Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #61 Skrevet 11. juli 2006 http://oslopuls.no/musikk/article1384172.ece Gjest, nå vil jeg at du skal uttrykke himmelropende avsky og oppfordre til boykott av konserten. Dette er oppfordring til diskriminering og vold, satt i system gjennom offentliggjøring av tekster. Mye verre enn episoden du indigneres over. Og gjerningsmannen er svart. Vel, da roer sinnet seg i årene, da må det tas i bruk annen retorikk og aller helst ignoreres. ← Jeg synes at det er helt på trynet det som står i den artikkelen. Han burde ikke få lov til å komme med slik hets, samme hvilken farge han har. (At jeg skal komme med himmelropende avsky og oppfordre til boikott skjønte jeg ikke, for jeg har ikke akkurat vist stor aggresjon og sinne over den andre saken. Jeg synes begge sakene viser mennesker som ikke tenker over sine uttalelser.)
Gjest Gjestern Skrevet 11. juli 2006 #62 Skrevet 11. juli 2006 Vi har, som etniske nordmenn, omtrent null sjanse for å få høre gemene kommentarer som relaterer seg til hudfarge eller religion. ← Dette er i beste fall en påstand uttrykt av uvitenhet. Prøv å forestille deg hvordan det er å se mine barn miste sin ungdomstid i frykt og bevegelsesufrihet. Hvor guttene tidlig vet hvor de ikke skal bevege seg, når de må komme hjem og hvor de må ha blikket for å unngå bråk. De må lære seg å tåle ukvemsord som dhimmi, skitten, potet og hore. De må stadig godta å få 'skal p*le mora di' slengt i fjeset. Alltid trusler om vold hengende over seg, det gir en gledesløs oppvekst. Og alle vet det, politiet, sosialarbeidere, lærere og journalister. Og ingen gjør noe med det. Nå vet du det også, og jeg vedder på at du enten avviser at det er slik eller stiller deg fullstendig likegyldig til det. Du skal iallefall vite at uttalser av den type jeg siterer deg på, ikke akkurat gjør livet lettere for de som er tvunget til å leve midt i det bejublede fargerike fellesskapet.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #63 Skrevet 12. juli 2006 Dette er i beste fall en påstand uttrykt av uvitenhet. Prøv å forestille deg hvordan det er å se mine barn miste sin ungdomstid i frykt og bevegelsesufrihet. Hvor guttene tidlig vet hvor de ikke skal bevege seg, når de må komme hjem og hvor de må ha blikket for å unngå bråk. De må lære seg å tåle ukvemsord som dhimmi, skitten, potet og hore. De må stadig godta å få 'skal p*le mora di' slengt i fjeset. Alltid trusler om vold hengende over seg, det gir en gledesløs oppvekst. Og alle vet det, politiet, sosialarbeidere, lærere og journalister. Og ingen gjør noe med det. Nå vet du det også, og jeg vedder på at du enten avviser at det er slik eller stiller deg fullstendig likegyldig til det. Du skal iallefall vite at uttalser av den type jeg siterer deg på, ikke akkurat gjør livet lettere for de som er tvunget til å leve midt i det bejublede fargerike fellesskapet. ← Jada. Selvfølgelig er det majoritetsbefolkningen som holdes i ettt knallhardt grep av en liten majoritet voldelige og ekstremistiske "utlendinger".
Bønna Skrevet 12. juli 2006 #64 Skrevet 12. juli 2006 Uansett hvordan man snur og vender på dette, Bønna, om det er systemet, politikken eller faens oldemor som har skylda for rasisme og dritt her i landet så er det ingen unnskyldning for å slenge dritt til en sekstenåring som ikke har gjort noe annet galt/provoserende enn å skaffe seg sommerjobb. ← Hvorfor er det så viktig for deg, Mysan, å hevde et personlig ansvar? Når det er vektige grunner for å se skaden i lys av faktorer utenfor skadeforvolderen selv? Du kommer jo ikke med et eneste argument mot det jeg skriver. Dette her er bare ureflektert moralistisk indignasjon av typen «det er sånn fordi jeg sier det er sånn».
Bønna Skrevet 12. juli 2006 #65 Skrevet 12. juli 2006 (endret) Dette er i beste fall en påstand uttrykt av uvitenhet. Prøv å forestille deg hvordan det er å se mine barn miste sin ungdomstid i frykt og bevegelsesufrihet. Hvor guttene tidlig vet hvor de ikke skal bevege seg, når de må komme hjem og hvor de må ha blikket for å unngå bråk. De må lære seg å tåle ukvemsord som dhimmi, skitten, potet og hore. De må stadig godta å få 'skal p*le mora di' slengt i fjeset. Alltid trusler om vold hengende over seg, det gir en gledesløs oppvekst. Og alle vet det, politiet, sosialarbeidere, lærere og journalister. Og ingen gjør noe med det. Nå vet du det også, og jeg vedder på at du enten avviser at det er slik eller stiller deg fullstendig likegyldig til det. Du skal iallefall vite at uttalser av den type jeg siterer deg på, ikke akkurat gjør livet lettere for de som er tvunget til å leve midt i det bejublede fargerike fellesskapet. ← Dette innlegget mener jeg fortjener en egen tråd. Kunne du tenke å lage en egen tråd om dette? Forslag til overskrift: Innvandringspolitikkens hvite barneofre. Endret 12. juli 2006 av Bønna
Christiane Skrevet 12. juli 2006 #66 Skrevet 12. juli 2006 Problemet i dette tilfellet er ikke den enkelte gemene kommentar - men underliggende rasisme i samfunnet. Vi har, som etniske nordmenn, omtrent null sjanse for å få høre gemene kommentarer som relaterer seg til hudfarge eller religion. ← Det er ikke korrekt. Våre ”nye landsmenn” er i det store og hele like rasistiske som de fleste andre, hvis ikke mer. På de skolene på østkanten hvor det bare er 10-15% nordmenn igjen, så vil jeg tro de gjenværende stakkarene må tåle å høre temmelig mye stygt.
Christiane Skrevet 12. juli 2006 #67 Skrevet 12. juli 2006 Det er ikke snakk om at alle tilfeller skal nevnes i avisen. Men i blant har vi godt av å bli minnet på at slikt skjer. Du ser jo selv at det har provosert mange, og dermed ikke er unødvendig. (Det er veldig mye i avisene som skjer ofte, men som bare nevnes i blant.) ← Da later det til at vi muligens forblir uenige.
Christiane Skrevet 12. juli 2006 #68 Skrevet 12. juli 2006 Jada. Selvfølgelig er det majoritetsbefolkningen som holdes i ettt knallhardt grep av en liten majoritet voldelige og ekstremistiske "utlendinger". ← Dette beviser jo hvor "meget" du vet. På en hel del skoler østover i byen så er det minoriteten som utgjør majoriteten.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #69 Skrevet 12. juli 2006 Dette beviser jo hvor "meget" du vet. På en hel del skoler østover i byen så er det minoriteten som utgjør majoriteten. ← Jeg forstår dere forsøker å snu hele problemstillingen. Det hadde jo vært interessant å se hvor stor andel av Norges skoler dette faktisk er tilfelle... Sannsynligvis under en promille, og helt sikkert under prosent. Og dette brukes for å rettferdigjøre rasisitiske uttalelser
Bønna Skrevet 12. juli 2006 #70 Skrevet 12. juli 2006 Jeg forstår dere forsøker å snu hele problemstillingen. Det hadde jo vært interessant å se hvor stor andel av Norges skoler dette faktisk er tilfelle...← Saken er vel heller den at du er ei skikkelig innvandringsskrulle, som har fått det for seg at etniske nordmenn er så mye verre enn alle andre, og blir helt krakilsk når noen prøver å fortelle deg at slik er ikke virkeligheten. Hva har egentlig de fremmedetniskes andel av befolkningen med saken å gjøre? Kan du fortelle oss hvorfor befolkningsandelen er relevant i forhold til sakens anledning? Er ikke rasismens ekkelhet uavhengig av hvilken etnisk gruppe som utøver den? Kan du fortelle oss hvorfor i svarteste Afrika det er mindre fælt at fremmedetniske grupper utøver rasisme mot nordmenn enn omvendt? Dessuten snakker vi om Oslo her. I så måte må du forbedrede deg på et aldri så lite virkelighetssjokk. I Osloskolen utgjør de fremmedetniske elevene 36,3 prosent. På fem år har andelen fremmedetniske elever økt med tjue prosent (en helt vanvittig økning). I hele 37 av Oslos grunnskoler er de fremmedetniske elevene i flertall. I tre av dem utgjør de fremmedetniske elevene over nitti prosent. Så du kan trygt si at etnisk norske barn og unge fra de nedre klasser i Oslo er godt vant med å bli utsatt for rasisme. Antagelig bedre vant enn de fremmedetniske. Men det er det ingen som skriver noe om. Alle holder kjeft om det. Å opprettholde galskapen er tydeligvis viktigere enn innvandringspolitikkens hvite barneofre. http://oslopuls.no/nyheter/article1260235.ece
Gjest gjest1 Skrevet 12. juli 2006 #71 Skrevet 12. juli 2006 Hvorfor er det så viktig for deg, Mysan, å hevde et personlig ansvar? Når det er vektige grunner for å se skaden i lys av faktorer utenfor skadeforvolderen selv? Du kommer jo ikke med et eneste argument mot det jeg skriver. Dette her er bare ureflektert moralistisk indignasjon av typen «det er sånn fordi jeg sier det er sånn». ← Det er sånn fordi jeg sier sånn? Hallo... Har man ikke et personlig ansvar for å oppføre seg som folk? Det hører bare ikke hjemme at en voksen mann høvler en sekstenåring for noe han ikke har gjort, kun på bakgrunn av hudfargen hans. Hvis du mener at det finnes unnskyldninger for sånt, så lurer jeg virkelig på tankegangen din. Jeg forstår dere forsøker å snu hele problemstillingen. Det hadde jo vært interessant å se hvor stor andel av Norges skoler dette faktisk er tilfelle... Sannsynligvis under en promille, og helt sikkert under prosent. Og dette brukes for å rettferdigjøre rasisitiske uttalelser ← Problemet er ikke ikke-eksisterende fordi om det ikke gjelder de fleste skoler i landet. Det er like fullt et problem for dem det går ut over. I alle år har vi lest om problemene ved de skolene hvor majoriteten er innvandringsbarn. Unger som blir truet til å gi fra seg pengene sine, mobiler som blir nappet ut av hendene på dem, elever som skjærer opp dekkene til lærerne mens lærerne står i vinduet og ser på og ikke tør å gjøre noe også videre... Det finnes drittsekker og rasister blant alle folkeslag, man må slutte å tro at det kun går fra hvite mot fargede.
Bønna Skrevet 12. juli 2006 #72 Skrevet 12. juli 2006 (endret) Det er sånn fordi jeg sier sånn? Hallo... Har man ikke et personlig ansvar for å oppføre seg som folk? Det hører bare ikke hjemme at en voksen mann høvler en sekstenåring for noe han ikke har gjort, kun på bakgrunn av hudfargen hans. Hvis du mener at det finnes unnskyldninger for sånt, så lurer jeg virkelig på tankegangen din. Dette er jo bare nok et eksempel på argumentasjon av typen «det er sånn fordi jeg sier det er sånn». Hva med å kommentere det jeg skriver? Om at det er vektige grunner for å se individets handlinger i lys av faktorer utenfor individets kontroll? Det finnes drittsekker og rasister blant alle folkeslag, man må slutte å tro at det kun går fra hvite mot fargede. ← Nå er det nettopp individualiseringen av problemet jeg kritiserer. Jeg kan ikke se at du har gitt gode motargumenter som tilsier at det er enkeltindividet som er hovedproblemet. Det er større grunn til å anta at innvandringspolitikken er hovedproblemet. Endret 12. juli 2006 av Bønna
Gjest gjest1 Skrevet 12. juli 2006 #73 Skrevet 12. juli 2006 (endret) Det er større grunn til å anta at innvandringspolitikken er hovedproblemet. ← Innvandringspolitikken kan være så på trynet den vil, jeg ser allikevel ingen unnskyldning for en voksen mann og slenge sånn dritt til en sekstenåring. DEN ligger hos mannen selv. En vilkårlig sekstenåring har ingen ting med noen ting å gjøre. Han er en unge. Den voksne var voksen. Og såpass "fri vilje" har vi, at vi selv velger hvordan vi skal oppføre oss mot andre. Og denne episoden handler om enkeltindivider. Endret 12. juli 2006 av mysan
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #74 Skrevet 12. juli 2006 Da later det til at vi muligens forblir uenige. ← Ja, dersom du mener at det er unødvendig å sette fokus på negative sider ved samfunnet fra tid til annen så forblir vi nok uenige.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #75 Skrevet 12. juli 2006 Nå er det nettopp individualiseringen av problemet jeg kritiserer. Jeg kan ikke se at du har gitt gode motargumenter som tilsier at det er enkeltindividet som er hovedproblemet. Det er større grunn til å anta at innvandringspolitikken er hovedproblemet. ← Saken handler nettopp om et enkeltindivid som dømmer en annen uten å ha bakgrunnskunnskap om denne personen. Han er dermed hovedproblemet! Hvordan kan du si at invandringspolitikken er hovedproblemet når saken omhandler en lovlydig innvandrer og en idiotisk nordmann? Fordi det er en del nordmenn som ikke klarer å tilpasse seg andre?
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #76 Skrevet 12. juli 2006 Hva er galdt med dagens invandringspolitikk ?
Bønna Skrevet 12. juli 2006 #77 Skrevet 12. juli 2006 (endret) Til Mysan og Gjest. Hvis faktorer utenfor enkeltindividet er vel så interessante som enkeltindividet selv, hvorfor er dere da så opptatt av det personlige ansvar? Eksistensen av faktorer utenfor individet selv umuliggjør eksistensen av det personlige ansvar. Dette er en logisk slutning. Dermed finnes det ikke noe grunnlag for å tviholde på en individualistisk innfallsvinkel i sakens anledning. En individualistisk innfallsvinkel tjener ikke til annet enn å forsvare innvandringspolitikken som størrelse. Noe som åpenbart er hensikten. Men denne innfallsvinkelen er rett og slett ikke er gyldig. I så måte mener jeg det er mer fruktbart å se skaden/lidelsen i lys av innvandringspolitikken enn den enkelte skadeforvolder. Enten det er snakk om rasisme mot fremmedetniske fra nordmenn eller det er snakk om rasisme mot nordmenn fra fremmedetniske. Den utstrakte rasismen i multietniske samfunn, både på kryss og tvers av de etniske skillelinjene, forteller oss at slike samfunn strider mot den menneskelige natur, og at det er selve insisteringen på slike samfunn som skaper skadene/lidelsene i kjølvannet av den. Så mitt forslag til Mysan og Gjest er at hvis de genuint er opptatt av rasismens skadevirkninger/lidelser får de dra ræva si opp fra skyttergraven, og begynne å bidra til en konstruktiv debatt om innvandring og rasismens skadevirkninger/lidelser. Til den andre Gjest (svært så mange gjester det er i disse trådene) vil jeg si at det er de som aktivt endrer den etniske sammensetningen i Europa som har det største forklaringsansvaret. Hva er det som er som er så positivt med innvandringspolitikken? Endret 12. juli 2006 av Bønna
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #78 Skrevet 13. juli 2006 Saken er vel heller den at du er ei skikkelig innvandringsskrulle, som har fått det for seg at etniske nordmenn er så mye verre enn alle andre, og blir helt krakilsk når noen prøver å fortelle deg at slik er ikke virkeligheten. Hva har egentlig de fremmedetniskes andel av befolkningen med saken å gjøre? Kan du fortelle oss hvorfor befolkningsandelen er relevant i forhold til sakens anledning? Er ikke rasismens ekkelhet uavhengig av hvilken etnisk gruppe som utøver den? Kan du fortelle oss hvorfor i svarteste Afrika det er mindre fælt at fremmedetniske grupper utøver rasisme mot nordmenn enn omvendt? Dessuten snakker vi om Oslo her. I så måte må du forbedrede deg på et aldri så lite virkelighetssjokk. I Osloskolen utgjør de fremmedetniske elevene 36,3 prosent. På fem år har andelen fremmedetniske elever økt med tjue prosent (en helt vanvittig økning). I hele 37 av Oslos grunnskoler er de fremmedetniske elevene i flertall. I tre av dem utgjør de fremmedetniske elevene over nitti prosent. Så du kan trygt si at etnisk norske barn og unge fra de nedre klasser i Oslo er godt vant med å bli utsatt for rasisme. Antagelig bedre vant enn de fremmedetniske. Men det er det ingen som skriver noe om. Alle holder kjeft om det. Å opprettholde galskapen er tydeligvis viktigere enn innvandringspolitikkens hvite barneofre. http://oslopuls.no/nyheter/article1260235.ece ← "Skrulle" - du imponerer med vokabularet. Hvorfor snakker vi kun om Oslo her? Var det du som plutselig reduserte problemet med rasisme til å bare gjelde Oslo? Forøvrig kan man gjerne ta opp problemet med omvendt rasisme også - og skrive mer om det i avisen - noe jeg heller aldri har sagt noe imot. Selvfølgelig kan det forekomme motsatt rasisme, men det er ikke hovedproblemet. Det blir omtrent som å hevde at apartheid-regimets problem var de svartes kriminalitet, ikke de hvites systematiske undertrykking av de svarte.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #79 Skrevet 13. juli 2006 Til Mysan og Gjest. Hvis faktorer utenfor enkeltindividet er vel så interessante som enkeltindividet selv, hvorfor er dere da så opptatt av det personlige ansvar? Eksistensen av faktorer utenfor individet selv umuliggjør eksistensen av det personlige ansvar. Dette er en logisk slutning. Dermed finnes det ikke noe grunnlag for å tviholde på en individualistisk innfallsvinkel i sakens anledning. En individualistisk innfallsvinkel tjener ikke til annet enn å forsvare innvandringspolitikken som størrelse. Noe som åpenbart er hensikten. Men denne innfallsvinkelen er rett og slett ikke er gyldig. ← Nettopp tatt ex-phil? Hørt om vekselvirkning? Les litt Max Weber så kanskje du skjønner hvordan samfunnet fungerer - individet påvirker samfunnet, og og samfunnet påvirker individet. Man kan ikke isolere en av faktorene. Om du fjerner det personlige ansvar det enkelte individ har vil også rammen for å opprettholde et samfunn falle bort.
Bønna Skrevet 13. juli 2006 #80 Skrevet 13. juli 2006 (endret) Selvfølgelig kan det forekomme motsatt rasisme, men det er ikke hovedproblemet.← Det er egentlig ikke rasismens skadevirkninger som sådan du er opptatt av, er det vel? Interessen går mer i retning av synes mer synd på fremmedetniske enn på dine egne, og å fylle opp landet med flest mulig fremmedetniske? Gjør det ikke? Å opprettholde galskapen er tydeligvis viktigere enn innvandringspolitikkens hvite barneofre. individet påvirker samfunnet, og og samfunnet påvirker individet. Man kan ikke isolere en av faktorene. Om du fjerner det personlige ansvar det enkelte individ har vil også rammen for å opprettholde et samfunn falle bort. ← Det er nettopp fordi man ikke kan isolere den individuelle faktoren at det er meningsløst å snakke om personlig ansvar. Eksistensen av faktorer utenfor individet selv umuliggjør eksistensen av det personlige ansvar. Dette er en logisk slutning. Jeg ser heller ikke hvorfor eksistensen av det personlige ansvar er en forutsetning for å opprettholde et samfunn. Det er bare å se rundt deg. Du lever i et samfunn med et politisk rammeverk selv om det personlige ansvar ikke eksisterer. Det er forskjell på det å bli holdt ansvarlig og det å være ansvarlig. Slutt med å forsøke å endre terrenget bare fordi det ikke stemmer overens med kartet ditt. Det er særdeles lite fruktbart å individualisere et problem av samfunnsmessig karakter. Også rasisme. I så måte er det mer fruktbart å se rasismeproblematikken i lys av innvandringspolitikken heller en enkeltindividet. Problematisering av den enkelte gjerningskvinne vitner bare om uvitenhet og et lavt intellektuelt nivå. Hva er galdt med dagens invandringspolitikk ? ← Vel, aktuelt for denne tråden er at innvandringspolitikken skaper unødvendige lidelser gjennom rasisme. Det er mange andre problemer også, men de er ikke aktuelt for denne tråden. Ellers synes jeg vitterlig de har det største legitimeringsbehovet, de som representerer det største sosiale eksperimentet i verdenshistorien noen sinne. Hvorfor skal vi ha fremmedetnisk/fremmedkulturell innvandring? Endret 13. juli 2006 av Bønna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå