Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Nå har jeg passert 31 år og helt siden jeg var ca 12 år har jeg slitt med kviser og akne - det er nesten to tredeler av livet det... :tristbla:

Diverse apotekvarer, både med og uten resept, har hatt liten eller begrenset virkning. Det beste har vært tetracykliner, men virkningen er ikke 100% og den er begrenset til den tiden jeg går på kur. Legen min har ikke lyst til å foreskrive dem i sommerhalvåret, og dessuten har de jo andre bivirkninger enn lysømfintlighet. Jeg har tenkt på Roaccutane, men har ikke veldig lyst til å gå gjennom en slik kur.

Så da tenkte jeg at jeg skulle prøve å angripe problemet fra en ny vinkel - nemlig ren og skjær hudpleie. Men utover "vaske-ansiktet-med-såpe-og-vann" så kan jeg ingenting om det å pleie huden. Helt seriøst. Derfor spør jeg her. I håp om at noen kan hjelpe meg til et liv uten kviser og akne - rett og slett et liv med selvtillit.

Jeg vet at det finnes noe som heter rensevann, ansiktsmaske, fuktighetskrem, og enkelte andre navn. Men hva er aktuelt for meg? Hvordan bruker jeg de forskjellige tingene? Når skal de brukes? Kort sagt - kan noen "holde meg i hånden" og ta meg med på en guidet tur i hudpleiens verden?

Og hvis du ikke har skjønt det... ja, jeg er en mann... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Tanita
Skrevet

For det første, skal du ALDRI bruke såpe i ansiktet! Den vil tørke ut og forstyrre PHen. Uttørket hud kan også få acne fordi da huden har en unik evne til p reparere seg selv, så vil den bare produsere mer talg når huden er tørr for å "smøre" den og da vil du bare få enda mer tilstopninger i porene som fører til betente kviser.

Apotekvarer er ikke de beste produktene for huden. Jeg holder meg langt unna hudpleieprodukter fra apoteket.

Du skal ha en oljefri rens. Toner som balanserer PHen etter rens og som forbereder huden før påføring av serum og krem. Peeling bør du også ha, for hvis du har fet hud, vil den lett se gusten ut pga de døde hudcellene blir liggende som et lag utenpå huden fordi huden er fet. Bruk peeling 1-2 ganger i uka. Rens morgen og kveld. Krem morgen og kveld.

Jeg vil anbefale deg å gå til en hudpleiesalong, så kan de veilede deg og finne produkter som passer akkurat din hud. Så skal du se at det gir resultater! Men det gjelder å ha litt tålmodighet i begynnelsen, en 3-4 ukers tid før du ser ordentlig bedring, fordi cellefornyelsen tar ca 30 dager.

Lykke til!

Gjest Tanita
Skrevet (endret)

Jeg kan nevne merker som bl a MD formulations, Dermalogica, Matis. MD Formulations inneholder fruktsyrer som er kjempefine mot acne. MD kan fint kombineres med Matis, som også har en egen herreserie. Salonger som fører MD Formulations har også acnebehandlinger som gir gode resultater. :)

Endret av Tanita
Skrevet

Jeg bruker Exuviance produkter og er fornøyd med dem. Min hudpleier mente at MD ville bli litt for sterkt for meg, da det øverste laget av asiktshuden min var tørr. Jeg har også god erfaring med Dermalogica.

Kan du ikke få utskrevet Tetralysal? Hudlegen jeg var hos sa at jeg bare kunne si i fra til henne, så skulle jeg få det hvis Oxytetral var for voldsomt. Nå er det ikke det for min del, da jeg jobber på kjølelager uten vinduer. :ler:

Roaccutane er siste utvei, og jeg skjønner at du vil unngå det. Men om det skulle vise seg å være eneste utvei, så ville jeg vurdert det.

Lykke til med produktprøving!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...