Gå til innhold

90 gram melis, hvor mye i dl?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jepp, trenger 90 gram melis, men har ikke vekt. Noen som vet ca hvor mye det blir i dl? Det hadde vært utrolig greit om jeg slapp å måle opp til suffléen min på slump... :sjenert:

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske nøyaktig 1½ dl.

Gjest gjest1
Skrevet

Tusen takk begge to! :)

Da blir det pasjonsfruktsufflé til dessert likevel! Har ikke min vanlige oppskrift, så håper at den jeg har fungerer ok. Forøvrig anbefaler jeg virkelig å prøve pasjonsfruksufflé. Det er kjempegodt og egentlig ikke vanskellig å lage!

:)

Gjest Gjest
Skrevet

Det hørtes jo utrolig godt ut! Vil du være så snill og dele oppskriften med oss, Onyx?

*sikle*

Gjest gjest1
Skrevet

Oppskriften jeg brukte igår er ikke den jeg vanligvis bruker, men jeg kan jo dele likevel! :ler:

2 eggeplommer

125 g most pasjonsfrukt

90 g melis

2 ss sitronsaft

6 eggehviter

1. Forvarm ovn til 210 grader og smør 4 porsjonformer med smør og dryss med sukker. Oppskriften sier at fomene kan dekkes med bakepapir rundt, slik at det går 3 cm over kanten på formen. Det gadd ikke jeg...

2. Bland eggeplomme, sitronsaft, pasjonsfrukt og halvparten av melien i en bolle g visp godt sammen. Stivpisk eggehviter og tilsett resten av melisen i flere omganger.

3. Fold eggehvitene inn i pasjonsfruktblandingen, og fyll i porsjonsformer. Sett formene på stekebrett og stek midt i ovnen 20-25 min, til sufflen er hevet og pent brun. dryss med melis og server straks. Obs, bruker du papir rundt kanten må jo det fjernes først!

OBS

-eggehvitene bør være romtempererte når de piskes, bollen og visp må være helt rene!

-Jeg presset pasjonsfrukten gjennom en sil for jeg liker ikke steinene, men det er ikke nødvendig.

-Sufflé faller fort sammen, denne synes jeg falt fortere sammen en min vanlige oppskrift :forvirret: Det er ett eller annet man kan tilsette for å få den til å stå lengre, husker bare ikke hva det er... ;)

Skrevet
-Sufflé faller fort sammen, denne synes jeg falt fortere sammen en min vanlige oppskrift :forvirret:  Det er ett eller annet man kan tilsette for å få den til å stå lengre, husker bare ikke hva det er... ;)

Maizenna eller noe sånt, kanskje?

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for oppskriften! Hvor mange pasjonsfrukter må man kjøpe ca for å få 125 gram ?

Gjest gjest1
Skrevet
Maizenna eller noe sånt, kanskje?

Ja, det er kanskje det ja. Husker ikke hvor mye eller noe,må kanskje google for å finne ut mer.

For 125 g pasjonfrukt må du ha ca 6 frukter, litt avhengig av størrelsen selvfølgelig. Jeg kjøpte 6 på størrelsen med hønseegg, og det var rikelig. Jeg lager en saus av fruktsaft, litt sukker og smør av det som ble til overs. Veldig gdt på sufflén, eller is for den del. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...