Arkana Skrevet 8. juli 2006 #21 Skrevet 8. juli 2006 Fikk vite at man blir skrevet inn i kirken i forbindelse med fødsel og at man selv må melde seg ut. ← Det stemmer ikke. Hverken broren min eller jeg er døpt, og ingen av oss har blitt meldt inn i statskirken.
~Belle~ Skrevet 8. juli 2006 #22 Skrevet 8. juli 2006 Det stemmer ikke. Hverken broren min eller jeg er døpt, og ingen av oss har blitt meldt inn i statskirken. ← Det trodde ikke min mann at han var heller, men jammen santen fant de ham ikke registrert som medlem av statskirken likevel. Jeg ville undersøkt dette hvis jeg var dere. dersom dere ikke allerede har gjort det. Kirken innrømmet at det var en feil, men i følge HEF er dette en feil som har blitt gjort på utrolig mange av deres medlemmer. Folk som ikke er døpt står som medlemmer i en kirke de ikke vil være medlem i.
Gjest gjesta Skrevet 8. juli 2006 #23 Skrevet 8. juli 2006 Det stemmer ikke. Hverken broren min eller jeg er døpt, og ingen av oss har blitt meldt inn i statskirken. ← Jeg er heller ikke døpt, og har aldri vært medlem i statskirken. Men da jeg for noen måneder siden meldte meg inn i HEF, fikk jeg et brev om at jeg allerede var medlem av statskirken, fordi de hadde basert medlemslista si på folkeregistret (!), og at jeg, siden jeg var meldt inn i HEF, kom til å bli meldt ut av statskirka hvis jeg ikke sa fra. Så vidt jeg har forstått gjorde de dette for noen år siden, og regnet med at det kom til og ordne seg etterhvert som folk meldte seg inn i andre trosamfunn. Men det er i såfall ikke rart at de kan operere med svært høye medlemstall, når folk som ikke er døpt og aldri har villet være medlem likevel kan stå på listene. -- Vi skal ha et HEF-bryllup fordi jeg aldri har hatt et forhold til kirken, og jeg kan ikke tenke meg hvorfor jeg skulle gifte meg der da. Min forlovede, og store deler av hans famile, er kristen, så han ville nok helst giftet seg i kirken, men har innsett at jeg ikke går med på det. Vi har lyst til å ha et spesielt og personlig utebryllup, så derfor bruker vi HEF i stedet for å gifte oss på rådhuset el. Jeg har ikke trengt å forklare dette til noen, jeg tror nok ingen som kjenner meg kunne tenkt seg muligheten av at jeg giftet meg i kirken.
Arkana Skrevet 8. juli 2006 #24 Skrevet 8. juli 2006 Det trodde ikke min mann at han var heller, men jammen santen fant de ham ikke registrert som medlem av statskirken likevel. Jeg ville undersøkt dette hvis jeg var dere. dersom dere ikke allerede har gjort det. Kirken innrømmet at det var en feil, men i følge HEF er dette en feil som har blitt gjort på utrolig mange av deres medlemmer. Folk som ikke er døpt står som medlemmer i en kirke de ikke vil være medlem i. ← Det har jeg sjekket for lenge siden da jeg hørte rykter om det du nevner her, men heldigvis har jeg aldri vært registrert som medlem.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #25 Skrevet 8. juli 2006 Jeg er heller ikke døpt, og har aldri vært medlem i statskirken. Men da jeg for noen måneder siden meldte meg inn i HEF, fikk jeg et brev om at jeg allerede var medlem av statskirken, fordi de hadde basert medlemslista si på folkeregistret (!), og at jeg, siden jeg var meldt inn i HEF, kom til å bli meldt ut av statskirka hvis jeg ikke sa fra. Så vidt jeg har forstått gjorde de dette for noen år siden, og regnet med at det kom til og ordne seg etterhvert som folk meldte seg inn i andre trosamfunn. Men det er i såfall ikke rart at de kan operere med svært høye medlemstall, når folk som ikke er døpt og aldri har villet være medlem likevel kan stå på listene. ← Akkurat dettte opplevde jeg også.
Festus Skrevet 8. juli 2006 #26 Skrevet 8. juli 2006 (endret) Det har skjedd flere at de er medlemmer i statskirka selv om de aldri ble døpt, og faktisk selv om de har meldt seg ut også.... Har en episode om det her i "byen", avisoppslag og greier.. Helt utrolig at man kan operere på en slik måte!! Er selv medlem i statskirken, er døpt, konfirmert og gift (og skilt snart, men det har ikke kirken noe med...), og min datter ble døpt, og jeg regner med at hun kommer til å konfirmere seg i kirken, da hun faktisk er kristen (har gått på søndagsskolen etter eget påtrykk, og ber kveldsbønn mv). Jeg kunne godt ha meldt meg ut, men blir pga henne. Å feks. feire kristen jul med krybbe og det hele greier jeg meg fint uten, men jeg gjør det pga henne. Synes jeg må ta ett oppgjør med div feiringer som feks. jul og påske dersom jeg melder meg ut. Må ha et annet formål med julefeiringen enn at Jesus ble født. Men kommer til å bli medlem så lenge min datter er under 18 i hvert fall, kanskje lenger også, kommer litt an på... Man kan ikke gifte seg i kirka dersom man ikke er medlem i statskirken (i hvertfall må minst en av dere være det, tror jeg), tror også at forloverne må være medlemmer. Mener også at man må være medlem for å kunne døpe barna sine, og at fadderne måtte være medlemmer. Ønsker trådstarter lykke til med bryllupet! De gjestene som ikke kan akseptere deres valg, får som sagt tidligere av andre, heller la være å komme. De "fleste" - også kristne - godtar jo borgerlig vielse, og jeg ser ikke helt den store forskjellen... det er jo uansett ikke i kirka! Så for dem skulle det ikke bety noen forskjell fra eller til om det er borgerlig vielse eller HEF (nå er det jo heller ikke dem det skal bety noe for da - slik sett... det er jo dere som skal gifte dere!!) Bryllupsklem fra Festus Endret 8. juli 2006 av Festus
Susan Sto Helit Skrevet 8. juli 2006 #27 Skrevet 8. juli 2006 Man kan ikke gifte seg i kirka dersom man ikke er medlem i statskirken (i hvertfall må minst en av dere være det, tror jeg), tror også at forloverne må være medlemmer. Mener også at man må være medlem for å kunne døpe barna sine, og at fadderne måtte være medlemmer. ← Eneste kravet kirken setter, er at minst en av brudefolkene (altså brudeparet) er medlem i statskirken. Det settes ingen krav til forlovere. (Ikke utover det staten setter, hvertfall.)
ashera Skrevet 8. juli 2006 #28 Skrevet 8. juli 2006 (endret) Det stemmer ikke. Hverken broren min eller jeg er døpt, og ingen av oss har blitt meldt inn i statskirken. ← Først av alt: jeg skjønner godt irritasjonen til de som er feiloppført i et trossamfunn de ikke ønsker å være med i. Det er ikke noe hyggelig å oppleve slikt, spesielt for dem som har tatt et aktivt steg ut og som kanskje har svært negative opplevelser å legge bak seg. Men Arkana har rett. Barn av foreldre som er medlemmer av DnK men som ikke er døpt, regnes som tilhørige til DK, men ikke som medlemmer. DnK har et stort prosjekt på gang med å oppdatere medlemsregistrene, men har dessverre fått for små ressurser til dette (der er snakk om en overveiende del av Norges befolkning her, og et tungrodd prosjekt). Her står det endel om hvordan dette gjøres. Ellers får de lokale menighetene oppdaterte CD'er med medlemsregister bare 2 ganger i året, og da sier det seg selv at utmeldinger som er gjort i mai, kanskje ikke er registrert i deres lokale database før noen måneder senere. Og endel sommel er det nok på lokale kirkekontorer også. Nå døpes jo fortsatt rundt 3/4 av de barna som fødes i Norge, så det høye medlemstallet i kirka skyldes ikke bare rot og tungrodd byråkrati, da. Endret 8. juli 2006 av hera
flickan Skrevet 8. juli 2006 Forfatter #29 Skrevet 8. juli 2006 Takk for mange fine tilbakemeldinger,selv om diskusjonen dreide litt over på statkirken etterhvert. Nå er ikke dette et stort problem for oss, og vi tar oss ikke spesielt nær av det. Blir bare litt overrasket når vi opplever slikt, for som tidligere nevnt her skulle man tro at de fleste vant til at folk velger andre løsninger enn kirkebryllup. Vet ikke om de som gifter seg borgelig møter samme reaksjoner, eller om HEF kanksje er litt for nytt til at folk vet hva det er og hvordan de skal forholde seg til det. Tror ikke det er noen som vil la være å komme fordi det er HEF-vielse, så mye har de ikke reagert. De har lissom bare rynket litt på nesen.. Jeg får bare mer og mer tro på at vi får en flott vielse hvertfall
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2006 #30 Skrevet 10. juli 2006 Vi ønsker også HEF-bryllup når den tid kommer. Når vi får spørsmål om hvorfor, svarer vi bare at man må være medlem i kirken for å gifte seg der, og ingen av oss er medlemmer, vi har meldt oss ut. Til folk som står oss nærmere, kan man jo forklare litt mer utdypende, men til bekjente og andre man ikke diskuterer religion med i utgangspunktet, holder det å si at det ikke går an å gifte seg i kirken når man ikke er medlem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå