Gjest Gjesta Skrevet 9. juli 2006 #1 Skrevet 9. juli 2006 Ja, hva gjør man da. Han har hele tida elsket foret sitt, og bortimot støvsuget matskålen sin. Men i det siste har han begynt å rynke på nesen, og rygger bort fra skålen uten å bry seg. Han spiser nok litt i løpet av dagen, men ikke full rasjon. Den siste uka har vi vært på kjøretur nedover Norge, så rutinene har blitt snudd litt opp-ned. Vi var en uke hos faren min, og etterhvert spiste han helt greit, men etter at vi dro derfra, har han knapt rørt foret. Kan dette rett og slett være stressrelatert? Han er i fin form, og tigger som normalt, men vi har forsøkt å ikke gi ham noe ekstra, så han kanskje spiser når han er sulten nok. Hva gjør man når hunden plutselig ikke spiser, men alt ellers ser bra ut? Avventer? Han er 8 mnd gammel, og går på valpefor fra Purina Pro Plan. :bekymret matmor:
Gjest Lea Skrevet 9. juli 2006 #2 Skrevet 9. juli 2006 Du kan bare ta det med ro og vente til han spiser igjen. Det kan selvsagt være stress, men det kan også være varmen. Om han har fått mye restemat eller godbiter på turen, så kan det også hende at han har blitt litt sær i matveien. Men han spiser nok når han blir sulten. Se det an en ukes tid du.
Cherie Skrevet 9. juli 2006 #3 Skrevet 9. juli 2006 Så lenge han drikker og ellers er i fin form skal du ikke stresse. Synese det er rett ut fælt når min hund har sånne perioder en gang i skuddåret. Sett frem maten, la den stå en stund, dersom hunden ikke spiser tar du maten vekk. Du kan enten vente til det er på tide med nytt måltid eller sette den ned igjen etter noen timer. Det er det jeg ville gjort.
Gjest Gjesta Skrevet 9. juli 2006 #4 Skrevet 9. juli 2006 Takk for tipsene, eller rettere sagt bekreftelse. Nå gjelder det bare å få matfar til å ikke gi ting som tørrfisk osv...
Xora Skrevet 10. juli 2006 #5 Skrevet 10. juli 2006 Min golden er matlei til tider og han får en halvtimes tid til å spise maten sin, vil han ikke ha da så må han vente på neste måltid. Jeg har også iblant lurt han med litt brødsmuler oppi maten da. Liker ikke at han ikke spiser lissom. Men han får ikke go'biter utenom maten hvis han ikke spiser normalt. Nå i varmen har jeg gitt han små porsjoner og 3 ganger om dagen istedenfor 2.
Gjest Gjesta Skrevet 10. juli 2006 #6 Skrevet 10. juli 2006 Og han er fortsatt ikke særlig interessert i maten sin. Han spiser noen få kuler, og rygger deretter unna for så å ignorere skålen. Vi har kuttet alle andre ting helt, nå er det ingen yoghurt, ingen agurkskiver (han er altspisende utenom foret), så får vi se om det virker etterhvert.
Velvet Skrevet 10. juli 2006 #7 Skrevet 10. juli 2006 Ta bort maten og ikke tilby han mer før neste måltid. Slik gjør dere det helt til han skjønner at maten må spises så snart den er servert ellers forsvinner det. Så lenge dere vet at han gladelig spiser andre ting er det neppe noe fare på ferde.
Gjest gjest1 Skrevet 11. juli 2006 #8 Skrevet 11. juli 2006 (endret) Jeg er litt uenig nå. La maten stå framme, så lenge han ikke er tykk eller spiser tørrfor til han "sprekker". Den hunden jeg passer, har alltid tørrfor i skåla og spiser det når det passer han. I tillegg forventer det bortskjemte dyret middag hver dag, og helst variasjon. Han er altetende, spiser banan, druer, oliven, parmesan, paprika, rå gulrøtter, men eieren har satt noen (få) begrensninger, blant annet ikke løk og ikke sterkt krydret mat. Sjokolade får han selvsagt ikke. Og han får heller ikke en stor porsjon middag... (da får han problemer med magen) Men middagen virker appetittvekkende, og han spiser tørrfor etter middagen. Han spiser gjerne tørrfor på natta også, men det han liker best, er middag... (er ikke overrasket, nei...) Om en bikkje ikke spiser på noen dager, betyr det ingenting annet enn at dyret er stresset eller føler seg ute av form. Hvis han ikke virker syk, så la det gå sin gang, men drikker han ikke vann, så kontakt dyrlegen, eller ta en lang pause i ferieturen, stopp et sted der dere kan ha ro, og se om det hjelper. Hunder er forskjellige. Jeg hadde en hund som var kresen, og ofte var jeg bekymret, men hun virket i god kondisjon så jeg antok at hun spiste det hun hadde behov for. Endret 11. juli 2006 av Vega
Xora Skrevet 11. juli 2006 #9 Skrevet 11. juli 2006 Det varierer veldig i meninger om hvorvidt man skal la maten stå eller ta den vekk. OG det har litt med hunderasen å gjøre også vil jeg tro. Og hvordan man gir maten. Jeg har vann i maten til min hund, og etter en halvtime har foret svulmet opp og ser direkte ekkelt ut syns jeg. Så har han ikke spist innen det så tar jeg det vekk og han må vente til neste måltid.
Duracell Skrevet 11. juli 2006 #10 Skrevet 11. juli 2006 Hva med å bytte för? Hvor kommer denne forestillingen om at en hund SKAL spise det samme hele livet? Bytter man merke og produkt med jevne mellomrom har man en matglad hund som tåler endringer i kosten.
Duracell Skrevet 11. juli 2006 #11 Skrevet 11. juli 2006 Og tilsett vom og rent rått kjøtt innimellom. Hunden din er i en viktig vekstfase, og å "sulte den sulten" vil bare virke skadelig. "ånei ikke skjem bort hunden". Vås.
Gjest gjesta Skrevet 11. juli 2006 #12 Skrevet 11. juli 2006 Jeg ville vurdert å 1) Bytte fôr 2) Kjøpt leversnack og drysset over maten, det vekker gjerne apetitten Ellers må jeg si at vår hund fikk også matvanene snudd på hodet etter en kjøretur til Nord Norge tidligere i sommer. Håper det ordner seg.
Gjest gjesta Skrevet 11. juli 2006 #13 Skrevet 11. juli 2006 Hva med å bytte för? Hvor kommer denne forestillingen om at en hund SKAL spise det samme hele livet? Bytter man merke og produkt med jevne mellomrom har man en matglad hund som tåler endringer i kosten. ← Det har i hvert fall vi erfart. Vi har en hund som aldri "støvsuger" matskåla. Vi ser kun tendenser til det når vi bytter fôr/smak på fôret.
Gjest Gjesta Skrevet 11. juli 2006 #14 Skrevet 11. juli 2006 I morges spiste han nesten full rasjon uten problemer, så det ordner seg vel etterhvert, bare vi får kommet litt til ro. Men så blir det flytting, og da er det vel på'n igjen. Han skal fortsatt få dette valpeforet en stund til, så får vi etterhvert teste ut forskjellige typer voksenfor til ham. Men ferie hos faren min har tydeligvis satt spor ("kan jeg gi ham fisk/biff?").
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå