Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Har du tips til bøker jeg kan anbefale min tretten år gamle datter å lese i sommer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kommer litt an på hvor moden hun er når det gjelder litteratur. Selv var jeg ferdig med ungdomsbøkene, og pløyde meg gjennom meter på meter med kioskromaner da jeg var på hennes alder; lettlest, romantisk og litt spennende erotikk.

Etter det begynte jeg på lettleste bøker som "Folket på Innhaug" osv. Jeg syntes også det var veldig spennende med fra virkeligheten-bøker; "Men tankene mine får du aldri", "Den brennende sengen" osv.

I dag ville jeg kanskje anbefalt "Bridget Jones".

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva datteren din ellers leser, men min datter falt pladask for "Historien om Pi" og "Haikerens guide til galaksen" den sommer hun var 12,5.

Hun er 14 nå og tror ikke at hun har lyst å gå i gang med Bridget Jones eller andre romaner i den sjangre.

Gjest Fantus
Skrevet

Da jeg var 13 år leste jeg alle bøkene av Maria Gripe. Anbefaller spesielt "Tordivelen flyr i skumringen" "Skyggen over steinbenken" og "...og de hvite skyggene i skogen"

Ellers så er "Hjemme er et annet sted" og "Nattsvømmeren" av Kari Sverdrup, veldig gode bøker. De handler om en 14 år gammel gutt som har en alkoholisert mor og må ta seg av lillebroren sin.

"Kabalmysteriet" av Jostein Gaarder kunne kanskje være noe?

Skrevet

Phenomenabøkene er veldig populære.

fjerde boken kom ut i vår. Har opplevd at jenter i 12-13-års alderen som egentlig ikke er så opptatt av å lese, sluker disse bøkene.

Skrevet

Husker jeg syntes "Annas barn" og "Stjerneskudd" var kjempebra. Tror jeg var på den alderen da....

Henger meg på forslagene om Maria Gripe-bøker og Jostein Gaarders "Kabalmysteriet"!

Skal si ifra hvis jeg kommer på flere.

Skrevet

Husker jeg var vannvittig hekta på en serie av Torill Torstad Hauger: "Den lange reisen". Handler er om en gutt som stikker av fra familien på husmannsstua i Norge og reiser til USA. Spenning, romantikk og hele pakka. Fikk nesten lyst til å lese dem igjen jeg nå. Mimre, mimre...

Skrevet

Kabalmysteriet, Harry Potter, Bridget Jones... Narniabøkene...

Huset på prærien leste jeg da jeg var på den alderen....

Ellers så er jo Roald Dahl et tips...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...