Gå til innhold

Ord og uttrykk som vi ikke skjønner hva betyr..

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

stigmatisere -te; -ing

1 fremkalle stigmaer på

2 brennemerke; sette mindreverdighetsstempel på: føle seg, bli stigmatisert

Etym.: avl. av stigma

pragmatiker -en, -e

1 tilhenger av pragmatisk historieskrivning

2 person som legger vekt på hva som er nyttig og praktisk gjennomførlig, og (om nødvendig) ser bort fra prinsipper og ideologi

Skrevet

Jeg er ennå litt usikker på betyndingen av uttrykket "easy come, easy go..."? :sjenert:

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg er ennå litt usikker på betyndingen av uttrykket "easy come, easy go..."? :sjenert:

Det som menes er at det man oppnår lett og ikke må arbeide hardt for har det med å forsvinne like lett. Det kan være mange grunner til det, for eksempel at man selv ikke setter nok pris på det.

Gjest Gjest
Skrevet
Det gikk meg hus forbi? :klø:

Utrykket er et rart uttrykk, men det betyr i hvert fall at du har glemt å gjøre eller huske på noe

Gjest gjest1
Skrevet

Snørrbrems.

Men det vet dere hva er.

Skrevet
Utrykket er et rart uttrykk, men det betyr i hvert fall at du har glemt å gjøre eller huske på noe

Jeg har alltid trodd at det betyr at man ikke har fått med seg noe, feks: Det har gått meg hus forbi at U2 har hatt konsert her i byen. Sånn har i alle fall jeg brukt det.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har hørt at uttrykket å gå hus forbi kommer fra et gammelt spill, men husker ikke sammenhengen det ble brukt i.

Om det er positivt eller negativt å bli kalt pragmatiker avhenger av situasjonen vil jeg tro. Hvis noen vil ha deg med på et prosjekt fordi du er pragmatiker (= legge vekt på å oppnå praktiske resultater), så er det nok positivt. Men om dere har idemyldring og noen sukker og sier du er så pragamtisk alltid, så er det vel litt negativt ment, fordi du antakelig slår ned enhver idé som ikke er gjennomførbar. Tror jeg da. :)

Skrevet

Jeg ville heller sagt at det betyr at man ikke fikk med seg noe... Slik som det for ditt vedkommende gikk deg husforbi hva betydningen av "det gikk meg hus forbi" er, når du hørte det første gangen.. ;)

Gjest Miloine
Skrevet
Oi da, var ikke meningen å overse deg. Visste forøvrig ikke at jeg måtte svare alle postene om jeg besvarte én ;)

Når det gjelder dine uttrykk må jeg dessverre vedgå at de ligger utenfor mitt ekspertiseområde.

"Røsk meg i rævva" -- har jeg faktisk aldri hørt brukt. :rodme: Men høres ikke noe videre positivt ut, da.

Jeg tror du har rett i at pølsevev er det samme som pølseskinn, men jeg er ingen pølsemaker.

Og når du sier dette:

...kan vel dette forklares i at vi mennesker er glade i språk, og et rikt vokabular får oss til å virke/føle oss sofistikerte. Egentlig trenger vi jo bare en brøkdel av vårt grunnleggende vokabular for å gjøre oss forstått. F.eks., om jeg sier at jeg skal til butikken, kan jeg finne på å si noe sånt som, "tar meg en tur til butikken nå, jeg." Men det er da vitterlig ikke nødvendig å si mer enn, "jeg gå butikk."

Rettskrivning er også bare forfengelig sminke. Udenrskølseer vsier at så lnege frøste og sitse bkosatevn i et ord er på rktiig palss, kan boskatevne imlelom vræe totlat baldnet, og man kan lkievel rsakt lese dem uetn sotre porbelemr.

Denne undersøkelsen var riktignok på engelsk, men det ser ut til at det fungerer like bra på norsk.

:)

Tusen takk for svar KA :) og dere andre

Gjest Gjest
Skrevet

"Have fun - go mad. "

Hvorfor skal man bli sint når man går?

Skrevet
"Have fun - go mad. "

Hvorfor skal man bli sint når man går?

:hoho:

Nå kan det jo hende du spøker, men..

"have fun - go mad" betyr "har det gøy - slå ut håret" i nesten direkte oversettelse!!

go mad= ta helt av, vær gal...

Gjest Catwoman
Skrevet
Rettskrivning er også bare forfengelig sminke. Udenrskølseer vsier at så lnege frøste og sitse bkosatevn i et ord er på rktiig palss, kan boskatevne imlelom vræe totlat baldnet, og man kan lkievel rsakt lese dem uetn sotre porbelemr.

Denne undersøkelsen var riktignok på engelsk, men det ser ut til at det fungerer like bra på norsk.

De to siste og første.

Jeg har nemlig testet ut det der. Min mamma og jeg lagde lange ord til hverandre hvor vi stokket om bokstavene - med første og siste på rett plass. For å teste om påstanden holdt ord.

Det gjorde den nesten - men ikke helt. Men med de to første og de to siste på rett plass, da går det.

Skrevet
Tusen takk for svar KA  :)  og dere andre

Var da bare hyggelig :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg undrer på hva "saft suse" betyr..

Et uttrykk som ofte brukes i Donald duck & co.

Skrevet
Uttrykket : "hadde Einar sagt" , blir gjerne lagt til etter en setning.. Hva betyr det? Kommer det av "hadde en annen sagt"? De som bruker det klarer ikke gjenfortelle det, men hører det hele tiden..

Jeg tror du mener "hadde JEG NÆR sagt".... ikke "hadde Einar sagt"...  :sjenert:

Og det betyr at man nesten sa noe og innså at det kanskje ikke passet seg å si det, så sa man det og ba om unskyldning ved å henge på et "hadde jeg nær sagt". Og så fikk man sagt noe uten å måtte ta pes for det....slik tolker jeg det da.

:legrine: You made my day! :legrine:

Annonse
Gjest Chrizzy
Skrevet

Ha! Tok den ikke før nå jeg :ler::ler: Kjempegøy!!!

Gjest Gjest_Frk Åberg_*
Skrevet
Morsom tråd!

Jeg lurer på om det er positivt eller negativt å være pragmatiker? Skjønner ikke det.

Og så lurer jeg på hva det betyr å stigmatisere/bli stigmatisert.

Jeg syns umiddeelbart at det høres positivt ut, fordi man er opptatt av hva som er anvendelig. F.eks. setter teorier ut i livet, og bruker de som passer for den bestemte situasjonen. Men det kan vel være mer negativt i andre sammenhenger.

Stigmatisert blir man når man f.eks. forhåndsdømmes pga. at man er i en spesiell situasjon. F.eks. stigmatisering av innsatte, psykiske syke, tiggere. Folk kan ha fordommer om dem, og tro at de er en homogen gruppe, hvor f.eks. alle er late eller uærlige.

Gjest Gjesta
Skrevet

"Som et olja lyn"

Jeg skjønner det er noe som går fort, men hva er det med kombinasjonen olje og lyn?

Gjest Blondie65
Skrevet
"Som et olja lyn"

Jeg skjønner det er noe som går fort, men hva er det med kombinasjonen olje og lyn?

Lyn går fort, når man smører olje på noe så går det jo enda fortere, og selv om man ikke kan smøre et lyn med olje så ...?

Bare gjetter jeg :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Bedre føre var enn etter snar.

Jeg skjønner betydningen, men jeg skjønner ikke setningen - om det ga noe mening..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...