Gå til innhold

Når fortelle stedatter at jeg er gravid`?

Anbefalte innlegg

Gjest janne29
Skrevet

Når fortelle stedatter at jeg venter barn med pappa'n?

Hun er hos oss annenhver helg..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Pia._*
Skrevet

jeg tror det er viktlig at hun må være den aller første til å få vite det. Og hun må ikke få høre det av andre. Jeg vet ikke hvor gammel stedatteren din er, men det er viktig at hun føler at dere involverer henne i dette her. Hun må føle det at hun skal bli store søster og at hun tross alt blir en viktig person i babyens liv. Det må ikke være slik at hun føler at hun nå skal miste pappa'n sin og at hun blir usikker på hvor hun står hos dere. Når jeg var yngre fikk jeg selv en (halv)-bror. (hater det ordet..) En helg jeg var hos dem, så kom pappa inn på soverommet mitt og måtte prate med meg. Da fortalte han at jeg skulle bli storesøster. Det var en veldig rar følelse, men det ble bare positivt. Jeg fikk lov til å være den som fortalte det til besteforeldre og tanter. Det var stas! Var super stolt jeg :)

Gjest janne29-
Skrevet

Jeg er 19 uker på vei idag...

Er litt redd for at hun blir sur og sjalu.. :forvirret:

Hun er så pappadelt og jeg tviler på hun vil dele han på en måte..

Men må vel nesten si det nå snart.

Hun er 5 år ..

Gjest Gjest
Skrevet

Er det ikke mer natulig at faren forteller henne det?

Gjest janne29
Skrevet

Jo... det er han som bør gjøre det.. :)

Men bør han fortelle det nå? Er jo endel mnd til babyen er her..

Gjest BagLady
Skrevet
Jo... det er han som bør gjøre det.. :)

Men bør han fortelle det nå? Er jo endel mnd til babyen er her..

Kanskje like greit å si det nå, så får hun forberedt seg litt og dere kan prate om det sammen. Og alle barn kan bli sjalu når småsøsken kommer til verden, det er helt naturlig. Men dere må involvere henne så mye som mulig.

Gjest janne29
Skrevet

Er kanskje litt redd for at tiden frem mot fødsel skal bli negativ og preget av stress fordi stedatter kanskje blir litt rebelsk....?

Gjest Gjest_Pia._*
Skrevet

Synes Pappaen skal fortelle det så snart som mulig jeg da. Hun kan fort bli skuffet hvis hun føler at hun får vite det etter alle andre. Tenk så glad hun blir hvis dere gjør litt stas på henne. La hun være den som forteller det til besteforeldre, tanter og familie. La hun forstå at hun blir en skikkelig storesøster, selv om hun ikke kommer til å bo hos dere fast!

Gjest Gjest
Skrevet

Er vel "bedre" at hun surmuler litt nå enn at hun slår seg enda mer vrang etter fødselen?

Om hun vil: Involver henne mest mulig, vis UL bilder, filmer om fosterts utvikling, osv. Ikke bare forvent at hun skal godta at "plutselig" kommer det et "nytt" familiemedlem uten at hun har fått tid til å absorbere det.

Gjest Gjest_Pia._*
Skrevet

Kan hun ikke få bli med på neste UL da? Ta henne med på babyklær shopping, la henne evt. være med å bestemme farge på barnerommet. (ikke ta fra henne, hennes rom hvis det ikke er nødvendig) Tror hun trenger den tiden som er i gjen av svangerskapet ditt til å omstille seg. Hun skal nok gjennom en prosess med seg selv, så litt ugrei kan hun sikkert bli. Men la det synke inn og gi henne den tryggheten hun trenger for å føle at dette skal bli bra.

Gjest janne29
Skrevet

Det står i brevet fra sykehuset, at barn er forstyrrende under UL så det vil vi helst ikke.

Men ja, jeg får be faren fortelle det til henne snart :)

Og satse på hun tar det bra.

Uansett, babyen kommer enten hun er klar for det eller ei.. så..

Skrevet

Ikke fortell at du er gravid, fortell at hun skal bli storesøster. Snakk mye om hennes rolle her, kjøp bøker om å bli storesøster(eller storebror om dere ikke finner om storesøster). Legg vekt på hvor viktig hennes rolle er sånn at hun føler seg inkludert. Lykke til :)

Gjest BagLady
Skrevet

Det er vel ikke anbefalt å ta med barn på UL, sånn i tilfelle noe skulle være galt osv. Men å involvere i form av å la henne "bestemme" visse ting er nok ikke så dumt, og gi henne "ansvarsområder" (dette blir selvfølgelig veldig relativt i forhold til barnets alder).

Var nylig på besøk hos en stolt 2-åring som viste fram sin nyfødte lillebror, vi var varslet på forhånd om at dette var henne oppgave så vi spurte henne om vi kunne få se. Det var tydelig at det gjorde henne stolt.

Gjest janne29
Skrevet

Hun vet hvordan det er å bli storesøster, har en lillebror hos bio-mamma.

nå venter vi en gutt... :)

Men orker ikke hun skal drive på å sammenligne meg med exen.. :forvirret:

Gjest BagLady
Skrevet
Hun vet hvordan det er å bli storesøster, har en lillebror hos bio-mamma.

nå venter vi en gutt... :)

Men orker ikke hun skal drive på å sammenligne meg med exen..  :forvirret:

Hvem skal sammenligne deg? 5-åringen? Det er jo bare en unge, det er da ganske naturlig at hun blir forvirret. Det er deres jobb å få henne til å føle seg trygg, ikke hennes jobb å være det "perfekte" barnet.

Gjest Gjest_pia._*
Skrevet

Sammenligne deg med exen? Du får fokusere på andre ting enn det! Hun er tross alt 5 år. Hun har en mamma og en pappa. Det vil aldri forandre seg uansett! Høres ut som om du har litt feil fokus..

Gjest janne29
Skrevet

hmmm... regner med ikke alle forstår meg her nei..

mulig vi venter litt..

Gjest baby-E
Skrevet

Jeg syns pappa`n skal fortelle det nå.

Det er viktig som flere over har skrevet, at dere involverer henne i det meste.

Syns det høres ut som du er veldig negativ til denne jentungen jeg :forvirret:

Gjest BagLady
Skrevet
hmmm... regner med ikke alle forstår meg her nei..

mulig vi venter litt..

Er det om å gjøre å forstå deg, eller å prøve å forstå ei lita jente på 5 år?

Gjest Gjest_Pia._*
Skrevet

Hvorfor vil du vente litt? Bare for å gjøre ting vanskeligere for henne? Som baby-E skriver så virker du veldig negativ til stedatteren. Med den holdningen gjør du bare alt vanskeligere for deg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...