Gå til innhold

Hvis man blir gravid og skal i permisjon

Netten

Anbefalte innlegg

Vi har planer om å prøve og bli gravide, men jeg er nyutdannet lærer, og har hatt en deltidsjobb på ca. 40% stilling i 6 år mens jeg har vært student. I tillegg har jeg jobbet litt som ringevikar det siste året, men det er bare snakk om 60 timer totalt.

Utsiktene for å få fast jobb er veldig dårlige, og jeg kommer mest sannsynlig til å fortsette i deltidsjobben min, samt jobbe som lærervikar så ofte jeg kan.

Hvis jeg da blir gravid nå snart, hvordan blir det med støtte når jeg går ut i permisjon? Jeg har ikke peiling på dette, så hadde blitt veldig glad for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se her!

Det står at "Fødsels- og adopsjonspenger beregnes på samme måte som sykepenger".

Det kan du lese om her!

Det står at sykepenger regnes ut på bakgrunn av "fire ukene før du ble arbeidsufør" (les: går ut i permisjon). "I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn."

Skulle jo tro at du får rett til fødselspenger iom at du har deltidsjobb, men det står også at "kvinner som ikke har rett til fødsels- eller adopsjonspenger, får utbetalt en engangsstønad. Engangsstønaden utgjør 33 584 kroner (2006) per barn."

Lykke til med jobbsøk og prøving :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for deg er vel det som står her i den øverste linken i innlegget over

For å ha rett til fødsels- og adopsjonspenger må en ha vært yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de siste 10 månedene før stønadsperioden tar til.

Du bør forsøke å få jobbet tilsvarende full stilling i månedene fremover for å få optimal uttelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...