Gå til innhold

Noen tanker fra en langtidsprøver med pcos

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

Sitter her med to gutter;

En på 9,5 år. Han tok det ca 5 år å "lage".

En på 2,5 år. Han tok det ca 3 år å "lage".

Skal sånn sett ikke klage. :sjenert:

Men jeg har siden 1991 ikke brukt prevansjon og det har resultert i 2 svangerskap og 2 velskapte barn.

Er heldig, men samtidig utålmodig for at det tar så lang tid.

Kan gå opp til 9 måneder uten mens. Men det vanligste er mellom 40 og 70 dager et sted. :roll:

Ikke alltid like lett å følge med.

Har pcos.

Har gått på pergotime og yngstemann skulle hatt en tvilling, men jeg mistet (men ikke lei meg da jeg ikke visste at jeg hadde to - bare ble lettet da jeg etter kraftige blødninger tross alt hadde en... :legrine: ).

Er overvektig.

Har økt hårvekst.

Sjelden el.

Kan ikke sette meg opp på noen liste her inn over forventet IKM da det ikke nytter med uregelmessige syklusser.

Har forsøkt det tidligere, men ender opp med å bare stryke meg uten mens, uten positiv test...

Ville bare skrive av meg litt frustrasjon da jeg føler alderen løper og sier tikk takk fortere og fortere; er nå 34 år gammel.

7 år mellom guttene mine er mye.

Håper så inderlig at jeg kan lykkes snart slik at det ikke bli like stor avstand mellom minstemann og en evt baby... :hjerte:

Det er godt med et sted å skrive av seg litt. :klem:

Klem fra Mayamor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:troest: Skjoenner at du begynner aa bli utaalmodig, selv om du er saa heldig aa ha to barn!

Du nevner at du er overvektig. Du vet sikkert at det minsker sjansene dine. Faar du hjelp til aa gaa ned? Slankekurs, samtale hos ernaeringsraadgiver? Trener du? Med pcos er det vanskeligere aa gaa ned i vekt enn for andre (som du sikkert har erfart), men det er mulig! Metformin kan kanskje hjelpe deg der. Mange som gaar ned i vekt faar spontant el av seg selv. Dessuten har du mindre risiko for SA og andre komplikasjoner hvis du er normalvektig.

Det finnes foroevrig masse litteratur om pcos og hvordan du kan hjelpe deg selv. Den beste boken, synes jeg, er PCOS and Your Fertility av Theresa Cheung. Soek paa Amazon.com saa finner du den der. Kan kanskje faaes i Norge ogsaa (vet ikke om den er oversatt).

Det finnes ogsaa masse tips aa hente paa internett, bl.a. paa diverse forum. Ett heter soulcysters.com.

Ikke gi opp! Oensker deg lykke til! :klem:

Hilsen en som ogsaa har pcos og er gravid etter to sykluser med pergotime.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også pcos og har nå prøvd i 14 mnd. Blir egentlig litt lei meg av slike svar som HH kommer med, jeg, selv om jeg vet det er veldig godt ment.

For noen får det til så mye lettere enn andre, og det får meg til å føle meg så mislykket. For etter nesten 2 år med planlegging mht graviditet (visste om pcos i forkant) vet jeg ganske mye om det meste om temaet. Men det hjelper like fullt ikke.

Jeg leser dagboken din Mayamor, og ønsker deg alt det beste.

Skrevet
Jeg har også pcos og har nå prøvd i 14 mnd. Blir egentlig litt lei meg av slike svar som HH kommer med, jeg, selv om jeg vet det er veldig godt ment.

For noen får det til så mye lettere enn andre, og det får meg til å føle meg så mislykket. For etter nesten 2 år med planlegging mht graviditet (visste om pcos i forkant)  vet jeg ganske mye om det meste om temaet. Men det hjelper like fullt ikke.

Jeg leser dagboken din Mayamor, og ønsker deg alt det beste.

Hvorfor blir du lei deg? Er det ikke bedre aa se paa det man kan gjoere for aa hjelpe seg selv, enn aa gaa i flere aar og bare haape at noe skjer?

Hvis man oensker seg barn sterkt er man vel villig til aa se paa livsstilen sin, eller?

Beklager hvis svaret mitt var noe "strengt," men jeg tror det kan vaere mer hjelp i aa vaere direkte enn aa gaa rundt groeten og si "stakkars deg."

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor blir du lei deg? Er det ikke bedre aa se paa det man kan gjoere for aa hjelpe seg selv, enn aa gaa i flere aar og bare haape at noe skjer?

Hvis man oensker seg barn sterkt er man vel villig til aa se paa livsstilen sin, eller?

Kanskje fordi jeg alt har forsøkt alt det du her viser til, lenge før du i det hele tatt fant ut noe om din egen situasjon. Det er lett å gi gode råd når man selv har sluppet å prøve særlig lenge. (Bare håpe at noe skjer?? Jeg har prøvd en rekke ting, deriblant hormonprodukter og laparaskopi, snart sendes søknad til ivf inn, til din informasjon)

Fordi jeg sterkt ønsker meg barn og dermed blir en noe sneversynt og bitter person når jeg ser hvor lett andre lykkes mens vi prøver og prøver uten hell.

Men selvsagt ønsker jeg alle andre ethvert barn de får! Like fullt er jeg nå kommet til det stykket at andres lykke på området gjenspeiler min egen sorg, og det gjør vondt.

Sorry mayamor, men innleget ditt trigget noe i meg som jeg så godt kjente igjen.

Skrevet

Jeg skrev innlegget spesifikt til Mayamor, som fortalte om det hun har proevd og at hun er overvektig. Derfor nevnte jeg f.eks. metformin, fordi det ikke saa ut som hun har proevd det. Jeg mente ikke aa komme med noe sleivspark til dere som sliter.

Jeg vet selvsagt at man ikke noedvendigvis kan KURERE pcos ved livsstilsendringer, men studier har vist at man oeker sjansen for el. betraktelig for mange ved aa gaa ned i vekt. Paa generelt grunnlag saa anbefales pcos'ere aa gaa ned i vekt dersom man er overvektig og derfor sa jeg det.

Jeg er som du sier kjempeheldig som ble gravid saa fort etter saa kort proevetid. Men jeg har nok halvveis visst hele mitt voksne liv at jeg har pcos fordi jeg alltid har hatt uregelmessig menstruasjon. Saa jeg var kanskje mer forberedt paa aa faa denne beskjeden enn andre.

Det er forskjellige grader av pcos. Jeg er heldig som ikke er saa hardt rammet. Saa jeg har masse medfoelelse for dere som virkelig sliter med overvekt osv. (har selv veid ti kilo mer enn jeg gjoer og det var et skikkelig slit aa gaa ned for meg ogsaa).

Jeg haaper inderlig du, gjest, og Mayamor og alle andre slitere lykkes!!

Og selv om jeg virker heldig, saa er jeg bare seks uker paa vei, og mye kan jo skje ennaa. Dessverre har pcos'ere stoerre risiko for aa miste.

Gjest Mayamor
Skrevet

Tusen takk for innspill begge to. :klem:

Jeg er gangske ærlig og rett fram og tåler helt fint et innspill som ikke luller meg inn.

Skriver en del her inne for å få andres meninger og det er topp å i det hele tatt få tilbakemeldinger.

Enkelte ganger kan andre synspunkter andre enn fra samboer, nære venninner og familie være veldig konstruktivt.

Dette med å gå ned i vekt er en kontinuerlig prossess som ligger i bakhodet og har gjort det siden 15-16 års alderen. Har gått ned i vekt med ulik hjelp. Og gått opp med hjelp av meg selv... :sjenert:

Har lest mye om pcos på nettet.

Legen min kan desverre lite om sykdommen.

Har lurt på om jeg skulle ta opp dette med metformin med henne.

Men når jeg snakker om å få hjelp; penser hun det bare inn på at dersom jeg går ned i vekt - vil mye løse seg.

Ja og hvorfor jeg ikke har sett det i speilet liksom... :ler:

Har forsøkt diverse Grete Roede kurs, vektvokterne, libra, cambridge, noka, nutrilett, Lavkarbo - med vekslende hell og snikende kilo som bare kommer på igjen.

Har vært utredet av Endokrinologisk avdeling på Haukeland sykehus, men kun for å få bekreftet at forbrenningen er lav.

Venter nå på time hos kirurg ang en kul i magen som stikker ut.

Legen mener det kun er en navlebrokk som kom i forbindelse med siste fødsel.

Jeg synes bare at den er ubehagelig og vil iallefall ha den undersøkt.

Har slitt en del med bekkensmerter etter siste fødsel.

Men nå er det merkbar bedring etter 9 ganger hos kiropraktor.

Fikk brist i halebeinet i november i fjor - der er det smerter enda, desverre.

Føler imidlertid at jeg på rett vei:

Nå har jeg begyndt på et damelag i fotball, hvor vi trener 2 ganger i uken.

Har gått til innkjøp av en eliptikal (noen kaller den en elipsemaskin) som er en mellomting av stepper (som gjorde vondt i kneene), tredemølle (som jeg fant usigelg kjedelig) og ergometersykkel (som halebeinet/bekkenet mitt protesterte av).

Trener med fitnessball et par ganger i uken.

Har treningsmatte som jeg gjør øvelser på.

Trampoline i hagen.

4 trenings dvd-er jeg bruker.

Eye Toy kinetic - som er trening ved hjelp av Playstation2.

Fikk meg sykkel m/tilhenger i fjor sommer - så håpet er å dra med minstemann på sykkelturer i hengeren når bare jeg klarer å sitte på et sykkelsete.

Neste måned åpner en svømmehall i nærheten og da skal jeg ha månedskort.

Er på vei i rett retning - men det er langt igjen. :)

Og jeg utleverer ikke meg selv nei... :ler:

Klem fra Mayamor

Skrevet

Synes hvertfall du virker kjempeflink paa treningsfronten! :tommelsmil:

Jeg synes du boer proeve aa bytte fastlege, evt. be om aa bli henvist til en spesialist som er god paa pcos. Paa snartgravid.com er det et eget forum for pcos'ere, kanskje noen der inne som har tips til hvem du kan faa hjelp hos.

Ellers virker det som du er paa god vei! Lykke til videre! :klem:

Skrevet

Skjønner godt du er fortvilet selv om du har to barn.

Synes og du er kjempeflink som trener så mye, det er veldig posetivt.

Gynokologen min, som er ekspert på ufrivillig barnløshet sa at de har forsket på kvinner som skal gjennom prøverør og da de som har trent regelmessig og de som ikke gjorde det, og det var større sjanse for og lykkes for de som trente.

Vi har 1 barn fra før, hun ble av alle ting til på p-pillen. Så vi trodde jo vi var superfruktbare. Så viser det seg at mannen min har så dårlig sperm, at datteren våres virkelig er et mirakel.

Så vi vil ikke klare og lage barn uten hjelp, regner liksom ikke med at sånne mirakler skjer to ganger.

Så her blir aldersforskjellen stor, hvis vi lykkes.

Og ønsket om et barn er jo stort, uansett om det er barn nr 1,2,3,4 eller 5 man ønsker seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...