Babyface Skrevet 24. desember 2002 #1 Del Skrevet 24. desember 2002 Jeg lurer på hvordan dette med ferie blir for meg de to kommende årene (2003 og 2004). Jeg er nå 100% sykemeldt og kommer til å være det frem til permisjonen begynner i begynnelsen av mars. Dette innebærere altså at jeg i 2003 kommer til å være sykemeldt de 2 første månedene og ha permisjon de 10 siste. Hvis jeg ikke hadde vært gravid, skulle jeg i 2003 hatt fem ukers ferie. Hvor blir det av disse nå? Lønner det seg å ta de siste fem ukene før permisjonen som ferie eller å ikke krysse av for ferie på sykepengedelen av sykemeldingen i det hele tatt? Kan jeg evt overføre alle eller i hvert fall noen av de evt tapte ferieukene fra 2003 til 2004? Hvor mange ukers ferie får jeg i 2004? Alle de vanlige fem jeg normalt skulle hatt, færre eller ingen? Etter planen begynner jeg å jobbe igjen i begynnelsen av februar 2004 og det blir et langt år hvis jeg ikke har krav på noe ferie i det hele tatt... Jeg lurer også på hvor mye feriepenger jeg opparbeider meg i løpet av 2003. Håper noen kan svare på dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 25. desember 2002 #2 Del Skrevet 25. desember 2002 altså først vil jeg sige at hvis man skal føde og være hjemme næste et helt år ja så kan du jo tage baby med på ferie selvom det hedder fødselpermition ingen forbyder dig at rejse bort du får jo dine penge uaset, så det med at det bliver slitsomt uden ferie synes jeg lyder helt dumt, jeg har selv været sygemeldt i en lang periode efter en bilulykke og blev gravid lige efter jeg blev frisk meldt igen og måtte gå hjemme igen jeg har ikke haft noget ferie overhoed men føler det faktisk som ferie at gå her med den tykke mave og vente på at knotte skal komme... det med rettighedder så har du jo krav på ferie ved ikke om du får 5 uger det skal jeg ikke sige med sikker hed men du kan jo tage ud ferien efter fødselspermitionen det er der mange kvinder som gør, men spør på trygdekontoret som du tilhøre så er du 100 % sikker på at du får klart svar på hvad du har krav på.. god jul Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babyface Skrevet 26. desember 2002 Forfatter #3 Del Skrevet 26. desember 2002 Jeg mente at 2004, da jeg begynner å jobbe i begynnelsen av februar, etter permisjonen, blir et langt år dersom jeg ikke har rett på en eneste fridag f o m februar t o m desember. Er det så underlig da? Jeg må sannsynligvis begynne å jobbe 100% og det er jo kjedelig hvis jeg ikke får noen feriedager med den lille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ilvi Skrevet 26. desember 2002 #4 Del Skrevet 26. desember 2002 Kanskje du finner svar på Trygdeetaten sine sider: http://www.trygdeetaten.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S B Skrevet 26. desember 2002 #5 Del Skrevet 26. desember 2002 Det er litt forskjellig praksis på dette. Dersom du får utbetalt lønn under permisjon fra arbeidsgiver og arbeidsgiver får tilbakebetalt fra trygdekontoret har du opptjent fullt feriepengegrunnlag den tiden du er i permisjon. Dersom du får fødselspenger DIREKTE fra trygdekontoret får du 10.2 ( ikke 12 ) % av de 15 ! første ukene av permisjonen, altså en svært ugunstig ordning som man taper masse penger på i forhold til å være i jobb...... Du har uansett krav på 5 uker ferie i løpet av et ferieår. Problemet er om man har ØKONOMI til å ta ut ferie. Dersom du får fullt feriepengegrunnlag er jo alt greit, men disse feriepengene fra trygdeetaten er ikke noe å rope hurra for. Det kan lønne seg uansett å sette av litt hver måned dersom dette er mulig for deg, da sikrer du deg i hvertfall at du har råd til ferie. Min erfaring : var sykemeldt de siste tre månder og hadde permisjon fra midten av november 00. i juni 01 fikk jeg feriepenger fra arbeidsgiver fram til permisjonsdato og fra trygdekontor fra nov - des. I juni 02 fikk jeg for resten av de 15 først ukene av permisjonen dvs. jan - feb. Dette var en knager ferielønn og jeg valgte å ta ut bare to uker ferie. Ble litt rotete dette men håper du klarer å tyde noe av det da..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå