Gjest Hedda Gabler Skrevet 8. juli 2006 #1 Skrevet 8. juli 2006 Hva er ditt favorittkunstverk? Jeg kommer tilbake til saken bare jeg får bestemt meg.
Gjest Embla s Skrevet 8. juli 2006 #2 Skrevet 8. juli 2006 Hm. Tror muligens Sagra da Familia (Gaudi). Dette kunstverket er jo ikke ferdig enda, men uansett
Nokia Skrevet 8. juli 2006 #3 Skrevet 8. juli 2006 Jeg liker veldig godt Franz Widerberg - fargene han bruker er nydelige!!
Gjest Embla s Skrevet 8. juli 2006 #4 Skrevet 8. juli 2006 Denne lampen syns jeg godt kan kalles et kunstverk, og er virkelig en favoritt!
LilleBille Skrevet 8. juli 2006 #5 Skrevet 8. juli 2006 Det er mange - men den "Stjernen" som Vebjørn Sand har laget som står og lyser ikke langt unna Gardemoen - er bare så utrolig vakker - spesielt i litt mørkeblått kveldslys. Blir alltid glad av å se den. Bilde av den på boken nederst til høyre
Gjest Embla s Skrevet 8. juli 2006 #6 Skrevet 8. juli 2006 Det er mange - men den "Stjernen" som Vebjørn Sand har laget som står og lyser ikke langt unna Gardemoen - er bare så utrolig vakker - spesielt i litt mørkeblått kveldslys. Blir alltid glad av å se den. Bilde av den på boken nederst til høyre ← Åja, enig med deg. Den er fin og stemningsfull. Spesielt på mørke vinterdager. På vei hjem fra reise, eller på vei til reise. Blir nesten litt rørt når jeg ser den.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2006 #7 Skrevet 9. juli 2006 Synes også Nordstjernen (er det ikke det den heter?) til Vebjørn Sand er nydelig. Det er mye annet som imponerer meg mer, men det er noe spesielt ved denne. Det er en fin symbolikk i den i og med at den står der den står, og den gir meg alltid en følelse av noe kjent og trygt. Når man ser den etter en reise, så vet man at man er hjemme.
Gjest Gjesta Skrevet 9. juli 2006 #8 Skrevet 9. juli 2006 Jeg er glad i de runde skulpturene til Barbara Hepworth, og så liker jeg et par av Gunn Vottestads bilder av gamle hus.
Gjest gjest1 Skrevet 9. juli 2006 #9 Skrevet 9. juli 2006 Synes også Nordstjernen (er det ikke det den heter?) til Vebjørn Sand er nydelig. Det er mye annet som imponerer meg mer, men det er noe spesielt ved denne. Det er en fin symbolikk i den i og med at den står der den står, og den gir meg alltid en følelse av noe kjent og trygt. Når man ser den etter en reise, så vet man at man er hjemme. ← Fredsstjernen Ellers helt enig med deg!
Gjest Pet Skrevet 9. juli 2006 #10 Skrevet 9. juli 2006 El jardin de las delicias av Bosch gjorde et uutslettelig inntrykk på meg første gangen jeg så det i Prado-museet for mange år siden. Ble fysisk dårlig (kvalm) av å se på det. Og så liker jeg skulpturene til Rodin. Ble ganske opphisset på en Rodin-utstilling en gang. Liker kunstverk som får meg til å reagere fysisk, ting som bare er pene har jeg ingen interesse av.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2006 #11 Skrevet 9. juli 2006 Vanskelig å si, men Michelangelos Pietà er høyt oppe på listen.
Gjest Ava Skrevet 9. juli 2006 #12 Skrevet 9. juli 2006 Jeg elsker maleriene til Hilde Vemren. Selv har jeg endel litografier av henne - men en gang i fremtiden når jeg blir skikkelig rik så skal jeg kjøpe meg et digert maleri av henne
LilleBille Skrevet 9. juli 2006 #14 Skrevet 9. juli 2006 (endret) Fredsstjernen Ellers helt enig med deg! ← Det stemmer (den kalles også Keplerstjernen) - og er noe mer enn bare vakker - les mer om den her Endret 9. juli 2006 av LilleBille
hilli Skrevet 9. juli 2006 #15 Skrevet 9. juli 2006 Jeg er så kjedelig at Munch-rommet på Nasjonalgalleriet er min favoritt - klarer ikke å plukke ut ett maleri.
Gjest Gjesta Skrevet 10. juli 2006 #17 Skrevet 10. juli 2006 I og med at det er litt for sløyt å svare at kvinnen er mitt favorittkunstverk, går jeg for to andre: La sagrada Familia og ikke minst Giant's causeway. Et glimrende eksempel på at naturen selv er den beste kunstner.
Blomsterjord Skrevet 12. juli 2006 #19 Skrevet 12. juli 2006 Har ikke et favorittkunstverk, men favorittkunstnerne mine er: Munch, Toulouse Lautrec og Vibeke Tandberg.
Gjest Frk Åberg Skrevet 13. juli 2006 #20 Skrevet 13. juli 2006 Vanskelig å velge et verk, men er bl.a. veldig glad i Munch, Dali, Chagall. Blir ikke så fascinert av "pene" bilder som de som får meg til å føle noe ekte. Dette er et stadig tilbakevendende tema mellom meg og samboer. Mine favorittbilder har gjerne dystre undertoner. Han mener imidlertid at slike bilder ikke egner seg til å henge på veggen, og er i en slik sammenhhenge mer oppatt av fargene. Det er ikke akkurat sånn at han vil ha bilder av fruktstilleben på veggen, heldigvis. Vi har kommet til et kompromiss med Chagall, siden hans bilder gjerne ikke er så dystre som f.eks. Munch sine bilder. Da jeg bodde på hybel, hadde jeg en stor plakat av Dali, med syklende sjeletter med spindelvev på hodet på veggen. Denne ble konfiskert da vi flyttet sammen Heldigvis har jeg fått tildelt plass til noen dystre bilder på soverom og på kottet... Har forresten vært i Louvre flere ganger, men dette rører ikke meg noe særlig. Imponerende malerkunst trenger ikke nødvendigvis oppleves som stor kunst for meg. Mulig det er fordi jeg ikke maler selv. Holder meg mer moderne kunstmuseer. Var på en utstilling av Andy Warhol som jeg likte. Og så syns jeg fotografering kan være stor kunst. Uten at jeg kan trekke fram enkeltverk. Arkitektur også forøvrig. Syns Guggenheim i Bilbao var en opplevelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå