flickan Skrevet 7. juli 2006 #1 Skrevet 7. juli 2006 Jeg og min kjære har bestemt oss for å vies gjennom HEF og har nettop sluppet "nyheten" om at vi er forlovet. Når vielsesform kommer opp og vi nevner HEF opplever jeg at noen rynker litt på nesen og lurer på hvorfor i alle dager vi har valgt dem.. dette er selvsagt ikke nære venner, men spesielt slektninger av den litt eldre generasjon og litt fjernere bekjente.. Synes det er kjedelig å på en måte måtte forklare meg om hvorfor vi har valgt en annen vielsesform som om vi gjør noe galt... Det virker som om de heller syntes vi skulle valgt kirken selv om vi ikke er kristne noen av oss.. det synes jeg er merkelig.. Hvorfor har dere andre HEF-bruder valgt HEF? Føler ikke at mine egne argumenter faller helt i god jord og trenger litt backup.. ikke at dette går inn på meg, for dette er ikke mennesker som er spesielt viktige for meg (med unntak av min farfar, men har er jo gammel og sær..) jeg lurer bare på om andre HEF-bruder opplever det på samme måte?
Gjest Elfrida Skrevet 7. juli 2006 #2 Skrevet 7. juli 2006 Jeg foreslår at du bare sier at det var det riktige valget for dere eller noe i den duren. Hvis de fortsetter å spørre og grave så kan du jo si at det er hyggelig at de er så interesserte og spørre om du skal sende en innmeldingsblankett.
Susan Sto Helit Skrevet 7. juli 2006 #3 Skrevet 7. juli 2006 Tror den eldre garde egentlig ikke forstår så mye hva en slik vielse inneholder, og er redd for at det ikke skal bli like "fint" som en kirkelig vielse. Bare si at det var det riktige valget for dere, og at det tross alt er deres valg. (Spør om de foretrekker at dere ikke gifter dere? Det gjør de sikkert ikke!)
Gjest Cosmic Girl Skrevet 7. juli 2006 #4 Skrevet 7. juli 2006 Kjenner det igjen. Vi har til og med fått kommentarer fra nær familie om at dersom vi ikke skal gifte oss i kirken, kan vi egentlig bare la vær å gifte oss. Utrolig hvor frekke folk er! Ingen av oss er personlig kristne, og vi har begge vært i kirkebryllup flere ganger. Vi fant ut at det å stå foran en fullsatt kirke og sverge ovenfor gud og hvem vet hva, når vi ikke tror på det, virker litt dumt. Hva betyr det egentlig for oss å sverge troskap ovenfor noe vi ikke engang tror på? Nå sverger vi til hverandre, og det føles mye bedre. Det å gifte seg i kirken var aldri noe alternativ for oss. Hvis folk drøyer diskusjonen lengre, pleier vi bare å si at vi ikke forstår hvorfor vi trenger å forsvare oss, og at dersom de reagerer som de gjør, får de heller takke nei til invitasjonen. Da pleier folk å bli flaue, og si at de jo selvfølgelig synes dette er veldig hyggelig, og at de gleder seg.
Ciara Skrevet 7. juli 2006 #5 Skrevet 7. juli 2006 Jeg skal gifte meg på ambassade, men dersom det ikke var aktuelt ville jeg absolutt valgt HEF. Har mange gode argumenter for å velge dem: -Jeg er ikke kristen, og føler derfor at en kristen vielse ville bli helt feil for meg. HEF er humanistisk og er mye mer inkluderende enn kirken er. -HEF er faktisk flinkere til å tilpasse vielsen til det enkelte brudepar, man kan f.eks. gifte seg akkurat hvor man vil -Talene i HEF-bryllup pleier også å være mye mer tilpasset det enkelte brudepar, ikke bare generelt prat om kjærlighet (slik føler jeg det ofte blir i kirker)
~Belle~ Skrevet 7. juli 2006 #6 Skrevet 7. juli 2006 Vi hadde vielse med HEF i fjor, og fikk også se endel rynker på nesene til folk da vi fortalte dem om det. Da viste jo heller ikke så mange om hvordan en slik vielse ville være, og heller ikke så mange viste om at det var en ordentlig vielse, dvs at HEF hadde vielsesrett. Etter vielsen og hele bryllupet var ferdrig, fikk vi derimot kun positive tilbakemeldinger. Det var tilogmed noen som hadde gått til vigsler etter vielsen og takket for at de hadde fått være vitner til en utrolig flott og personlig sermoni. For det var nemlig en liten sermoni det ble, og ikke bare underskrivelse av papirer. For oss var dette det eneste rette, og det er det fortsatt. Vi fant et flott lokale, og fikk ha vielsen akkurat som vi selv ville. Det var en utrolig spesiell opplevelse, som vi fremdeles ser tilbake på med stor glede. 10 måneder er gått og vi angrer ingenting. Selv de mest trangsynte syns dette var flott og en fullverdig vielse som gjenspeilet oss som personer. Kan ikke helt huske hva vi brukte som argumenter for å ha en slik vielse, men på en annen side skal det ikke være nødvendig å argumentere for alle sine valg. Det er deres valg og ingen andres. Lykke til med bryllupet. Dersom du skulle ha bruk for det så send meg en PM. Er ikke så ofte inne på bryllupsforumet lenger. Gled dere, for det er helt fantastisk å være gift. Og det var en fantastisk opplevelse å få lov til å gifte seg på en måte som vi begge to kunne stå inne for, med en vielse som var helt vår egen, og ikke som alle andres.
Saeria Skrevet 7. juli 2006 #7 Skrevet 7. juli 2006 Ingen av oss er personlig kristne, og vi har begge vært i kirkebryllup flere ganger. Vi fant ut at det å stå foran en fullsatt kirke og sverge ovenfor gud og hvem vet hva, når vi ikke tror på det, virker litt dumt. Hva betyr det egentlig for oss å sverge troskap ovenfor noe vi ikke engang tror på? Nå sverger vi til hverandre, og det føles mye bedre. Det å gifte seg i kirken var aldri noe alternativ for oss. ← Det er akkurat som om jeg skulle sagt det selv. Vi kommer nemlig også til å velge HEF. En arbeidskollega av meg, mente at hvis vi ikke gifta oss i kirken så kunne vi like godt la være. Ekteskapet er nemlig en pakt mellom paret og paret og Gud. Det skal sies at han er kristenkarismatisk. Svigerinna mi hadde vielse med HEF og der var alle positivt innstilt, til og med hennes kristne foreldre. De valgte dette av samme grunn som gjør at vi kommer til å velge denne formen for vielse.
flickan Skrevet 7. juli 2006 Forfatter #8 Skrevet 7. juli 2006 Takk for fine svar! Vet jo godt selv at dette er riktig for oss, men opplevde det som utrolig kjipt å måtte forklare meg på den måten når jeg egentlig vil at de skal hoppe av glede for vår skyld. For vi er veldig glade for den avgjørelsen vi har tatt og gleder oss virkelig til vi får tildelt vigsler til høsten og kan begynne planleggingen av seremonien. Kanskje klarer vi å gjøre den så flott at folk reagerer på samme måte som hos deg, rain. Håper virkelig det.
ashera Skrevet 7. juli 2006 #9 Skrevet 7. juli 2006 (endret) Jeg skjønner godt at trådstarter og andre reagerer på slike tilbakemeldinger. Folk er utrolig smålige og lite rause noen ganger. Kan de ikke bare glede seg med paret? Det syns jeg folk burde bli mye flinkere til. Nå er jo dette med HEF-vigsel noe relativt nytt, og mange trenger kanskje å få forklart at dette kan være vel så flott og høytidelig som en kirkelig vigsel. Når det er sagt: I følge Den norske kirkes syn på ekteskapet lover man ikke Gud noe som helst om man gifter seg i kirka. Uansett er ekteskapet noe man lover hverandre og ikke Gud, samme hva slags vigsel man har. En borgerlig affære, med andre ord. Dette er noe mange har misforstått, og slike utsagn er derfor ikke noe godt argument mot kirkelig vigsel. Et godt argument for å velge ikke-religiøs vigsel kan f.eks. være fordi man ikke identifiserer seg med den religiøse rammen rundt kirkelig ekteskapsinngåelse eller ønsker forbønn - eller rett og slett fordi det er der man hører hjemme med livet sitt. Endret 7. juli 2006 av hera
Gjest BagLady Skrevet 7. juli 2006 #10 Skrevet 7. juli 2006 Jeg har vært i en HEF-vielse og det var en nydelig seremoni, og mye mer personlig enn vielser i kirka. Det skyldes jo at brudeparet selv var med på å forme vielsen, hva som skulle sies og hvem som skulle delta (gjennom sang og spill osv). Kirkevielser er også fine, men jeg ble overrasket over hvor fin stemning det var selv om vi ikke var i kirka. Ikke et øye var tørt
Elise_ Skrevet 7. juli 2006 #11 Skrevet 7. juli 2006 Jeg har faktisk ikke fått høre NOE skeptisk eller negativt til vårt valg om HEF-vielse, selv om hele slekta mi er super-kristne. Det kan godt hende de snakker litt bak vår rygg om at de syns det er et rart valg å ikke gifte seg i kirken, men jeg håper de endrer mening etter å ha vært i vielsen vår, for den er jeg overbevist om at kommer til å bli nyelig. Hadde noen sagt noe negativt hadde jeg antagelig bare sagt noe sånt som at det er vårt valg og at de selv kan velge om de vil komme eller ikke.
Arkana Skrevet 7. juli 2006 #13 Skrevet 7. juli 2006 Vi skal ikke ha en HEF-vielse da, men vi gifter oss borgerlig. For oss er det mest riktig, vi er ikke kristne og kirkebryllup er derfor utelukket, og HEF-bryllup er også utelukket fordi vi ikke har noe forhold til dem, føler ikke at vi trenger noe "organisert livssyn". Vi har ikke møtt noen negative reaksjoner angående valg av borgerlig vielse. Ingen i min familie er kristne. Min samboers familie er vel ikke egentlig kristne de heller, men de er slike som gifter seg i kirken, døper barna sine og konfirmerer seg "fordi det er sånn", men de har ikke sagt noe negativt de heller. Men jeg hadde ikke forventet negative kommentarer fra noen egentlig, de fleste mennesker lar da andre leve livet sitt som de selv ønsker. Jeg hadde nok blitt rimelig irritert om noen hadde sagt noe og gjort det veldig klart av valget vårt var veloverveid og ikke bare en tradisjons- eller "sånn er det bare"-greie.
T.S Skrevet 7. juli 2006 #15 Skrevet 7. juli 2006 Hvorfor argumentere? Det burde holde å si at dere velger det fordi det passer dere best.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #16 Skrevet 7. juli 2006 Vi skal ikke bruke HEF, men sekulært fellesskap. Det er jo nesten det samme. Ingen har kommet med noe negativt, men så har vel alle hørt mitt standpunkt ang. kirka da vi fikk barn og ikke ville døpe. Fryktelig smålig av folk og komentere sånn. Ønsker dere lykke til og et flott bryllup!
Lykketrollet Skrevet 7. juli 2006 #17 Skrevet 7. juli 2006 Tror mange reagerer slik fordi de ikke vet bedre. Vigsel i HEF er såpass nytt at få vet særlig om det og hva det innebærer. Syns absolutt det burde holde å si at det passer dere best. Enkelt og greit... Tror du får MANGE gode tilbakemeldinger etter sermonien! Det er noe ganske spesielt og utrolig vakkert!
Gjest Blondie65 Skrevet 7. juli 2006 #18 Skrevet 7. juli 2006 Dersom man gifter seg i kirken blir man automatisk medlem der. Det er god nok grunn for meg til å ikke gjøre det.
~Belle~ Skrevet 8. juli 2006 #19 Skrevet 8. juli 2006 Dersom man gifter seg i kirken blir man automatisk medlem der. Det er god nok grunn for meg til å ikke gjøre det. ← Du er medlem likevel, dersom du aldri har meldt deg ut. Min mann er ikke døpt og skulle da ikke være medlem av kirken, men da han meldte seg inn i HEF viste det seg at han var medlem i kirken likevel. Fikk vite at man blir skrevet inn i kirken i forbindelse med fødsel og at man selv må melde seg ut.
Gjest gjest1 Skrevet 8. juli 2006 #20 Skrevet 8. juli 2006 Fikk vite at man blir skrevet inn i kirken i forbindelse med fødsel og at man selv må melde seg ut. ← Og dette gjør vel statskirken til den eneste organisasjon med "tvungent" medlemskap. Du melder deg ikke frivillig inn, men må melde deg aktivt ut. Og skjekke at du faktisk blir meldt ut når du gjør det......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå