde ikke noe.. så jeg sa bare herregud skal du gå en helg uten mat?

Det endte med at jeg la ut hele helgen for ho.

JEg liker ikke å purre på penger, bør være en selvfølge å betale tilbake..

NEsten et år etterpå ble jeg forbanna, vi hadde krangla om noe annet også, så var godt i gang.

Så jeg sa, forressten, du skylder meg penger for den helga du!

FIkk til svar, ja jeg veit det, få kontonr ditt da.

Tydelig at ho prøvde snike seg unna.

Låner aldri bort noe mer til ho.

Trenger ho sjåfør sier jeg det er greit men ho får spleise på bensin hverfall!

Gjest Gjest
Skrevet

Enkelte skjønner ikke når grensen er nådd for å være frekke og utnyttende (egoistisk innstilling!)

Det er opp til deg å sette klare grenser for hva du tolererer, og gi henne klar beskjed. En slik snyltevenninne er ingenting å samle på, tro du meg!

Ikke vær redd for å ta det opp. Det er HUN som er dum, ikke du! Go girrl!

Gjest Blondie65
Skrevet

For lenge lenge siden kjente jeg en som aldri tok med seg noe særlig med penger når vi skulle ut. Når vi skulle bestille mat så sa hun sånn halvhøyt "ja jeg har bare råd til en liten forrett jeg altså og et glass vann". Det slo ikke feil - alltid var det en eller annen som syntes det var for galt og spanderte helaften på henne. Neste gang man traff henne kunne hun fortelle om Laura Ashley kjolen hun hadde kjøpt seg.

Sånne folk ... :frustrert:

Gjest Gjest
Skrevet

Takk igjen, for flere svar :) Jeg skjønner at "fenomenet" ikke er uvanlig og at alle synes det er like irriterende. Jeg er selv en person som synes det er for galt hvis noen ikke har råd, og typisk legger jeg ut, men jeg merker jeg blir irritert når jeg aldri får noe tilbake. Det er som oftest de samme som snylter på den måten der. Andre venner og bekjente som faktisk har litt dårlig råd en uke, ber heller om å få låne, og jeg får jo faktisk pengene igjen, eller de spanderer uoppfordret en annen gang. Vel. Nå skal jeg bli streng. Jeg vil ikke la meg utnytte på den måten. Neste gang jeg treffer min venninne skal jeg si at hun skylder meg penger for forrige gang (ikke så mye penger, men det er jo også for å få sagt i fra). Ellers er det slutt på å gi bort røyk eller kjøpe øl til folk som ber om det (uten at jeg får penger med meg), eller (indirekte) syter over at de ikke har råd. Tror det er den eneste måten å gjøre det på. Igjen, takk for oppbacking!

Skrevet (endret)
Ikke vær redd for å ta det opp. Det er HUN som er dum, ikke du! Go girrl!

Funker der ikke - ja så DITCH HENNE!

Så mange jenter her i verden som vil være din venn asså!

Endret av M.P
Gjest Gjest
Skrevet

Neste gang hun kommer til deg kan du jo be henne om å kjøpe med noen saker til deg. Når hun kommer med tingene så ta i mot de uten å nevne penger. Om hun nevner at du skylder henne for varene så "Neida, det går jo opp i opp siden du skylder meg penger."

Gjest Piper
Skrevet
Neste gang hun kommer til deg kan du jo be henne om å kjøpe med noen saker til deg. Når hun kommer med tingene så ta i mot de uten å nevne penger. Om hun nevner at du skylder henne for varene så "Neida, det går jo opp i opp siden du skylder meg penger."

Det var en god løsning ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...