Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest jente20
Skrevet

Verden i dag er så ufattelig urettferdig...her i Norge lever de fleste som grever, men andre steder i verden har ikke folk råd til mat engang. Viss verden skal bli et bedre sted FOR ALLE, så må vi da snart begynne å fordele ressursene bedre...eller??? Tenker du noen gang over dette når du er på shopping, og ser den kule buksa du bare MÅÅÅÅÅ ha til 2000 kr? Tenk for et privilegium. Viss jeg vil, så kan jeg bare gå på butikken å kjøpe meg en BUKSE til 2000....en BUKSE liksom, men andre ikke har råd til mat!!! I teorien er det mange som bryr seg, og synes det er så fælt med alle de stakkars barna de ser på TV...men det som virkelig forundrer meg, er at veldig mange av oss ikke har det minste problem med å dra på en real shoppingtur dagen etter............ Hva er det som skjer med oss?? Har vi mistet empatien, og evnen til VIRKELIG å bry oss????

Og dere; jeg er virkelig ikke noe perfekt menneske selv.....ville bare ta opp denne tanken jeg har, og høre hva dere andre mener og tenker om vårt enorme forbruk....

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Shopping er en nødvendighet for å føle seg vel.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Og bukser til 2000,-?

Det hadde jeg ikke giddet å kjøpe. Det er for dyrt. Det beste med shopping er når man får brukt pengene på en god måte.

Gjest Hilde K S
Skrevet (endret)

Og i min 100% stilling består jobben min utelukkende av å være empatisk og å bry meg om andre. Jeg har ikke dårlig samvittighet for å shoppe.

Endret av Hilde K S
Gjest Gjest
Skrevet

Har en 2000,- til en bukse har en vel råd til å donere noen penger for å lette samvittigheten sin vel...? ;)

Har heller ikke dårlig samvittighet for min nødvendige shopping.

Mayamor ikke innlogget

Gjest Piper
Skrevet

Jeg kan ikke bare gå og kjøpe meg en bukse til 2000, for da hadde jeg ikke ahtt penger til mat. Men de som har så mye penger, må også få velge selv hva de ønsker å bruke pengene sine på. De har tross alt jobbet for pengene.

En kan heller ikke gå rundt hele tiden, å ha dårlig samvittighet for at andre har det verre enn oss. For da får man ikke noe godt liv selv, tror jeg. Og ønsker man å hjelpe andre, er jo det bare positivt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har aldri hatt mulighet til å bare kjøpe meg ei bukse til 200,- på innfall.. De få gangene (maks èn i året) jeg virkelig skal shoppe så har jeg brukt 2000,- tilsammen. Men så er jeg student, med halvt lån og stipend og med liten deltidsjobb...

Jeg har hvertfall ikke dårlig samvittighet for å unne meg noe en gang i blandt. Hadde jeg hatt massevis av penger til rådighet ville jeg startet et senter for hjemløse katter/ hunder. Og hvis jeg får tid/ råd/ mulighet til det vil jeg begynne å jobbe frivillig med hjemløse dyr.

Gjest Gjesta
Skrevet

Heller én bukse til 2000,- en 10 bukser til 200,-.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er jeg faktisk helt enig i. Jeg er tilhenger av å kjøpe bra ting som holder, ikke billige ting som raskt går i stykker, og som gjør at vi kjøper enda mer, enten pga. samvittighet ("den var jo så billig"), eller rett og slett fordi kvaliteten er så dårlig at man må kjøpe noe mer. Dette er i hvertfall bra fra et miljøperspektiv.

For øvrig mener jeg at de aller fleste mennesker i Norge har råd til å gi mer til veldedige formål enn de gjør i dag.

Skrevet

Har ikke noe tro på at ei bukse til 2000 nødvendigvis er så mye bedre kvalitetsmessig enn en til feks 350.. men men.. det er ikke aktuelt for meg uansett å kjøpe ei bukse til 2000.... har knapt nok såpass til mat pr måned...

Dersom jeg skal gå rundt å ha dårlig samvittighet for mine shoppingvalg, får jeg det dårligere som menneske, og vil ikke være i stand til å ta meg av meg selv og min datter. Har min datter og jeg det bra, kan vi yte litt glede og overskudd av humør til andre - som også kanskje blir i litt bedre humør osv osv.

Jeg gir til de organisasjonene jeg mener benytter midlene på en "for meg" riktig måte, gjerne på innsamlingsaksjoner, lodd mv. Men de fleste av oss har nok råd til å gi mer, ja...

Blir irritert hver gang jeg hører om en kjendis som sier på tv - "jeg har ett fadderbarn i SOS barnebyer - gjør det du også". Jada - mange av oss har både ett og to fadderbarn, men tjener en brøkdel... så kjendisene bør ha minst 10-15 før de begynner å mase på oss vanlig dødelige med under 250 000 i året!

Gjest Gjesta
Skrevet
Har ikke noe tro på at ei bukse til 2000 nødvendigvis er så mye bedre kvalitetsmessig enn en til feks 350.. men men.. det er ikke aktuelt for meg uansett å kjøpe ei bukse til 2000.... har knapt nok såpass til mat pr måned...

Jeg har heller ikke råd til ei bukse til 2000 kroner. Og selvsagt ville det vært fint om en dyr bukse var av bedre kvalitet enn en billig, selv om det ikke alltid stemmer.

Poenget mitt var likevel ikke at det er bedre å kjøpe dyrt, men at det er bedre å kjøpe én ting enn ti. Én bukse er en nødvendighet, 10 bukser er egoisme og overforbruk.

Skrevet
Poenget mitt var likevel ikke at det er bedre å kjøpe dyrt, men at det er bedre å kjøpe én ting enn ti. Én bukse er en nødvendighet, 10 bukser er egoisme og overforbruk.

DER er vi enige! :) (Selv om jeg innimellom kjøper to bukser som er like, fordi jeg liker de så godt... ) :sjenert: (men da har ikke jeg så mye klær da, bare så det er sagt..)

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Ville heller aldri kjøpt meg bukse til 2.000, men ville heller aldri hatt dårlig samvittighet når jeg shopper.

Har tross alt jobbet hardt for pengene og en såpass stor andel av pengene går med til skatter, avgifter, fadderbarn og andre veldedige formål etc, etc, så de pengene jeg sitter igjen med etter at alt dette er betalt, nyter jeg å bruke med god samvittighet.

Gjest Gjest
Skrevet

Heller èn bukse til 200,- enn ingen bukse...

Det er vel poenget til de som ikke har like god råd.

Gjest jente20
Skrevet

Trådstarter her!

Det var ikke så viktig med den buksa asså, det var bare et eksempel....og skjønner jo at ikke alle har råd til en bukse til 2000. :ironi:

Dessuten skjønner jeg at de som allikevel gir mye til veledighet ikke har dårlig samvittighet når de shopper.

Men, sånn generelt, så synes jeg at folk i Norge bruker altfor mye penger på seg selv. Vi lever tross alt i et av verdens rikeste land, og de av oss som har bra med penger, kunne vært flinkere til å gi , synes nå jeg. Jeg sier ikke at man skal ha dårlig samvittighet hver gang man drar på en shoppingtur, men visse mennesker kunne kanskje begrenset seg i en del sammenhenger. Jeg kjenner mange som bare shopper i veg, nettopp fordi de har råd til det, og ikke tenker noe videre over pengebruken sin. Jeg tror at mange i Norge kunne vært litt mer kritiske til egen pengebruk.

Hvordan skal verden bli et bedre sted for alle, viss ingen er villige til å gi fra seg litt av sin luksus? Verdens fattigdomsproblem burde være et problem for alle, ikke bare for de som sitter mitt oppi elendigheten.

Jeg er helt sikker på at mange flere i Norge kunne gitt mye mer enn de gjør!!!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns folk skal få kjøpe så dyre og eksklusive klær de har råd til og vil. Men det jeg syns er egoistisk er at vi i den vestlige verden kjøper for mye klær. Det er lite miljøvennlig.

HM og slike selger kjempebillige klær. Du kan finne topper som koster mindre enn en caffe latte på kafe. Med slike lave priser er det lett for at vi kjøper oss 10 topper pr år i stedet for 4. Jeg er bekymret for overforbruket i verden. Hva kommer til å skje når flere i Kina og India får mer kjøpekraft. Vil kloden tåle det?

Når det gjelder veldedighet, så har jeg faktisk like mye tro på rettferdig handel som pengestøtte. Jeg velger Max Havelaar produkter når jeg kan. Jeg tror det nytter, selv om det er et lite bidrag.

Skrevet
Når det gjelder veldedighet, så har jeg faktisk like mye tro på rettferdig handel som pengestøtte. Jeg velger Max Havelaar produkter når jeg kan. Jeg tror det nytter, selv om det er et lite bidrag.

Mange bekker små.... :) Hvis alle yter litt, blir det ganske mye i den store sammenhengen.. problemet ligger vel i at det er en stor del som gir fullstendig blaffen i noen andre enn seg selv...

å feks gi klær til Fretex er EN måte, og kjøpe noe på Fretex er en annen måte, så slik sett våger jeg påstanden om at alle kan bidra...

:)

Gjest Gjest
Skrevet
Mange bekker små.... :) Hvis alle yter litt, blir det ganske mye i den store sammenhengen.. problemet ligger vel i at det er en stor del som gir fullstendig blaffen i noen andre enn seg selv...

å feks gi klær til Fretex er EN måte, og kjøpe noe på Fretex er en annen måte, så slik sett våger jeg påstanden om at alle kan bidra...

Noen velger jo å kaste helt fine brukendes klær, bare fordi de er lei.. Jeg gir alltid bort klær og ting som ikke brukes, som er i god stand.

Gjest baby-E
Skrevet

jeg kjøper det jeg vil ha, om jeg har penger til det. Jeg jobber for pengene og mener at jeg kan bruke de som jeg vil.

Jeg støtter diverse organisasjoner fast. Ikke for å lette min dårlige samvittighet (som ikke er til stede), men for å hjelpe.

Når jeg rydder i klærne mine gir jeg de til fretex.

Skrevet (endret)

Altså bidrar vi alle sammen littegrann virker det som!! :klappe: Kjempebra! :)

Alle må jo få bidra etter evne og lyst, mener det er tøffere for en minstepensjonist/ arbeidsledig/ mv å gi feks 500kr til innsamlingsaksjonen, enn det det er for feks. en toppleder! Er det "bare" å gi avlagte klær/ ting til Fretex man økonomisk kan gjøre, så er det bra!

Endret av Festus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...