Gå til innhold

Hvordan bøyes "en jul"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan i alle dager bøyes "en jul"?

Flere.... "juler"? Det høres jo fullstendig rusk ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bedre med: en jul, julen, (flere) juler, julene.

Skrevet
bedre med: en jul, julen, (flere) juler, julene.

Bedre og bedre, fru Blom - det kommer vel an på hvor man kommer fra det... Det er valgfritt om man vil bruke hunnkjønn eller hannkjønnsform på ordet jul :D

Skrevet

hvis man skriver bokmål er det bedre. det er forskjell på skrift og talespråk, så geografi burde ikke ha noe særlig å si når det gjelder bokmål. poenget er det at man på bokmål burde bruke hannkjønn fordi det er hunnkjønn på nynorsk. ellers blir de jo nesten helt like og skaper forvirring!

Skrevet

Du kan lese mer om valgfrihet i bokmål på Språkrådets internettsider. Der står det blant annet:

En hovedtanke bak både den nasjonalt og den sosialt motiverte valgfriheta har hele tida vært å gjøre skriftspråket så morsmålsnært som mulig.
Så geografi har i aller høyeste grad noe å si for hvordan man uttrykker seg skriftlig, og hvilke bøyningsformer man velger.
Skrevet

ja, men følger du slikt språkpolitisk søppel fra statens side eliminerer du forskjellen mellom bokmål og nynorsk som igjen kan resultere i at et av dem dør ut. jeg snakker om hvordan det BURDE være, ikke hvordan statlige filologer og byråkrater har laget reglene i virkeligheten. de har funnet på mye tull og er ikke til å stole på. jeg er fullt klar over at det er deres standpunkt, men jeg er uenig med det fordi det forsøppler våre to språk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes ei jul høres mest naturlig ut, men det er fordi vi sier det her oppe hvor jeg bor, langt oppe i nord :D

En jul hører jo ikke hjemme noen veier i mine ører da... :kul:

Skrevet

....eller hva med

en jul - julen - alle hjula - hjulene? :hoho:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...