Gå til innhold

hvordan skal jeg få medisin i den syke ungen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

dette er temmelig akutt. ungen min fikk høy feber på onsdag å den har stort sett ligget på 39,5-40+. var hos legen i går å fikk påvist infeksjon i kroppen men ikke hvor.

dette er ikke nødvendigiv noe kjempefarlig for en frisk unge, men min datter har en hjertefeil som gjør at dette kan bli potensiellt livsfarlig for hennes vedkommende.

hun fikk antibiotika men den smaker jo gift å jeg får det ikke i henne. får vi det ned så spyr hun det opp i samme farta. tabletter er vel sikkert like vanskelig å få i henne antar jeg.

hva skal jeg gjøre. er hun ikke bedre til i morgen er det sykehus neste :grine:

Videoannonse
Annonse
Gjest prestekrage
Skrevet

Prøv å blade ut i saft.

Evt hør med lege/apotek om tilsvarende medisin finnes i stikk-pilleform.

Skrevet

etter som jeg skjønte så var det enten piller eller flytende form. å blande ut i sat er dødfødt. ikke liker hun saft å medisinen smaker så jævlig at jeg hadde ikke klart å lure henne uansett.

har prøvd det meste :sur:

blir jo så fortvila

Gjest Gjest_Karensa_*
Skrevet

Hei.

Når våres gutt på snart 3 har fått slik "grusom" medisin, har vi sprøytet den inn i munnen og hatt saft-glasset klar slik at han får skyllet ned den forferdelige smaken. Evt lovet han ei belønning hvis han makter det. Men mye av barnemedisinenesmaker virkelig "Guano", så jeg har full forståelse for at de protesterer.

Hvis hun bare spyr opp medisinen, synes jeg du skal ta kontakt med lege/sykehus. De har jo muligheten til å gi henne det intravenøst. Ikke minst med tanke på hjertefeilen hennes.

Lykke til, tenker på dere!!

Gjest StoreSky
Skrevet

Srpøyte som barnet selv regulerer, og sjokolade og annet godt ved siden av...Funker hos oss.

Skrevet
Srpøyte som barnet selv regulerer, og sjokolade og annet godt ved siden av...Funker hos oss.

Dette har fungert i hundremeterskogen også :) med kandisukkeret liggende som "gulrot" og premie... Finn noe ungen virkelig vil ha og la dem forsøke dersom de er så store at de skjønner tegninga..

Lykke til og god bedring!

Gjest Mayamor
Skrevet

:sjenert: Vi følte oss som skikkelige barnemishandlere vi...:

Pappan måtte holde hode og hender og sprøyte inn medisin. jeg satte inn fingrene i munnen slik at ikke han kunne bite tennene sammen og holdt for nesen.

Stod klar med saftflaske umiddelbart.

Prøvde masse uten å lykkes før denne metoden ble tatt i bruk.

Husker ikke hva medisinen het, men den var orange på farge og smakte jæ....

Lykke til og god bedring.

Ikke noe kjekt med syke små barn.

Mayamor

Skrevet

pappan har lovet henne toy å is seinere i dag. ettersom vi må gjenta ritualet tre ganger daglig. om det funker har jeg nå mine tvil om etter som hun spyr det opp igjen. at min datter ikkeliker saft er jo en annen ting. det er jo ikke så mye jeg kan gjøre med det. å til vanslig så gjør d ikke så mye heller. men akkurat på sånne dager som dette blir man frustrert.

nei jeg regner med at det blir sykehus i morgen såfremt det ikke skjer ett mirakel.

Gjest prestekrage
Skrevet

Vesla her i huset har fått medisiner (flytende) med hjelp av en sprøyte. Har da fått lagt henne rolig i fanget mitt evt armkroken og ganske raskt (hardt "støt") sprøytet det inn i munnen. Deretter har hun fått noe å drikke som hun liker (saft/juice) evt en skje med youhurt umiddelbart for å fjerne den vonde smaken.

Ellers gjentar jeg oppfordringen med å ringe legen evt apoteket for å fortelle om problemet og hørt om det finnes alternativer på andre merker som du kan få resept på. Evt: Hør med legen om medisinen kan blandes i mat el.li. Kanskje det går ann å lage en liten hjemmelaget is? Lag kakao og tilsett medisinen?(bare en liten ide jeg fikk).

Nå skriver du jo ikke hvor gammel h*n er da, så vet ikke om noen av alt. er praktisk gjennomførbare...

Skrevet

hun er jo 3,5 år gammel så i teorien re det mye som sikkert er gjennomførbart

får vel bare prøve å se hvordan det går utover dagen

Gjest Gjest
Skrevet

Om ikke hun liker saft, så kanskje jus?

Gjest Fantus
Skrevet

Du kan prøve å gi en skje med is eller yoghurt både før og etter at hun får medisinen. Yoghurt bedøver smaksløkene litt. Men ellers kan du høre på apoteket om det går an å få medisinen i en sterkere styrke. For hvis hun må ta f.eks en full skje medisin nå, kanskje det samme virkestoffet finnes i en sterkere styrke sånn at hun bare trenger å ta noen få dråper.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan går det med dere? Ikke kjekt med syke barn! :tristbla:

Håper dere har fått medisin i jenten. Vi hadde også problemer med vår jente da hun var i 3 års alderen. Hadde mye vondt i halsen, og fikk ofte antibiotika. Nå siste gangen fikk hun det faktisk i tablettform. De var små (mye mindre enn de som skrives ut til oss voksne), hun tok de på tungen og svelgte de ned med saft, eller vann. Det gikk faktisk strålende, og hun var jo selvfølgelig veeldig stolt selv også. :rosasmil:

Kanskje det er verdt ett forsøk hvis det ikke allerede har ordnet seg?

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Store og små tabletter kan svelges ned sammen med en skje moset banan. (Putt gjerne tabletten midt inni mosen.)

Hvordan går det med barnet ditt, trådstarter?

Skrevet

Da jeg var liten og hadde problemer med å ta tabletter vet jeg foreldrene mine knuste innholdet (i sånn med plastkapsel tok de ut innholdet) og blandet med syltetøy eller is. Det tok den verste smaken.

Skrevet

Mine foreldre gjorde som abelille beskriver.

De knuste tabletten og blanda den med jordbærsyltetøy i en skje.

Var fire år og husker medisineringen som uproblematisk.

Håper dere finner en løsning på problemet, og håper jenta snart blir frisk.

Varme tanker fra meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...