Gjest Huldali Skrevet 8. juli 2006 #1 Del Skrevet 8. juli 2006 Jeg vurderer å søke på Norges kreative fagskole, under faget journalistikk. Jeg har fått tilsendt informasjon fra skolen og skolen virker god, faglig og sosialt. Men før jeg søker ønsker jeg å innhente mest mulig informasjon om skolen. Jeg har bommet på skolevalg før (men bitt tennene sammen og holdt ut), så denne gangen vil jeg være sikker på at det er en skole som jeg virkelig kan like og trives ved. Er det noen som har studert på Norges kreative fagskole eller studerer der? Eller er det noen andre som vet noe som kan være av interesse? Jeg vil ha både positive og negative kommentarer, informasjon som dere har hørt, sett, lest eller opplevd. Alt dere kan komme med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #2 Del Skrevet 8. juli 2006 Det er samme skolen som het MI tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #3 Del Skrevet 8. juli 2006 Og det har vært en god del kontroverser rundt journaliststudiet der,spesielt i Bergen. Misnøye med læreplan og oppfølging av forelesere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldali Skrevet 8. juli 2006 #4 Del Skrevet 8. juli 2006 Det høres ikke bra ut. Jeg skal søke i Oslo. Har nok hørt noe om det tidligere, men syns det er vanskelig å finne fram til kommentarer om skolen på nettet. Det er så mye å gå igjennom! Søkte her på forumet og leste noen negative og noen positive innlegg om skolen, men slik jeg forstod det så var det ikke noe stygt å si om Oslo skolen. Fler som vet noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #5 Del Skrevet 8. juli 2006 Var det ikke den skolen - som da het MI - det var en sak om på TV2 Hjelper deg for et års tid siden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde79 Skrevet 8. juli 2006 #6 Del Skrevet 8. juli 2006 Tok Grafisk Design på MI for noen år siden, og det var bortkasta penger etter min mening. I mitt tilfelle var mange av lærerne dyktige fagfolk, men det var ikke snev av pedagogiske evner. Dyr skole, dyrt å gjennomføre oppgavene. (Materiale er jævla dyrt) Jeg vil presisere at dette er MIN erfaring, jeg har venner fra den tiden som fullførte og klarte å få seg jobb. Men det er ikke snakk om så mange.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldali Skrevet 8. juli 2006 #7 Del Skrevet 8. juli 2006 Jeg har lest at det var journalist studenter fra Bergen som gikk til sak mot skolen på grunn av manglende undervisning, mener jeg leste det var kull 2004 eller 2005. Men jeg leste også at journalist studentene fra kullet tidligere var veldig fornøyde med undervisningen og at nesten alle av de som gikk ut hadde fått seg jobb. Hva skal veie mest når man skal velge skole? Den negative omtalen skolen har eller det positive? Etter denne rettsaken med studentene fra Bergen tror jeg at skolen har tatt seg selv i nakken og passer kanskje ekstra godt på at elevene får den undervisningen de skal ha. Men på en annen side så er det ikke sikkert at de tar kritikken til seg og gjør noen store endringer. Er det noen som faktisk har studert journalistikk ved Norges Kreative Fagskole i Oslo? Det hadde vært veldig spennende å høre fra noen av dere også, hvis dere finnes her. Er det noen som har noen gode råd når det gjelder valg av skole? Er det noe spesielt som man bør legge ekstra stor vekt på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2006 #8 Del Skrevet 9. juli 2006 Vel, jeg har ikke noen råd om den skolen du skal gå på, men jeg har gått på lignende privatskole, noe som var fullstendig bortkastet. Mitt råd er: Vær sikker, vær veldig sikker før du begynner. Det er ikke noe som er så surt som å betale 50-60000 i skolepenger for en utdannelse viser seg å være ubrukelig. Kjenner du noen i journalistbransjen du kunne snakke med for å høre hvordan denne skolen oppfattes ute i journalistmiljøet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 10. juli 2006 #9 Del Skrevet 10. juli 2006 NKF Oslo har fått et veldig mye bedre rykte det siste året, de har tatt seg selv veldig i nakken etter at det i Bergen skjedde! Jeg var ferdig GD der i Vår (1 mnd siden...) og hadde egentlig tenkt å ta mac nå til høsten, men jeg fikk en jobb gjennom skolen forrige uke, så da begynner jeg å jobbe istede! Jeg sammarbeidet med et par på journalist studiet, og de virket velidg fornøyd. Han ene jeg sammarbeidet med hadde allerede fått jobb i mars, mens det var flere andre i klassen deres som jobbet vedsiden av studiet. Jeg har vært fornøyd med NKF, men det beste har vært det sosialet! vi hadde en fantastisk klasse 1. året, og nesten like fantastisk 2. Kan jo ikke love at din evt. klasse blir like bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #10 Del Skrevet 12. juli 2006 Hei! jeg har gått på NKF bergen. Jeg gikk interiør da, tror det er veldig stor forskjell på linjene, lærerene og forelesningene der var kjempe bra, men utrolig mye jobb! men kjenner fler som gikk journalistikk og det var mye både og.. men skolen i bergen er MYE mindre enn den i oslo og jeg tror det har litt og si.. mer elever-mer kapasitet. tror en del syns det var dårlig kvalitete på undrvisningen, men det blir jo helt klart hva du gjør det til. Tror det viktigste med den utdanninga er praksisen, der kan du virkelig få gode kontakter og vist hva du kan! tror journalistikk hadde ganske lang praksisperiode! de i bergen gikk jo til sak på skolen, fordi de ikke følte de hadde fått det de ble lovt.. kan jo hende det var rett, men den skolen forandret seg utrolig etter den saken hvertfall!! ble visst mye mer seriøst og en del mer oppgaver! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 14. juli 2006 #11 Del Skrevet 14. juli 2006 Hvis dette er det samme som MI, så har jeg gått i Oslo. Jeg gikk der bare i 6 mnd, men oppfattet at noen av lærerne kom både uforberedt og uopplagte. Dette gjaldt selvfølgelig ikke alle. Dette var ikke journalist studiet. Jeg gikk Markedsføring m/salg. I løpet av 6 mnd så kan man selvfølgelig ikke si at det gav meg så mye kjøtt på beinet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evie Skrevet 4. november 2007 #12 Del Skrevet 4. november 2007 Drar opp denne eldre tråden... Er det noen her nå som har gått journalistutdannelsen ved Norges Kreative Fagskole, eller hørt om noen som har gjort det? Hva er erfaringene? Vurderer å søke til våren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #13 Del Skrevet 4. november 2007 Nordmenn har blitt ennå latere på grunn av oljen. Vi skaper ingen verdier! Istedenfor alle disse kreative utdanningene: begynne heller på lønnsomme ingeniør eller økonomistudier! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jenna88 Skrevet 4. november 2007 #14 Del Skrevet 4. november 2007 Har inntrykk av at veldig mange redaktører er skeptisk til NKF. Et eksempel: Jeg har tre bekjente. To har studert journalistikk i Stavanger, en på NKI. Hun som har studert på NKI har ennå ikke fått tilbud om vikariat, de to andre har jobbet i vikariater i flere år nå. Vet også at denne bekjente angrer veldig på at hun valgte NKF. Har inntrykk av at mange redaktører heller ønsker at folk skal studere på universitet, enn å velge NKF. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldriél Skrevet 12. desember 2007 #15 Del Skrevet 12. desember 2007 Jeg dytter den også opp igjen. Journalistikk eller Fotograf, anyone? Alt av brosjyrer jeg har sett, osv virket veldig bra. Men mye penger å kaste bort på noe som kanskje ikke gir så mye tilbake. Vanskelighetsgrader, osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2007 #16 Del Skrevet 13. desember 2007 Nordmenn har blitt ennå latere på grunn av oljen. Vi skaper ingen verdier! Istedenfor alle disse kreative utdanningene: begynne heller på lønnsomme ingeniør eller økonomistudier! Ja gud forby om noen faktisk fulgte drømmene sine og levde ut sin kreativitet. La oss heller bli nedstøvede, kjedelige, grå kontorrotter alle sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jepp_* Skrevet 13. desember 2007 #17 Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg dytter den også opp igjen. Journalistikk eller Fotograf, anyone? Alt av brosjyrer jeg har sett, osv virket veldig bra. Men mye penger å kaste bort på noe som kanskje ikke gir så mye tilbake. Vanskelighetsgrader, osv? Hei, jeg studerte journalistikk på NKF, var ferdig sommeren 2006. Fikk meg fast jobb som journalist bare to uker at siste eksamen var unnagjort. Da jeg gikk der var utdanningen veldig praktisk orientert, nesten alle faglærerne var journalister selv. Personlig mener jeg at jeg fikk godt utbytte av nettopp dette, vi ble nødt til å fungere som "ordentlige" journalister fra første dag. Minuset var at det var veldig lite teori, eller pensum. Det var også lite opplæring i fotografering og photoshop, noe som jeg merket med en gang jeg kom ut i arbeidslivet var noe jeg burde hatt mer kunnskap om. Administrasjonen og kommunikasjonen fra skolen til elvene var også til tider svært mangelfull. Men dette er min mening. Anyhuuu, tror ikke journalist-studiet på NKF er bortkastet, men det hjelper på å ha tatt noen fag fra universitet i tillegg. Det har i hvert fall hjulpet meg kraftig på vei ut i arbeidslivet. Lykke til med valget!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mira_* Skrevet 11. februar 2008 #18 Del Skrevet 11. februar 2008 Hei, jeg studerte journalistikk på NKF, var ferdig sommeren 2006. Fikk meg fast jobb som journalist bare to uker at siste eksamen var unnagjort. Da jeg gikk der var utdanningen veldig praktisk orientert, nesten alle faglærerne var journalister selv. Personlig mener jeg at jeg fikk godt utbytte av nettopp dette, vi ble nødt til å fungere som "ordentlige" journalister fra første dag. Minuset var at det var veldig lite teori, eller pensum. Det var også lite opplæring i fotografering og photoshop, noe som jeg merket med en gang jeg kom ut i arbeidslivet var noe jeg burde hatt mer kunnskap om. Administrasjonen og kommunikasjonen fra skolen til elvene var også til tider svært mangelfull. Men dette er min mening. Anyhuuu, tror ikke journalist-studiet på NKF er bortkastet, men det hjelper på å ha tatt noen fag fra universitet i tillegg. Det har i hvert fall hjulpet meg kraftig på vei ut i arbeidslivet. Lykke til med valget!! Hei gikk du i Bergen eller Oslo? Jeg har lyst til å søke i Bergen men er ganske skremt av den saken med at de ble saksøkt... har ikke sjangs til å komme inn på journalistikk på universitetet, altfor høyt snitt. Har faktisk hørt at opplegget der er ganske dårlig og. prøvde å finne tilbake til artikkelen jeg leste om det, men til ingen nytte. Tror det stod om det i BT eller noe, for et års tid siden. Det var altså Bergen, skulle gjerne gått i Oslo men trives så godt med Bergen ellers Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #19 Del Skrevet 11. februar 2008 Noen som nevnte foto her.. Jeg har hørt at Norsk fotofagskole i Trondheim http://www.fotofagskolen.no/ skal være en god, og respektert skole innad i foto-bransjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå