Gå til innhold

Katten min begynte plutselig å sutte

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en alder av 6,5 mnd :overrasket: Er det noe jeg kan gjøre for å få den til å slutte med det. Tar henne bort hvert gang hun begynner.

Av en eller annen grunn tror jeg det begynte i det hun fikk p-piller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm vet at mormor sin katt gjorde det - men den gjorde det hele tiden. De antok at det var fordi den ble tatt fra moren så altfor tidlig.....

Skrevet

Katter kan fort sutte om de blir tatt fra moren for tidlig, dette er veldig vanlig og jeg tror det kan være vanskelig å få de til å slutte med det...

Skrevet

Men mine ble ikke tatt for tidlig.. de var litt over elleve uker da jeg hentet de, og hun har ikke gjort det før nå for to uker siden. :klø:

ingen andre grunner til at de gjør det?

Gjest Gjest
Skrevet

Kattunger skal tas fra moren når de er 12 uker gamle! Kanskje katten din burde ha vært hos kattemor en uke lenger! En uke er mye for en katt det. :)

Skrevet

De er født 20. desember og jeg hentet de 8. mars. Lurer på om det faktisk er litt over tolv uker og ikke elleve jeg? *regne*

uansett så er det jo rart at hun har begynt med det nå, ville hun ikke holdt på hele tiden hvis hun hadde blitt tatt for tidlig?

Skrevet

I min kattebok står det forresten at de kan tas mellom 8 og 12 uker... er det feil det da?

Skrevet

Dyrebeskyttelsen anbefaler hvertfall at de skal være ti uker, så da skal det jo ikke være det at de ble tatt for tidlig. Kanskje det går over like fort som det startet. Hun sutter ikke lenge av gangen heller, bare prøver seg litt for så å kose videre "vanlig".

Skrevet

Flere og flere anbefaler leveringstid ved 12 ukers alder nå.

Det er veldig individuelt hva som er for tidlig for katten - noen klarer seg greit ved å bli tatt fra mamma når de er 8 uker, (dessverre tror mange fortsatt at 8 uker er riktig alder),mens andre bør få sine 12 uker med mamma og helst litt til også.

Det er nok ikke så mye å få gjort med at hun sutter, men reaksjonene på at de er tatt for tidlig fra mamma kan dukke opp når som helst.

Skrevet

OK :)

jaja, ikke så mye jeg kan få gjort med det nå. Hun er ellers veldig frisk og oppegående, og sutter veldig sjeldent. Har vel opplevd det tre ganger i løpet av de siste to ukene.

Gjest Gjest
Skrevet
I min kattebok står det forresten at de kan tas mellom 8 og 12 uker... er det feil det da?

alle katter er individer, og har ulike behov. Jeg har to katter jeg fikk da de var 12 uker. I ettertid har jeg imidlertid sett at han ene gjerne kunne vært hos mamman i noen uker til. han er litt forsiktig av seg og kanskje ikke den smarteste kniven i skuffen. Han andre katten derimot var veldig selvstendig da han var 12 uker. Når de er leveringsklare kommet også an på hvordan mora er. Det er faktisk en fordel at mora begynner å avvise ungene, siden de da lærer seg å takle stress. En dårlig og ansvarsløs kattemor kan også føre til at ungene ikke lærer alt de bør, dette er særlig tilfellet når kattemor er for ung.

Hvorfor kastrerer du ikke katten? P-piller for katter er veldig sterke hormoner som endrer adferden til katten. I tillegg er det sterkt kreffremkallende. Det er dessuten en fordel å kastrere katten tidlig med tanke på at såret etter operasjonen gror raskere. Hvorfor skal du vente og putte farlige hormoner som endrer adferden i katten? :klø:

Gjest Gjest
Skrevet

Vår sutta mye de første årene, men nå er han en voksen mann på 9 og har sluttet å sutte for lenge siden. :)

Vi gjorde ikke noe for at han skulle slutte.

Skrevet
Hvorfor kastrerer du ikke katten? P-piller for katter er veldig sterke hormoner som endrer adferden til katten. I tillegg er det sterkt kreffremkallende. Det er dessuten en fordel å kastrere katten tidlig med tanke på at såret etter operasjonen gror raskere. Hvorfor skal du vente og putte farlige hormoner som endrer adferden i katten? :klø:

:ler: kan du ringe dyrlegen min og fortelle det? Jeg ringte for å bestille sterilisering da de ble 6 mnd, men det synes dyrlegen var altfor tidlig. Jeg kunne få p-piller til de til de var 8 - 10 mnd og så sterilisere dem da.

Herregud man skal bli forvirret av alle beskjedene man får :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet
:ler: kan du ringe dyrlegen min og fortelle det? Jeg ringte for å bestille sterilisering da de ble 6 mnd, men det synes dyrlegen var altfor tidlig. Jeg kunne få p-piller til de til de var 8 - 10 mnd og så sterilisere dem da.

Herregud man skal bli forvirret av alle beskjedene man får  :overrasket:

Desverre er ikke alle veterinærer like oppdatert ang kastrering. At veterinærer anbefaler et prevansjonsmiddel som ikke er 100% sikkert framfor kastrering som totalt utelukker drektighet er en skam med tanke på alle de uønskede kattene her i landet. Samtidig tar veterinærene inn mange kattungekull til avliving. :tristbla: For det blir mange uhellskull av p-pillebruk: katten kan stikke av, den kan kaste opp pillen osv. Og som hos mennesker kan man jo bli gravid selv om man tar pillen som man skal.

Uff, bare et lite hjertesukk over slike veterinærer. Det viktigste er å få kastrert alle katter tidlig. Ser du bor på østlandet. Hva med å skifte veterinær? De aller fleste veterinærer i Oslo kastrerer katter fra de er 6 mnd gamle.

Gjest Gjest
Skrevet

Da er det feil. Kattunger skal være 12 uker når de blir tatt fra moren så det kan være derfor hun har sugebehov :)

Skrevet
Uff, bare et lite hjertesukk over slike veterinærer. Det viktigste er å få kastrert alle katter tidlig. Ser du bor på østlandet. Hva med å skifte veterinær? De aller fleste veterinærer i Oslo kastrerer katter fra de er 6 mnd gamle.

Skal ringe en annen dyrlege i morgen å høre jeg :)

Skrevet (endret)

Jeg opplevde å få to forskjellige svar fra to forskjellige dyreklinikker. Den ene mente jeg ikke kunne sterilisere de to pusejentene mine før de var ca 8-10 mnd. De måtte da gå på P-piller frem til da.

Den andre klinikken sa de kunne steriliseres med en gang (de var da mellom 5 og 6 mnd gamle). Så da gjorde vi det. Og vi har ikke angra. Vi slipper stresset med løpetid og vi risikerer ikke å få kattunger. Dessuten har kattene det så fint atte! ;)

Endret av Bippe
Skrevet

Jeg stusset litt jeg også, for søsteren min tok sine da de var 6 mnd, men så har jeg hørt at denne dyrlegen var veldig flink da, så stolte på han. Noen som vet om noen bra dyrleger i Oslo/ Akershhus jeg kan kontakte?

Gjest Pusemamma
Skrevet

jeg tror bare katten din koser seg. slutter nok av seg selv etter hvert. :briller2:

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde pus når jeg var liten som alltid sov på hodeouten min som suttet meg på øret, og hvis jeg prøvde og flytte meg ble han kjempe fornærmet... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...