Gå til innhold

sykemeldt

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg er blitt sykemeldt fra deltidsjobben min. Er deprimert og har angst, har nylig begynt på antideppressiva og trenger litt tid på å stabilisere meg. Både humøret(angsten), trøtthet, skjelvinger og kvalme..

De på jobben kjenner meg ikke så godt, og jeg har ikke fortalt dem hvorfor jeg er sykemeldt. De har jo ikke krav på å få vite hvorfor, men det er en ordentlig kaklegjeng, så de spekulerer nok i det.

Jeg har fått beskjed om å ta det med ro og gjøre det jeg har lyst til. Er ikke vandt til å være borte fra jobb uten å være sengeliggende... Jeg prøver å komme meg litt ut i frisk luft og få inn litt rutiner.

Hva ville dere gjort? Fortalt dem hvorfor eller sagt at de ikke har noe med det?? Jeg vet de kommer til å lure på hvorfor, men for meg er dette veldig intimt/ privat. Ikke noe jeg vil dele med de, de er altså ca 20 kollegaer..

Uff, har lyst til å holde meg inne så de ikke får noe å snakke om. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke si noe, bare la dem kakle. Om du hadde valgt å fortelle dem hva som feiler deg, er jo desverre sykmelding pga psykisk sykdom et tema det fort blir kakling om, så det kommer ikke noe godt ut av å fortelle dem det. Hvis de er så frekke å spørre hva som er galt når du kommer tilbake på jobb, kan du avlede det med å si "takk for at du spør, det går mye bedre nå".

God bedring, håper du blir frisk snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si noe, bare la dem kakle. Om du hadde valgt å fortelle dem hva som feiler deg, er jo desverre sykmelding pga psykisk sykdom et tema det fort blir kakling om, så det kommer ikke noe godt ut av å fortelle dem det. Hvis de er så frekke å spørre hva som er galt når du kommer tilbake på jobb, kan du avlede det med å si "takk for at du spør, det går mye bedre nå".

God bedring, håper du blir frisk snart.

Helt enig, god bedring og ta den tid du trenger :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom du ikke ønsker å fortelle dem om det, så lar du det være.

du kan evt fortelle til en person du kjenner bedre og stoler på, slik at denne ene personen kan prøve å stoppe skravla uten å fortelle hva som feiler deg.

ikke steng deg inne pga dem, da gjør du ikke ting bedre for deg selv tror jeg.

jeg har selv vært sykemeldt ett år nå (snart) pga angst og depresjon, og hadde jeg satt meg inne fra starten av og ikke gjort meg selv aktiv, så hadde jeg fremdeles sittet der tror jeg.

kom deg ut, fokuser på ting som får deg til å føle deg bra og ha det bedre. bruk tiden du er sykemeldt til å ta vare på deg selv, lære deg selv å kjenne på hva du ønsker å gjøre og hvem du er.

det er ikke noe galt ved det å være sykemeldt selv om man ikke er det fordi man er sengeliggende, sykdom utarter seg på forskjellige måter uansett hva det er.

og om de kakler, så la dem kakle.

svar dem ærlig om de spør deg hvorfor du er syk, svar dem ærlig at det har du faktisk ikke veldig lyst til å snakke om.

god bedring, det er jævlig, men jobb med det så blir du bedre igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takker for svar alle sammen :)

Litt betryggende å høre.. Det verste jeg kan gjøre er å holde meg inne, vet jo det. Er bare ganske surt miljø på jobben, har opplevd flere ganger at de spinner rundt hvem som er sykmeldt/ hvorfor/ om de har god nok grunn/ om de har skrudd på bilen sin / om de har solet seg... osv.

Jeg har hvertfall alltid vært på siden til den som ikke har vært tilstede, for jeg vet ikke om noe verre enn slik kakling..

Til slutt: En spesiell takk til Aline, som har hjulpet meg med mange spørsmål de siste ukene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: bare koselig det.

og folk får tro hva de vil.

jeg har vel følt det selv, fra folk utenfor jobb altså.

når folk spør hva jeg driver med, og jeg svarer jeg er sykemeldt.

likevel er jeg jo aktiv, jeg soler meg, jeg trener mye, jeg er sosial, jeg har til og med klart å være på byen og ta meg ett par tre øl!!

skjønner jo at det er vanskelig for folk å forstå at man kan alt dette og likevel være sykemeldt med rette, ihvertfall for de som ikke vet noe om hvorfor jeg er sykemeldt. men la dem tenke sitt altså, så lenge du selv vet hvordan virkeligheten er så er det det som er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...