Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi kjøpte for en liten stund siden en plante fra ikea som heter Kantdracaena. Det er en palmelignende plante med tre stammer og noen festlige blader.. Det var hvertfall tre stammer..og det var hvertfall festlige blader... Jeg tror kanskje ikke jeg er verdens flinkeste gartner..

Det endte hvertfall med at de spisse bladene som sto til alle kanter falt ned og hang som pelsen på en våt hund! Etterhvert falt de av, og i dag da jeg kjente på den ene stammen var den blitt helt hul og jeg kunne dra den opp uten noen problemer...type død! Den andre stammen har også begynt å bli ganske myk, og det vil si det bare er èn stamme igjen..heldigvis har den bladene intakt, men hvor lenge vil det vare? Noen som har vært borti lignende planter og har noen gode tips.. Er det noen mulighet for å redde den andre stammen? Hvis det bare skal stå igjen èn stamme, blir planten ganske stusselig! Jeg tror vi har gitt den for mye vann, for så nå at man skulle la jorden tørke ut mellom hver vanning... Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

De tre stammene er tre enkeltstående planter, så du kan kanskje redde den siste. Du beskriver helt typisk "råtning pga overvanning". Følg anbefalt stell heretter. Og - ja, en slik plante med bare en stamme ER stusselig.

Det er tvilsomt at du kan redde en stamme som er halvråtten (derav myk).

Det er ikke feigt å lese bruksanvisninger...

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg tror vi har gitt den for mye vann, for så nå at man skulle la jorden tørke ut mellom hver vanning... Hjelp!

Det stemmer nok. Jeg tviler på om det er mulig å redde den når det har gått så langt.

Gjør et søk på ordene "dracaena" og "yucca" her på KG, så vil du finne en del tråder med gode råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...