Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

søsteren min og meg bor i hvert vårt land.

Vi har jenter som er født samme år,de er 11 år dette året.

Hun har 3 barn men ingen bor fast hos henne,fedrene vant ungene.

Nå har hun ikke vært i hjemmet mitt på 16 år og nå skal hun komme på besøk.

Så blir det masse styr med leggetider.

Jenta hennes får bestemme alt selv,hun legger seg ikke før moren.

Moren tar datteren sitt parti og snakker veldig mye med meg om dette.

For selv om det er ferie og de får være lenge oppe,så trenger unga grenser,trygghet,søvn og vi voksne trenger også voksentid.

dette er søsteren min helt uenig i.

Unga dine har mammaen sin hele året men det har ikke mine er argumentet gun bruker.

Jeg skjønner såååå godt hvorfor hun ikke har omsorgen for unga,for man skal være mamma og ikke kameraten demmes.

Kamerater får de ute i gata.

Jeg vil gjerne ha besøk og skjønner at jeg blir fullstednig kjørt over.

Hun sa at " åssen du regler har med dine barn kan jeg ikke legge meg borti, men sånn og sånn har vi det hjemme her og da må vi også ha det slik hos deg.

Hun er 39 år( noen år eldre enn meg) og skulle vel i alder ha skjønt mer.

Jeg har sagt at " dette er mitt hjem og her er det mine regler og at jeg kan ikke ha forskjellige regler for unger som er like gamle.

Skulle ønske at de ble hjemme,jeg er sååå irritert.

men snakket med min datter som blir 11,la frem åssen det faktisk er og hun tok det helt fint. Hun er helt enig med meg,hun er jo vant med grenser og trygghet.

Men når alt skal gå på følelsene til søsteren min i hvordan oppdragelsen av unga skal foregå,så er det vel ikke noe rart i at ting der borte er litt på halv 12.

Prøvde å si til søsteren min at når klokken blir 11 og 12 om kvelden så må det da kunne gå ann å legge unga,men nei,jeg fikk klar beskjed om at ungen hennes legger seg ikke før mammaen.

Så sa jeg at det er godt å få litt voksentid sammen uten barn,men det er helt umulig.

Hun har en 14 åring hun ikke gidder å ha kontakt med og en 18 åring hun ikke har sett på 11 år.

Men gi meg litt råd her,for jeg er så forbanna irritert at jeg har snart kontakt med PLUTO,MARS ja hele solsystemet.

Bare gi meg noen gode råd åssen jeg kan ta dette,tenke i nye baner.............ja bare kom med noe.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_monica_*
Skrevet

synes ikke at hun kan komme på besøk til deg og din familie å forvente å slettes ikke forlange at dere skal gjøre endring i rutinene deres bare fordi det ikke passer henne. for øvrig så har jeg en ste søster som lar ungen sin styre livet hennes på akkurat samme måte. ungen er fire men legger seg heller ikke før mora gjør det så når vi alle sammen er på hytta i påska synes de fleste voksne at det er et mareritt å ha dem der fordi det bestandig er unger som springer rundt å herjer å bråker.

skjønner så godt at du er frustrert fordi jeg vet hvordan d er.

kan ikke gi deg noe annet råd enn at du må bare si til henne at hvis hun å ungen(ne) skal være på besøk hos dere får ungene dine å hennes legge seg i normal vettug tid å samtidig

ønsker deg i alle fall lykke til

klem :klem: fra monica

Skrevet

Personlig så syns jeg at det er opp til henne å bestemme det, og ikke deg..

Skrevet

Her må jeg si meg enig med kkristin.

Dessuten forstår jeg faktisk ikke hvorfor du vil ha besøk av en søster du tydligvis ikke føler noe annet enn forakt for. Jeg syns du bør være voksen nok til å fortelle søsteren din at du ikke liker henne, da kan hun kanskje tilbringe tiden sin sammen med noen som verdsetter henne og ikke kaste den bort sammen med deg.

Gjest Piper
Skrevet
Her må jeg si meg enig med kkristin.

Dessuten forstår jeg faktisk ikke hvorfor du vil ha besøk av en søster du tydligvis ikke føler noe annet enn forakt for. Jeg syns du bør være voksen nok til å fortelle søsteren din at du ikke liker henne, da kan hun kanskje tilbringe tiden sin sammen med noen som verdsetter henne og ikke kaste den bort sammen med deg.

Må bare skrive under på dette, og hadde jeg vært din søster ville jeg ikke besøkt deg. Det hadde nemlig ikke vært verdt det

Gjest Piper
Skrevet
synes ikke at hun kan komme på besøk til deg og din familie å forvente å slettes ikke forlange at dere skal gjøre endring i rutinene deres bare fordi det ikke passer henne. for øvrig så har jeg en ste søster som lar ungen sin styre livet hennes på akkurat samme måte. ungen er fire men legger seg heller ikke før mora gjør det  så når vi alle sammen er på hytta i påska synes de fleste voksne at det er et mareritt å ha dem der fordi det bestandig er unger som springer rundt å herjer å bråker.

skjønner så godt at du er frustrert fordi jeg vet hvordan d er.

kan ikke gi deg noe annet råd enn at du må bare si til henne at hvis hun å ungen(ne) skal være på besøk hos dere får ungene dine å hennes legge seg i normal vettug tid å samtidig

ønsker deg i alle fall lykke til

klem :klem: fra monica

Er det ikke litt forskjell, med en person du treffer ofte og en du ikke har hatt på besøk på 16 år? Ville du ikke klart å jenke deg litt, etter så langt tid?

Gjest Blondie65
Skrevet

I mitt hjem gjelder mine regler. Det får enhver gjest bare finne seg i, og det spiller ingen rolle om jeg ser dem ofte eller sjelden.

Jeg kan ikke fordra det når jeg er en plass og det springer unger rundt til alle døgnets tider. Aldri i livet om jeg hadde orkert dagesvis av det heller. Det er ikke det at jeg ikke kan omgås unger eller ikke liker dem, men jeg kan ikke skjønne at de har noe oppe å gjøre på kvelden ... er helt enig med det der med voksen tid.

Mitt tips blir: Be din søster finne en annen plass å bo - evt. begrens besøket til noen få dager. Neste gang det blir aktuelt - reis et sted der dere har hver deres (hotell, hytte eller lignende) der dine unger kan sove i fred og du kan trekke deg litt vekk fra den våkne ungen.

Gjest Bare innom
Skrevet (endret)

Her har jeg delvis opplevd trådstarters situasjon, og jeg må si at jeg skjønner problemstillingen.

Når jeg hadde besøk av min kusine og hennes barn, så foregikk alt på barnas premisser på dagtid. Når så kvelden kom la mine barn seg til noenlunde tid, mens hennes barn ble sittende oppe.

Dette var greit for mine barn, så dette var ikke problemet.

Vi har ikke kjellerstue/loftsstue, så de ble sittende i stuen sammen med oss med tv-en (eller en film på).

Vi pratet om løst og fast, kunne jo ikke prate privat så lenge barna var der, ble hysjet på om vi snakker for høyt, opplevde at barna hennes plutselig blandet seg inn i samtalen, det ble masing om å få spille på dataen osv.. Dette ble direkte plagsomt!

Jeg snakket med min kusine, og vi kom fram til et kompromiss som ble akseptert av alle parter.

Hennes barn gikk til sengs samtidig med mine barn. (på felles rom alle 4.)

Der fikk de lov til å ligge å se på en film og ha "pysj-party" inntil vi voksne gikk til sengs.

Barna får sin kos, vi får voksentid, og det er igjen koselig å få min kusine og hennes barn på besøk. :)

Endret av Bare innom
Skrevet

Jeg lurer veldig på hvordan dere oppfører dere når dere er på besøk hos folk jeg, Kkristin, Piper og Brunhilde. Er det sånn at dere går i kjøleskapet og drikker rett av melkekartongen, slenger beina på bordet og legger beslag på fjernkontrollen hele kvelden - fordi dere gjør det hjemme hos dere selv? (ok, jeg vet dere aldri gjør sånt hjemme ;) )

Når ble det forbudt å påberope seg en viss kontroll i eget hjem egentlig? Jeg mener, datteren min får lov til å spise kjeks i sofan (uten asjett) når vi er hjemme, men hos alle andre er det strengt forbudt. Rett og slett fordi jeg har en viss ydmykhet og ønsker å ta hensyn! Jeg nekter å tro at dere faktisk mener at det er greit å ture frem som man vil, uansett hvos man befinner seg, attpåtil når "reglene" er stikk motsatt av hva hele resten av norges befolkning praktiserer omtrent.

Litt vel mye om å gjøre å være uenig med trådstarter her? ;)

Gjest Piper
Skrevet
Jeg lurer veldig på hvordan dere oppfører dere når dere er på besøk hos folk jeg, Kkristin, Piper og Brunhilde. Er det sånn at dere går i kjøleskapet og drikker rett av melkekartongen, slenger beina på bordet og legger beslag på fjernkontrollen hele kvelden - fordi dere gjør det hjemme hos dere selv? (ok, jeg vet dere aldri gjør sånt hjemme ;) )

Når ble det forbudt å påberope seg en viss kontroll i eget hjem egentlig? Jeg mener, datteren min får lov til å spise kjeks i sofan (uten asjett) når vi er hjemme, men hos alle andre er det strengt forbudt. Rett og slett fordi jeg har en viss ydmykhet og ønsker å ta hensyn! Jeg nekter å tro at dere faktisk mener at det er greit å ture frem som man vil, uansett hvos man befinner seg, attpåtil når "reglene" er stikk motsatt av hva hele resten av norges befolkning praktiserer omtrent.

Litt vel mye om å gjøre å være uenig med trådstarter her? ;)

Her er det snakk om leggetider, og jeg går ikke og legger meg fordi andre mener det er sovetid. I sommerferien er mine barn oppe lengre, og klarer ikke enkelte å askeptere det så sover vi faktisk ikke hos de.

Når det gjelder det andre du snakker om, syns jeg faktisk det er noe helt annet. For det er snakk om normal høflighet. Men det syns jeg ikke sovetid er.

Om vi hadde fått et gjesterom, kunne jeg fint satt meg inn der. Men ingen skal bestemme når jeg eller mine barn skal legge seg. Det er faktisk noe jeg selv styrer. Og det kan faktisk være at mine barn legger seg tidligere enn andre, og det må de også bare askeptere. For det er meg og mine regler som gjelder for sovetider.

Og mine barn klarer faktisk å akseptere at andre barn får være lengre oppe enn de, og da spesielt om det bare er snakk om noen dager. Det får faktisk være måte på hvor mye man skal kunne styre andre, når man velger å la noen komme på besøk.

Gjest Piper
Skrevet
I mitt hjem gjelder mine regler. Det får enhver gjest bare finne seg i, og det spiller ingen rolle om jeg ser dem ofte eller sjelden.

Jeg kan ikke fordra det når jeg er en plass og det springer unger rundt til alle døgnets tider. Aldri i livet om jeg hadde orkert dagesvis av det heller. Det er ikke det at jeg ikke kan omgås unger eller ikke liker dem, men jeg kan ikke skjønne at de har noe oppe å gjøre på kvelden ... er helt enig med det der med voksen tid.

Mitt tips blir: Be din søster finne en annen plass å bo - evt. begrens besøket til noen få dager. Neste gang det blir aktuelt - reis et sted der dere har hver deres (hotell, hytte eller lignende) der dine unger kan sove i fred og du kan trekke deg litt vekk fra den våkne ungen.

Får ikke dine barn være lengre oppe, når dere er på ferie? Mine er 18, 13 og 11, og 13 og 11 åringen legger seg når de blir trøtt når vi er på ferie. Og om klokken da blir 12, så får den bli 12. De har ferie de også, og det er faktisk ikke bare de voksne som skal kunne kose seg.

Men ejg er enig i det at søsteren burde bo hos noen andre, for det ville nå jeg ha gjort om jeg var søsteren.

Må være forferdelig å ha et så dårlig forhold til sin egen søster, at man krangler om en sånn bagatell når man nesten ikke har sett hverandre må mange år. Men så ahr jeg et godt forhold til mine, og klarer ikke å forstå at noen klarer å tenke så ondt om sin egen søster.

Gjest Gjest
Skrevet

Ungene mine aksepterer dette nå,jeg har snakket med dem,men det er for gale at jeg må advare ungene mot et umulig søskenbarn på 11 år og en over-emosjonell tante som tror at hver gang hun setter grenser for ungen sin så er hun slem mot ungen sin.

Ungene vil sikkert leke fint de,men det er jo denne voksentiden jeg savner,unger skal sove om natten.

Ungene skal ikke bestemme.

Da vi var hos henne for 2 år siden var ikke dette noe problem,da la vi ungene.

Så dette er noe moren har stelt i stand selv.

Personlig så mener jeg at ingen har rett i å komme inn i mitt hjem å sette mine regler i mitt hjem på hodet.

Jeg har også flere barn å ta hensyn til og ivareta deres trygge hverdag.

Det samme gjelder meg og mine barn når vi er borte,da oppfører vi oss og følger de reglene som måtte gjelde der.

Hvor lenge hun blir får være opp til henne.

Men jeg gidder ikke å sitte oppe med voksne der det er barn med ører så store som tallerker,da går jeg heller og får meg en god natts søvn.

Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer 2 søstre,en bror og et tantebarn,jeg har 3 soverom og med ei syk søster så må hun ha eget rom.

Jeg gir vekk alle rommene og sover selv på sofaen,at jeg ønsker litt voksentid på kvelden uten barn er ikke mye forlangt.

Når ungene er fra 11 år og nedover så synes jeg 12 om kvelden er sent nok.

Men det mener ikke min søster.

xxx går ikke å legger seg før moren sin,dermed basta.

Og det er ikke ungen det er feil på,det er moren.

Hvis moren og meg hadde spilt på samme lag så skulle hun få sett hva datteren egentlig klarer og mestrer,men når 11 åringen blir dikket med som en baby så går det vel slik da !!

Gjest Piper
Skrevet

Om noen sier til deg at du må legge deg kl 22, for det er de vant til å gjøre. Gjør du det, fordi du følger deres regler i deres hjem? Jeg hadde bare blitt der en natt, så hadde jeg flyttet ut.

Men vi er alle forskjellige, men ferie er og blir ferie mener nå jeg

Gjest Piper
Skrevet (endret)
Det kommer 2 søstre,en bror og et tantebarn,jeg har 3 soverom og med ei syk søster så må hun ha eget rom.

Jeg gir vekk alle rommene og sover selv på sofaen,at jeg ønsker litt voksentid på kvelden uten barn er ikke mye forlangt.

Når ungene er fra 11 år og nedover så synes jeg 12 om kvelden er sent nok.

Men det mener ikke min søster.

xxx går ikke å legger seg før moren sin,dermed basta.

Og det er ikke ungen det er feil på,det er moren.

Hvis moren og meg hadde spilt på samme lag så skulle hun få sett hva datteren egentlig klarer og mestrer,men når 11 åringen blir dikket med som en baby så går det vel slik da !!

Må du sove på stuen, kan du i alle fall forlange at de går inn på rommet. For ellers har ikke du muligheter til å kunne trekke deg tilbake, og det syns jeg de må respektere.

Endret av Piper
Skrevet
Får ikke dine barn være lengre oppe, når dere er på ferie? Mine er 18, 13 og 11, og 13 og 11 åringen legger seg når de blir trøtt når vi er på ferie. Og om klokken da blir 12, så får den bli 12. De har ferie de også, og det er faktisk ikke bare de voksne som skal kunne kose seg.

Ettersom trådstarter skrev dette i første innlegg:-

"Prøvde å si til søsteren min at når klokken blir 11 og 12 om kvelden så må det da kunne gå ann å legge unga,men nei,jeg fikk klar beskjed om at ungen hennes legger seg ikke før mammaen." - tolker jeg det dithen at det er snakk om at ungen legger seg vesentlig senere enn klokka 12 du.

Hadde søstera mi kommet på besøk hadde jeg hatt lyst til å sladre og prate shit om gamle dager, hatt jente-pysj-party med hvitvin og reker og diskutert hvem som klina med hvem på 90-tallet, og nei: datteren hennes passer ikke helt inn i det bildet du. ;)

11-åringer kan ha en fullstendig fullverdig ferie selv om de ikke sitter oppe til 11, 12, 1, 2 om natta. Eller syns du det er greit med gretne unger som lider av søvnmangel, eller sover til 2 på dagen?

Skrevet

Jeg synest ikke det er trådstarter som har det største problemet her, slik som Piper antyder. De fleste foreldre har da regler på at barn under 11 år bør være i seng før 12! I alle fall ikke senere. Ferie eller ikke ferie. Jeg husker at jeg måtte legge meg før 12 lenge etter fylte 11 år.

Viss unger får fri kontroll over leggetid, tror jeg det blir vanskeligere å holde styring på de når de blir tenåringer når de går ut om kveldene. Har man ikke fast tid de må komme hjem på da, kan det ofte utvikle seg i negativ retning med både det ene og det andre. Unger har jo bare godt av søvn -de trenger det fordi de vokser, og det er de voksnes ansvar å sørge for at de får nok. Unger tenker da ikke på at de trenger søvn for søvnens del.

Nei, jeg skjønner godt at du blir frustrert, trådstarter! Hva med å ta deg en luftetur ut om kveldene, si at du må lufte hodet litt uten barn, og heller la søsteren din og barna hennes få herje rundt med dårlig samvittighet midt på natten.. Er da tross alt DITT hus og også DIN ferie også. Kankje har søsteren din kjedet seg på kveldene alene og dermed latt barna fått være oppe like lenge som seg selv?! Ikke rart man mister omsorgsretten, sier nå jeg..

Gjest Bare innom
Skrevet
Om noen sier til deg at du må legge deg kl 22, for det er de vant til å gjøre. Gjør du det, fordi du følger deres regler i deres hjem? Jeg hadde bare blitt der en natt, så hadde jeg flyttet ut.

Men vi er alle forskjellige, men ferie er og blir ferie mener nå jeg

Hvis min "vert" hadde lagt seg klokken 22, da hadde jeg helt klart lagt meg til samme tid. Unntaket er hos min næreste venninne, eller når jeg er hos nær familie.

Og ja, ferie er ferie, men er det da ikke naturlig å prøve og finne en løsning som alle kan leve med i stedet for at den ene parten skal føle seg totalt overkjørt?

Jeg mener i alle fall det! Ved å finne løsninger blir besøket så mye hyggeligere for begge parter. "Vertinnen" (i dette tilfellet) slipper å føle seg totalt overkjørt, og søsteren slipper å forholde seg til en irritert "vertinne"

Gjest Blondie65
Skrevet

Piper - jeg har ikke barn.

Ja jeg er enig i at ferie er ferie og at det kan være litt løsere tilstander i forhold til leggetider enn vanlig. Men at ungene skal være oppe like lenge som moren for sånn er det basta, det synes jeg er vrøvl.

Hvis jeg ikke hadde sett søsteren min på "100" år hadde jeg hatt stor bruk for alene tid - gjerne i pysjen med hvitvin som en sa - uten unger med ørene på stilker. Unger har ikke vondt av regler, og det har ikke de voksne vondt av å innføre heller.

Når jeg sier at i mitt hus gjelder mine regler betyr ikke det at jeg slår med gongongen kl 22 og jager alle i seng. Ei heller står jeg med gongongen kl 7 og gauler "Frokost". Det er ikke det jeg mener. Jeg er vant med å være gjest i andres hus og har aldri hatt problemer med å oppleve voksen tid eller privatliv nettopp fordi det har vært regler. Uten at noen har vært nødt å slå disse opp på gatedøren har det vært 1) ingen røyking inne 2) alle hjelper til 3) man holder styr på egne unger - hvis ikke gjør noen andre det for deg. Dersom man sov for lenge fikk man en vennlig beskjed rundt kl 11 at frokostserveringen gikk mot slutten :). Middag var å betrakte som fellesbespisning. Etter barnas leggetid var all samtale på gangen fy-fy siden disse sov i rommene innenfor. Da måtte man enten inn igjen i stuen eller ut på balkongen.

Jeg ser at flere her får åndenød av regler, jeg synes det er greit jeg for da vet alle hva som gjelder.

Skrevet

Reglene her er i og for seg helt greie - trådstarters omtale av søsteren er IKKE! Det, la Flaca, er hva jeg reagerer mest på i åpningsinnlegget.

Ellers så er jeg velsignet med en unge som vet å oppføre seg og som respekterer mitt behov for voksentid, men det har hendt, og det mer enn en gang, at vi har lagt oss til samme tid når vi har sovet borte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...