Gå til innhold

Jobb som kontaktlærer!

Isbiten

Anbefalte innlegg

Jeg er nyutdanna, og fikk før sommeren vite at jeg er innstilt som kontaktlærer. Det er kjempespennende! Men nå kommer angsten og vissheten om at lærerutdanninga ikke akkurat har utstyrt meg med så inmari mye metodikk.

Noen praktiske tips?! From the top of your head?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Hvilket trinn skal du ha?

Uansett trinn er det noen punkter som jeg mener er viktige:

- Du er sjefen, ikke la dem tvile på det. (Likevel er du ikke diktator! ;) )

- Vær rettferdig og konsekvent.

- La barna føle at du ser dem og tar dem på alvor.

- Faste rutiner! Bruk tid på det i begynnelsen, det vil du sette pris på etterpå.

- Vær tydelig både med kroppsspråk og beskjeder.

- Du er ikke perfekt, og det kan barna vite med en gang. Det hender du tar feil, det gjør alle mennesker.

- Jobb for et godt gruppemiljø, og bruk tid til å snakke om hvordan du og barna vil ha det i klassen.

- Til slutt en kjempeviktig ting: Det er viktig å ha det gøy! Humor og latter i en gruppe gjør underverker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Da jeg begynte på ungdomsskolen fikk vi en lærer som var nesten nyutdanna som kontaktlærer (eller klasseforstander som vi så fint kalte det., og jeg overdriver ikke når jeg sier at det var den flinkeste læreren jeg noen gang har vært borti. Alle de andre klassene var kjempemisunnelige på oss, og jeg tror alle i klassen min var enige i at de 3 årene var utrolig bra mye på grunn av læreren vår..

- Han inkluderte alle og skapte et samhold i klassen som ikke kan beskrives. Det var null mobbing og alle passet på hverandre. Snittet i klassen vår var over 1 og ofte to karakterer høyere enn parallellklassen sine på fellesprøver, uten at det var utpregede genier i min klasse.

- Han greide å få arbeidsro i timene, mye fordi han viste hvem som var sjefen uten at han var overlegen. Han var på en måte en likemann og likte å snakke med ungdommer, og inntok ingen belærende holdning ovenfor oss.

- Han var konsekvent og rettferdig

- Han var til å stole på og man visste at man kunne fortelle han ting uten at det ble sagt videre, og det gjorde at mange fikk tillit til han. I tillegg tok han problemene på alvor, og sa at ingen forslag var for dumme. Det gjorde at det ble bra takhøyde i klassen, og folk ikke ble så redde for å drite seg ut.

- Det var rom for lek og moro i timene hans, uten at det gikk ut over arbeidsroen til elevene. Alle visste når nok var nok.

- Han fulgte opp elevene på en helt unik måte, som fikk oss til å føle oss sett og hørt på.

Dette er iallefall min erfaring med den perfekte kontaktlæreren. Det er viktig å kunne skape et godt arbeidsmiljø og også et samhold i gruppen, vær tydelig om hvem som er sjefen.. Dette var kanskje tips til en ungdomsskolegruppe, men min kontaktlærer på barneskolen gjorde mye av det samme, men da mer tilpasset den aldersgruppen vi var den gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...