Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 7. juli 2006 #1 Del Skrevet 7. juli 2006 Noen som vet hvor mange uker sommerferie en har rett på? Sambo jobber i expert, men makker seg aldri til å finne ut hvor mange uker han har rett på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 7. juli 2006 #2 Del Skrevet 7. juli 2006 5 uker ferie. Det er satt i ferieloven og om de ikke har bedre fordeler enn det (noe de neppe har) så er det det han skal forholde seg til. § 5. Feriefritidens lengde (1) (Den alminnelige feriefritid) Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. (2) (Ekstraferie for arbeidstakere over 60 år) Arbeidstaker som fyller 60 år innen 1 september i ferieåret, skal gis ekstraferie på 6 virkedager. Deles ekstraferien, kan arbeidstaker bare kreve å få fri så mange arbeidsdager som vedkommende normalt har i løpet av en uke. http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-002.html#5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 7. juli 2006 #3 Del Skrevet 7. juli 2006 De 25 virkedagene i ferieloven er mandag til lørdag så det er 4 uker og 1 dag - ikke 5 uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 7. juli 2006 #4 Del Skrevet 7. juli 2006 Tusen takk for svar. Må han ta ut alle de ukene som sommerferie eller kan han fordele de utover året? Eller må han ta så og så mange uker om sommeren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krista83 Skrevet 7. juli 2006 #5 Del Skrevet 7. juli 2006 på den experten jeg jobber har alle de fast ansatte rett på tre ukers sammenhengende ferie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Arkmark Skrevet 7. juli 2006 #6 Del Skrevet 7. juli 2006 Ferieloven gir alle arbeidstakere rett på 25 virkedagers ferie. Lørdag er også virkedag, noe som gir lovfestet rett til 4 uker pluss en ekstra dag, også kjent som Gro-dagen. Denne ene dagen var i sin tid første skritt i retning av 5 ukers ferie, men så langt har man enda ikke kommet i lovverket. Imidlertid har flere grupper, blant annet alle statsansatte, tariffestet 5 ukers ferie. Når det gjelder sammenhengende sommerferie, sier ferieloven følgende: (1) (Hovedferien) Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni - 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med fødselspenger eller adopsjonspenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-19 i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp. 18 virkedager tilsvarer 3 uker, siden lørdag også er arbeidsdag. De restende feriedagene omhandles av ferieloven slik: (2) (Restferien) Arbeidstaker kan kreve at restferien (7 virkedager) gis samlet innenfor ferieåret. Arbeidstaker kan altså kreve å få den siste uka pluss den siste dagen samlet. Men det er ingenting i veien for å bryte dem opp heller dersom arbeidstaker ønsker dette, og det støttes av arbeidsgiver. Typisk kan det være enkeltdager mellom bevegelige helligdager. Det er for eksempel praktisk å ha feriedag på 16. mai om 17. mai er på en tirsdag. Når dette er sagt, er det fortsatt arbeidsgiver som har styringsrett. For expert er det neppe særlig gunstig om alle ønsker ferie 16. mai. Da må jo isåfall butikken stenge... Loven sier følgende om fastsetting av ferie: § 6. Feriefastsetting, endring og erstatning (1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie) Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9. Så sånn er nå det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Arkmark Skrevet 7. juli 2006 #7 Del Skrevet 7. juli 2006 Glemte en liten ting fra loven... (2) (Underretning) Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kokken:) Skrevet 9. juli 2006 #8 Del Skrevet 9. juli 2006 Gjelder disse ferie lovene uansett?? for jeg begynte som kokk på dolly dimples for litt over ei uke siden, og under intervjuet spurte han om jeg hadde noen planer for sommeren.. jeg sa at jeg hadde tenkt meg en liten ferie i slutten av juli eller i august, en road trip:) men jeg sa at jeg ikke visste når det ble.. jeg spurte litt forsiktig om ferie, men jeg har ikke fått svar på mye.. det er mye han ikke sier, som for eks. hvor mye lønn jeg får, har hørt forkjellig fra de som jobber der, men han gir meg ikke noe svar, og det at jeg kan kjøpe sko og bukse, og få tilbake 400 kr. (300 til sko, og 100 til bukse) mot kvittering, i og med at det ikke er en offisiel uniform vi skal gå med som vi får utdelt utenom t-skjorte og forkle. han mener ferie er oppskytt, men jeg nevnte jo at jeg skulle en tur, men det er først nå jeg vet noe mer... og siden jeg bare har jobbet der litt over en uke.. har jeg å da rett på ferie?? i så fall på hvor lenge? jeg er 18 år, og dette er ikke bare sommer jobb, men en jobb jeg skal ha til neste sommer ca. for da flytter jeg for å studere.. beklager at jeg lager litt annen problem stilling, men blir teit å lage en ny tråd, forr nesten akkurat det samme spm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2006 #9 Del Skrevet 10. juli 2006 Sjefen dein kan ikke bare finne på regler somskal gjelde der du jobber bare fordi han synes ferie er oppskrytt. Vi har generelle regler for dette som gjelder for alle ardeidstagere. Du burde avtale tid til å prate med sjefen og få klarlagt enkelte ting. Ikke bare ta det i forbi farten, men gjør det klart at du vil ha orden i sakene. Du må jo i det minste vite hvilken lønn du har!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå