vimsat Skrevet 9. juli 2006 #1 Skrevet 9. juli 2006 Jeg er fortvilet på vegne av en god kamerat av meg og min mann. Han har slitt i ekteskapet i flere år, de har ingenting felles lengre, ikke intimkontakt og masse krangling om bagateller. Han er veldig glad i sin kone, men har likevel bestemt seg for å ut av forholdet, fordi han føler at ekteskapet er ødeleggende for dem begge. Han tar så opp dette med sin kone, som reagere med trussel om å ta livet av seg. Hun mener at hun ikke kan leve alene, og hun lover å gjøre en innsats for at de to skal få det bra sammen. Det går fem-seks måneder, og forholdene der hjemme er fremdeles de samme. Han sier på ny at nå finner han en hybel og flytte ut. Hun gjenntar seg selv, flytter han ut, får han hennes liv på samvittigheten... Jeg ser hvor fortvilt han er. Men jeg vet ikke hva vi kan gjøre for å hjelpe ham. Noen andre som har opplevd lignende? Noen som kan komme med gode råd?
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2006 #2 Skrevet 9. juli 2006 Mennesker som manipulerer andre på den måten er det synd på...de har som regel endel de må ta tak i hos seg selv. At han blir hos henne "nærer" på en måte oppførselen hennes, hun ser at det funker. Det kan umulig være godt for noen av dem. Man kan jo stlle seg noen spm i forhold til hvor realistisk det er at hun tar livet av seg, er hun syk på noen måte, har hun prøvd før, hvordan er hun "til vanlig" (vil hun hele tiden ha viljen sin, er manipulerende osv)? Det som er viktig er at han på ingen måte vil "ha livet hennes " på samvittigheten, tar hun livet av seg pga skilsmisse, ligger det ofte MYE annet i bunnen enn kun skilsmissen. Høres for meg ut som hun trenger hjelp. Jeg har selv etter mye om og men og hva om kuttet med folk som har truet med å ta livet av seg for å oppnå ting. De lever fortsatt. Håper det ordner seg på best mulig måte for de begge to.
Gjest Piper Skrevet 9. juli 2006 #3 Skrevet 9. juli 2006 Hun er ansvarlig for sitt ege tliv, og velger hun å ta det er det faktisk helt og holdent hennes ansvar. Men ejg forstår at han er fortvilet, men jeg tviler faktisk på at hun kommer til å gjennomføre det. Som regel er det bare en trussel, for å få det som en selv vil. Og skulle hun velge den løsningen, er ikke han ansvarlig for hennes liv. Sikkert lettere sagt enn gjort, men han kan ikke leve med en perosn bare fordi han er redd hun da skla ta livet av seg. Da tar jo han bare hensyn til henne, og han ahr jo et ansvar for sitt eget liv også. Nemlig, å gjøre det beste ut av det livet han har. Eller skal han leve med dette resten av livet, for at hun skal få det som hun vil? Jeg kan nok høres veldig kynisk ut, og forstår at det sikkert ikek er så lett. Men han kan ikke leve slik. Han må rett og slett bestemme seg for å bli og leve på den måten de lever, eller gå og leve livet som han helst ønsker. Finne seg en som er bra for han. Ønsker han lykke til, for enkelt er det nok ikke
Bobeline Skrevet 9. juli 2006 #4 Skrevet 9. juli 2006 Er enig med Piper. Etter mitt syn er ikke han ansvarlig for hennes liv. Vil hun ta livet sitt, er det hennes valg. Det fritar han for alt ansvar for hennes liv og valgene hun gjør om hvorvidt hun vil gjøre det beste ut av situasjonen eller ikke. Jeg tror ingen kan holdes ansvarlige for andres selvmord. Det virker til å være en svært egoistisk handling å komme med slike utsagn. Jeg tror alt du kan gjøre er å være til støtte for han, og fortelle han at uansett hva han velger så er du og din mann der for han. Dere kan kanskje prate med han om hva han ønsker, og si at dere mener han ikke er ansvarlig for hvorvidt hun tar sitt liv eller ikke, og støtte han i valget han tar om å forlate henne eller ikke. Han har sitt liv å ta hensyn til, og når hun ikke ser ut til å ta hensyn til han, tror jeg det er han som stå opp for seg selv og ta ansvar for å få et bedre liv enn det han har nå. Å bli i et dårlig ekteskap på grunn av en slik trussel (eller grunnet andre unnskyldninger) tror jeg hverken menn eller kvinner er tjent med.
vimsat Skrevet 10. juli 2006 Forfatter #5 Skrevet 10. juli 2006 Takker for innspill! Jeg tror ingen av de har det godt i den situasjonen de er i nå. Min mening er at hun er fryktelig selvopptatt. Har aldri kommet henne "nær". Hun er bare opptatt av seg selv og seg selv. Tar alle avgjørelser, og det bare må passe for ham når hun har bestemt noe. De har ingen barn, det har de frivillig valgt bort. Vi skal prøve å snakke litt mer med ham. Støtte ham, slik at han kan stole på sine egne valg!
Festus Skrevet 10. juli 2006 #6 Skrevet 10. juli 2006 Er også enig her med Piper! Vanskelig, selvfølgelig, dersom det skulle gå så galt at hun faktisk tar livet sitt, man sitter jo uansett med noe av skyldfølelsen, men det er ikke hans skyld! Han kan jo ta henne med til psykiatrisk poliklinikk feks., og få en samtale med dem? Eller andre innenfor hjelpeapparatet - for hun trenger helt klart hjelp! Noen som truer med å ta livet sitt er ikke friske, uansett om de er i stand til å utføre det eller ikke..
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2006 #7 Skrevet 10. juli 2006 Man kan aldri vite på forhånd, hva den personen som kommer med slike utsagn gjør, men veldig ofte, så er det tomme trussler. Det er nok stor sansynlighet at hun kommer med slike trussler, for å få han til å bli. Jeg har en kusine som fikk de trusslene fra kjæresten sin, da hun gjorde det slutt med han. Han har i dag giftet seg med en annen dame, og har 3 barn. Jeg håper at det ordner seg for han
Bobeline Skrevet 10. juli 2006 #8 Skrevet 10. juli 2006 Takker for innspill! Jeg tror ingen av de har det godt i den situasjonen de er i nå. Min mening er at hun er fryktelig selvopptatt. Har aldri kommet henne "nær". Hun er bare opptatt av seg selv og seg selv. Tar alle avgjørelser, og det bare må passe for ham når hun har bestemt noe. De har ingen barn, det har de frivillig valgt bort. Vi skal prøve å snakke litt mer med ham. Støtte ham, slik at han kan stole på sine egne valg! ← Etter min mening virker hun svært selvopptatt, med andre ord så er jeg enig med deg. Jeg tror alle som opplever at noen i nære forhold tar livet sitt, vil oppleve skyldfølelse. Ofte grunnet spørsmål som "kunne jeg gjort noe for å forhindre dette, var det min skyld, og så videre". Videre er det og mange som ser på sevmord som en av de mer egoistiske handlingene siden dette for ettervirkninger for andre som overhodet ikke har påvirkning på avgjørelsen. Under trusler og hvis truslene blir til virkelighet tror jeg det er viktig for de etterlatte å få støtte fra venner og familie. Jeg er også enig med Festus i at mennesker som gjør slikt ikke er friske, og at de trenger hjelp. Hvis han ikke får henne til å bli med frivillig til psykiatrisk poliklinikk eller andre instanser, kan dette kanskje være kriterier for å benytte seg av retten om tvangsbehandling da hun har uttrykt fare for eget liv og helse, og dette også rammer hans liv og helse. Og som gjest sier er dette er trusselen om å ta sitt eget liv en utmerket hersketeknikk for å holde noen nede (eller i et forhold), og sier mye om personens mentale tilstand. Jeg håper virkelig han klarer å komme seg ut av dette.
Gjest Blondie65 Skrevet 10. juli 2006 #9 Skrevet 10. juli 2006 Enig med de fleste over her. Samtidig vil jeg råde han til å snakke med sin lege om dette, kanskje han kan få noen tips om hva han kan gjøre. Hun må ta konsekvensen av sin trussel og gå med på psykiatrisk hjelp, det burde egentlig være en forutsetning for at forholdet skulle fortsette. Men dette er jo så enkelt å se fra utsiden. Ingen har vel lyst til å føle at de er med å pushe noen utfor stupet ... selv om det ikke er hans ansvar så er det vel ikke lett å se det slik når man står midt oppe i det.
Carrot Skrevet 10. juli 2006 #10 Skrevet 10. juli 2006 Alle har ansvar for egen lykke! Alle... -videre er det en kjennsgjerning at det er de som høyt truer med å ta sitt eget liv som sjelden ender opp med å fulføre truslene..... Du kan ikke lege for et annet menneske, ei heller gjennom det...
Gjest KA Skrevet 10. juli 2006 #11 Skrevet 10. juli 2006 Eksen til broren min truet med det samme. Men han tenkte som de fleste her, at det er jo ikke hans feil eller ansvar om hun gjør det. Det er kun et manipulerende triks, og tror det er ytterst få som faktisk gjennomfører truslene. Eksen til broren lever da også fortsatt i beste velgående, enda dette var en 15 år tilbake. Tankegangen bak slike trusler er vel det samme som barn tenker når de bestemmer seg for å rømme hjemmefra. Det har vel de fleste barn gjort en eller annen gang, og tenker som så at "når jeg er borte, da kan de angre seg, da!" Men de kommer jo alltid snart tilbake, bl.a. fordi de ikke opplever tilfredsstillelsen av familiens sorg når de er ute av syne. Det er ytterst få som er i stand til å ta sitt eget liv på kort varsel. Samlivsbrudd sender gjerne den ene parten i dyp depresjon, som med tiden kan bidra til et valg om å ta sitt eget liv, men som andre har sagt vil det da være andre faktorer i tillegg. Selvmord er det mest unaturlige man kan finne på, og det tar lang tid å bryte ned overlevelsesinstinktene. Skjønt visse unntak finnes: http://www.snopes.com/luck/lottosui.htm Men også her kan dette forklares i en svakhet som har bygd seg opp over tid. Det er jo slett ikke alle som ville tatt livet sitt fordi man trodde man hadde gått glipp av $3.2 millioner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå