Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest lilletroll
Skrevet

Er det noen som har bestilt noe derfra?? De er absolutt billigst på dvd boksene med Gilmore Girls, men jeg lurer på om noen har erfaringer derfra - gode eller dårlige.

Og siden det kommer utenlands fra må jeg vel betale noe greier for å få det inn fordi det er over 200kr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Og siden det kommer utenlands fra må jeg vel betale noe greier for å få det inn fordi det er over 200kr?

Her står det noe om fortolling av varer kjøpt på internett og her er Tollvesenets omregningskurs.

Skrevet

Er lenge siden, men jeg har bestilt fra dem, og jeg har en venn som har bestilt av en god del fra dem og vi har begge gode erfaringer..

Men det betyr jo og at vi ikke har noen erfaring med hva som skjer hvis ting ikke går knirkefritt..

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom den blir stoppet i tollen må du betale ja

Gjest lilletroll
Skrevet
Her  står det noe om fortolling av varer kjøpt på internett og her er Tollvesenets omregningskurs.

Takk for link. Der stod det at dvd plater er tollfrie, så da er jo alt i orden, da :)

Gjest Gjest
Skrevet

DVD plater er tollfrie, men det er ikke momsfrie.

Gjest lilletroll
Skrevet
DVD plater er tollfrie, men det er ikke momsfrie.

Hm....hvor finner jeg ut om det momsgreiene da? :forvirret:

(visste ikke at det var to forskjellige greier *uvitende*)

Gjest Gjest
Skrevet
Hm....hvor finner jeg ut om det momsgreiene da? :forvirret:

(visste ikke at det var to forskjellige greier *uvitende*)

Det er moms som stort sett kommer inn i bildet når du handler for over 200kr.(Enkelte ting, som f.eks. bøker, er momsfrie). Handler du varer med verdi for over 200kr, så må du betale 25%MVA av varens verdi+frakten + ca 80kr i tollgebyr til posten dersom du ikke velger å fortolle selv.

Handler du varer med verdi for under 200kr, så skal ikke frakten regnes med. Så du kan handle en vare som f.eks. koster 190kr+frakt 50kr=240kr uten å måtte betale moms.

Alt dette,+registreringsskjema dersom du vil fortolle selv, finner du på www.toll.no

Gjest lilletroll
Skrevet
Det er moms som stort sett kommer inn i bildet når du handler for over 200kr.(Enkelte ting, som f.eks. bøker, er momsfrie). Handler du varer med verdi for over 200kr, så må du betale 25%MVA av varens verdi+frakten + ca 80kr i tollgebyr til posten dersom du ikke velger å fortolle selv.

Handler du varer med verdi for under 200kr, så skal ikke frakten regnes med. Så du kan handle en vare som f.eks. koster 190kr+frakt 50kr=240kr uten å måtte betale moms.

Alt dette,+registreringsskjema dersom du vil fortolle selv, finner du på www.toll.no

Så om man handler for UNDER 200 kr så må man ikke betale moms, men over så er det 25% av pakken + frakten - forstod jeg rett??

Er det da opp til avsender å merke pakken, eller sjekker de innholdet, eller hvordan løses det?

Skrevet
Så om man handler for UNDER 200 kr så må man ikke betale moms, men over så er det 25% av pakken + frakten - forstod jeg rett??

Ja, det stemmer...

Er det da opp til avsender å merke pakken, eller sjekker de innholdet, eller hvordan løses det?

Avsender merker pakken med verdi, og såfremt tollvesenet ikke mistenker at pakken er feilmerket, så forholder de seg til prisen på utsiden av pakken. Mistenker de at pakken er feilmerket, eller hvis den er umerket, kan de åpne pakken og skjekke innholdet.

Gjest Gjest
Skrevet

Tollvesenet har en "sjekke pakke periode" nå. Tror ikke jeg har fått igjennom en eneste liten pakke som ikke har vært åpnet.

Gjest lilletroll
Skrevet
Ja, det stemmer...

Avsender merker pakken med verdi, og såfremt tollvesenet ikke mistenker at pakken er feilmerket, så forholder de seg til prisen på utsiden av pakken. Mistenker de at pakken er feilmerket, eller hvis den er umerket, kan de åpne pakken og skjekke innholdet.

Men hvis avsender merker pakken feil, får JEG noen straff da??

Gjest Gjest
Skrevet
Men hvis avsender merker pakken feil, får JEG noen straff da??

I utgangspunktet ja. Det er mulig at Tollvesenet vil refundere endel dersom du kan bevise hvor mye du har betalt, men jeg har aldri hørt om noen som har opplevd å få igjen noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...