Gå til innhold

Klær til barnehagebruk

Anbefalte innlegg

Gjest Dingo
Skrevet

Min treåring skal begynne i barnehagen, så derfor spør jeg dere erfarne mødre/ fedre, og ikke minst barnehagetilsatte... Hvilke klær skal jeg kjøpe?

Hun trenger nye regnklær og utedress, nye sko og diverse. Så kom med deres anbefaling så jeg får kjøpt noe funskjonelle gode klær på første forsøk.

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

cherox eller slusher har jeg brukt til jenta mi. støvler er iskaldt så det har jeg droppet. å en parkdress er en nødvendighet. + ett sett regnklær.

når det gjelder merker så har jeg vært veldig fornøyd med exit. men ettersom jenta mi får mye klær hos sine søskenbarn så blir det mye forskjellige merker

Skrevet

Sørg for alltid å ha minst to klesskift i barnehagen, skift fra innerst til ytterst!

Regntøy som er helt, merke her har egentlig lite å si bare det er mykt så barnet får beveget seg bra. En parkdress, gjerne en der det er mulig å ta ut foret. For det blir fort for varmt på sen-høsten med foret dress. Cherox eller slusher er et must på høsten/våren. Gummivotter er også ganske greie å ha!

Skrevet (endret)

De siste årene i barnehagen kjørte vi skogstad til vår minste da de var merkbart bedre i kvalitet enn mange andre klær vi hadde prøvd fra f.eks H&M, Cubus etc - dyrere ja, men de voks hun utav heller enn å slite dem ut og de holdt henne tørr og varm.. Cherox er helt grei når det er skikkelig vått ute, men vi har hatt goretex vintersko fra viking eller sånn ellers for varmen er god uten tykke ullsokker i slike sko også..

Hel dress er greiere enn delt på små unger da det holder dem "sammen" i midten men de er tyngre for ungene å kle på seg (og enkelte b.hgr praktiserer at ungene skal kle seg selv)..

Regnklær er kjekkest i ett "lett" materiale som gir bevegelighet - gjerne med flece klær under for varmen sin del..

Vi har hatt doble sett med dresser og regnklær, sko og støvler - fordi det er greit å slippe dra med seg til og fra b.hgn hver dag - du er da litt friere med tanke på vask av klærne også...

Forøvrig har vi ikke hatt kleskift liggende i b.hgn da de har en lei tendens til å bli borte selv om de er merket - vi har hatt skift med i sekken som vi sjekker hver dag i stedenfor.. men da gjerne to sett klær, - strømper / strømpebukser, undertøy, overdel og bukse pluss at vi har ekstra sko og yttertøy i form av de som barnet fraktes i til b.hgn..

Min erfaring er at det ikke nødvendigvis er sammenheng mellom pris og kvalitet ;) men av og til kan det være greit å kjøpe litt dyrere..

Forøvrig har vi satset på joggedresser og myke klær som gir god bevegelighet og har evne til å tole masse vask og lek...

Lykke til :)

Endret av Carrot
Skrevet

Ull innerst kan være godt å ha.

Ellers henger jeg meg på det de andre sier her: mykt regntøy, hel dress osv.

Men er uenig det som sies om støvler, at de er for kalde. Cherox kan fort bli for varme dersom det ikke er kald høst eller vår. Nå om sommeren bruker hun støvler med vanlig såle, og til og med det kan bli varmt innimellom. Når det blir litt kaldere legger vi i en såle som gir ekstra varme og isolasjon, og gjerne ull sokker. Cherox er ypperlig om vinteren når det er sørpe og ellers på kalde regnværsdager.

Gjest Gjest
Skrevet

Husk ull eller fleeceklær når det begynner å bli kaldere i været. Cherox er ypperlig, men det er for varmt på regnværsdagene på sommeren, så da er støvler tingen. Reflex har fine regnklær som også kommer med flosset innside. Selv foretrekker jeg todelt framfor hel regndress fordi vi da kan putte vinterjakke inni regnbuksa dersom været er skikkelig ekkelt og barnet ikke har ullklær.

Og husk: merking, merking, merking. Det er nesten umulig å finne eieren av ei forlatt strømpebukse når 5 unger har akkurat likedan. Du kommer langt med en sprittusj som du kan skrive barnets initialer på vaskelappen med.

Skrevet (endret)

Parkdress/regntøy: Støtter meg stort sett til dem som anbefaler merkevare, men til små barn er regntøyet du får på H&M både slitesterkt og lett, og så rimelig at du kan ha et sett i bhg og ett sett hjemme. Ang. parkdress - se om du finner noen tester på nettet. Selv valgte jeg å kjøpe dresser uten fleece/vattfor, fordi de lett blir tunge og klumpete. Supplerte med ulldress eller fleecesett under istedet. De siste årene hadde guttene mine bretex-dresser fra MikkLine. De tåler også litt væte, og er pustende. Helly-Hansen og Reima har også bra dresser.

Til høsten/vinteren: Ullundertøy er et must. Når det gjelder sokker, anbefaler jeg Trysil-sokken som du får på Europris og Rema. Kjøp et lass, de koster mellom 30 og 40 kroner paret, er i en ullblanding som varmer og er luftig samtidig.

På bena: Støvler når det er vått, cherrox/slsusher til vått og kaldt vær og skoletter med

goretex e.l. til tørt og kaldt vær. Det er også lurt å kjøpte sko eller sandaler med borrelås eller strikksnøring, slik at hun kan ta dem på selv når hun skal ut (se for deg at 18 par sko skal knytes når barna skal ut og inn....). Hun bør også ha sandaler og/eller ulltøfler til innebruk.

Ang. klær ellers - bruk det du ellers bruker. Det er kanskje ikke så lurt å sende med de dyreste og fineste klærne i bhg, men vær forberedt på at snuppa kanskje vil gå i kjole og skjørt både titt og ofte. Da fins det mange fine ull-longser og ulltrøyer du kan ha under - til og med med blonder på, og så kan du strikke en fin ullbukse til. Da kan hun pynte seg og samtidig være tørr og varm.

Endret av hera
Skrevet

Jeg har fått gode parkdresser på Bogerud Tekstil de siste årene - bevernylon, med gummiforsterket bak og knær, og avtagbart ullfleecefor. De har vært veldig bra. Jeg har også kjøpt regntøy på Bogerud, og det har vært veldig slitesterkt til tross for tøff bruk. Når det gjelder skotøy har jeg kjøpt vinterstøvler av lær med gummeforsterket tåparti og ullfor. Det er varmt selv om det blir vått. Jeg synes cherrox blir så klamt, det er bedre å ha tørt skift. På sommeren kjøper jeg solide joggesko som kan vaskes i maskin. Gummistøvler med ullsokker inni i overgangstiden.

Av andre klær synes jeg alltid både Lindex og HM har fine og slitesterke klær til en god pris.

Gjest fluesmekker
Skrevet

Uansett om du velger dyre eller billige klær, husk å merke alle klærne godt med navn! ;) I barnehagen havner klærne både her og der, og det er ikke lett for oss som jobber der å vite hvilke klær hører til hvilken barn. Noen unger har også tendens til å bytte klær og låne av andre og da er det lettere for foreldre å returnere klær til rett eier. :)

Jeg vet jo ikke hvor i landet du bor, men her regner det mye hele året, og da er det fint å ha regntøy uten for i som de kan ha på seg når det er vått, men ikke kaldt. Uansett er det greit å tenke på at man har klær som passer til all slags vær hele året. I midten av juni har unger klaget over at de fryser og da er det fint om foreldre ikke bare har med sommerklær.

Gjest Dingo
Skrevet

Tusen takk for gode råd=)

Håper flere svarer også :tommel:

Skrevet
Parkdress/regntøy: Støtter meg stort sett til dem som anbefaler merkevare, men til små barn er regntøyet du får på H&M både slitesterkt og lett, og så rimelig at du kan ha et sett i bhg og ett sett hjemme. Ang. parkdress - se om du finner noen tester på nettet. Selv valgte jeg å kjøpe dresser uten fleece/vattfor, fordi de lett blir tunge og klumpete. Supplerte med ulldress eller fleecesett under istedet. De siste årene hadde guttene mine bretex-dresser fra MikkLine. De tåler også litt væte, og er pustende. Helly-Hansen og Reima har også bra dresser.

Til høsten/vinteren: Ullundertøy er et must. Når det gjelder sokker, anbefaler jeg Trysil-sokken som du får på Europris og Rema. Kjøp et lass, de koster mellom 30 og 40 kroner paret, er i en ullblanding som varmer og er luftig samtidig.

På bena: Støvler når det er vått, cherrox/slsusher til vått og kaldt vær og skoletter med

goretex e.l. til tørt og kaldt vær. Det er også lurt å kjøpte sko eller sandaler med borrelås eller strikksnøring, slik at hun kan ta dem på selv når hun skal ut (se for deg at 18 par sko skal knytes når barna skal ut og inn....). Hun bør også ha sandaler og/eller ulltøfler til innebruk.

Ang. klær ellers - bruk det du ellers bruker. Det er kanskje ikke så lurt å sende med de dyreste og fineste klærne i bhg, men vær forberedt på at snuppa kanskje vil gå i kjole og skjørt både titt og ofte. Da fins det mange fine ull-longser og ulltrøyer du kan ha under - til og med med blonder på, og så kan du strikke en fin ullbukse til. Da kan hun pynte seg og samtidig være tørr og varm.

Dette var nesten skummelt... ;) akkurat det jeg ville skrevet :)

Helt enig med deg i alt faktisk!Jeg jobber i barnehage og alt du skriver er midt i blinken!!! :klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...