Gjest Cosmic Girl Skrevet 7. juli 2006 #1 Skrevet 7. juli 2006 Vi gifter oss om ikke lenge, og ett par fra nærmeste familie som er alkoholiserte har takket ja. Vi har ikke sett de aktuelle edrue på flere år og jeg vet de drikker veldig mye. Er det noen som har opplevd å ha alkoholiserte gjester i et bryllup hvor det serveres alkohol? Og hvordan taklet dere det? Man ønsker jo ikke at disse blir stup fulle, reiser seg opp og holder taler, sjikanerer gjestene rundt seg, etc. Hmm, er usikker på hvordan jeg skal løse dette...
Malama Skrevet 7. juli 2006 #2 Skrevet 7. juli 2006 Dessverre... ja. Det er en god del år siden, så jeg var ikke så gammel, derfor var jeg ikke sånn helt oppmerksom på alt (jeg var vel 17 den siste gangen) Du kan jo forsøke å begrense ved at den som har ansvaret i baren får vite om problemet, følger med, og nekter vedkommende servering når "grensen er nådd" (gjelder jo for alle gjester som begynner å bli for berusa da) Jeg opplevde ikke at han reiste seg for å holde tale, men ubehagelig ble det.... og brudgommen (hans bror) ble rasende sint pga noe jeg ikke er helt sikker på hva var, men det hadde nå med fyll å gjøre. Men, heldigvis ble de venner igjen dagen etter da. Denne mannen var ikke helt "tapt" enda på det tidspunktet, så det ble ikke for ille... men ubehagelig. Jeg har jo tenkt tanken om hva vi skulle gjøre med dette i vårt bryllup, sånn på et "generelt plan" ("når den tid kommer") før frieriet kom, han er nemlig min onkel. Men, dessverre døde han for et par måneder siden, så problemet "forsvant" innen det ble aktuelt.
Netten Skrevet 7. juli 2006 #3 Skrevet 7. juli 2006 Vi hadde en grei deal: Hvis noen ble så fulle at det ble plagsomt, skulle toastmaster ringe taxi og sende de hjem! Heldigvis slapp vi det!
Gjest Cosmic Girl Skrevet 8. juli 2006 #4 Skrevet 8. juli 2006 (endret) Mine søsken er selvfølgelig veldig fornøyde med at det er jeg som gifter meg først, og at det blir meg som således må ta standpunkt til hvordan det gjøres. De andre hadde ikke tenkt til å invitere spesielt den ene, men jeg føler det blir litt feil. Så jeg må prøve å løse det på andre måter. Jeg har tenkt å la servitørene få beskjed om å skjenke i mindre til spesielt den ene under middagen, og i baren etterpå vil også bartenderen få beskjed om (og det gjelder til alle) at ingen glass skal fylles til randen. Vi har fri bar, og da er det også enklere for han i baren å si at det å ikke fylle opp fulle glass er en beskjed han har fått fra brudeparet, uten at noen da kan begynne å krangle på det. Ellers høres det jo ut som en god ide å gi toastmaster beskjed om at usjarmerende fulle folk sendes hjem i taxi umiddelbart. Uansett hvem det er! Jeg har nemlig også vært bekymret for en god venn, som alltid drikker veldig mye (for mye) i sosiale settinger. Og jeg føler ikke at det hører noe sted hjemme med fyll i bryllup. Tusen takk for svar, dere. Er veldig spent på hvordan det går. Det er ganske utrolig at en eller ett par personer kan skape så mye usikkerhet og nervøsitet på forhånd. Men det går sikkert bra Endret 8. juli 2006 av Cosmic Girl
Pasha Skrevet 8. juli 2006 #5 Skrevet 8. juli 2006 (endret) mye av grunnen til at vi velger å ikke be bestemora og stebestefaren til sambo er på grunn av at han ble plagsom full i bryllupet til broren. greit nok,, alle drakk jo.. men han ble sikklig ufyslig. begynnte å legge ann på meg (og dette var første gangen jeg møtte fyren) ++++ Er selvsagt flere grunner enn dette, men de vil jeg ikke gå inn på her. Men hadde han greit å oppføre seg bedre (og ikke drukket seg så full) hadde jeg muligens vudert å be dem) Endret 8. juli 2006 av IdaH
Gjest gjest1 Skrevet 8. juli 2006 #6 Skrevet 8. juli 2006 Jeg er nok litt rar på dette. Men jeg har bestemt at den dagen jeg skal gifte meg, så blir ikke mine to tanter som er alkoholikerer invitert i bryllupet. Men det er mitt valg.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #7 Skrevet 8. juli 2006 Jeg er nok litt rar på dette. Men jeg har bestemt at den dagen jeg skal gifte meg, så blir ikke mine to tanter som er alkoholikerer invitert i bryllupet. Men det er mitt valg. ← Det valget har jeg stor forståelse og respekt for. Ok at alkoholikere ikke har det lett, men at de ikke tar seg sammen og holder seg unna alkohol i tilstelninger som bryllup, er kun egoistisk.
Gjest Embla s Skrevet 8. juli 2006 #8 Skrevet 8. juli 2006 Jeg er nok litt rar på dette. Men jeg har bestemt at den dagen jeg skal gifte meg, så blir ikke mine to tanter som er alkoholikerer invitert i bryllupet. Men det er mitt valg. ← Trist valg å ta, men skjønner deg. Må være ille å gå nervøs på tå-hel i sitt eget bryllup i angst for at en eller fler av gjestene skal ødelegge hele festen
Gjest gjest1 Skrevet 9. juli 2006 #9 Skrevet 9. juli 2006 Trist valg å ta, men skjønner deg. Må være ille å gå nervøs på tå-hel i sitt eget bryllup i angst for at en eller fler av gjestene skal ødelegge hele festen ← Ja og når jeg vet at den ene tanten legger seg etter alle mannfolk hun ser, så får jeg mindre lyst til å invitere henne. Vi har ikke bestemt noe dato eller er i gang med noen planlegging. Men vet at den dagen kommer og da vet jeg iallefall hvem jeg ikke vil ha der. Jeg har hørt gjennom tidligere skolevenner at tante har sjekket de opp på byen. Temmelig pinlig.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 9. juli 2006 #10 Skrevet 9. juli 2006 Uff, jeg hadde nok også valgt å la være å invitere de det gjelder, hadde det ikke vært for at det er nærmeste familie. Kommer nok også til å alliere meg med noen som skal se til at de ikke får for mye å drikke, at de evnt får mer vann enn vin i perioder, etc. Men det er jo veldig synd at det blir slik. Spesielt med de som velger å ikke invitere. Jeg har full forståelse for at man gjør det, men jeg følte selv det var litt vanskelig.
Pasha Skrevet 9. juli 2006 #11 Skrevet 9. juli 2006 Jeg syntes ikke at det vansklig å ikke invitere de det er snakk om i mitt tilfelle. Det er vårt bryllup og da er det mer viktig at vi trives enn at de blir bedt. Stemningen med de personene til stedet hadde nemlig blitt en helt annen enn dersom de ikke hadde vært til stedet.
Gjest Myztica Skrevet 9. juli 2006 #12 Skrevet 9. juli 2006 Denne problemstillingen har sambo og jeg også... Hans onkel er nemlig alkoholiker, men han vil gjerne be han allikvel. Vi har ikke bestemt oss enda for hvor vi skal ha festen, men hvis det blir slik at vi holder alt selv, er vi nødt til å ha en bartender som har ansvaret for drikkevarene. Vi kommer også til å gi bartenderen beskjed om problemet, slik at vedkommende ikke tømmer alt av drikkevarer... Kjedelig at det skal være slik, men...
Gjest Embla s Skrevet 9. juli 2006 #13 Skrevet 9. juli 2006 Kom på noe. Selv om det er veldig trist og kjedelig å ikke be alkoholiserte slektninger man v e t vil lage kaos og bråk/dumme seg ut, så skjermer man jo på en måte den det gjelder og. Må være forferdelig følelse å våkne opp dagen etter, vel vitende om at man har spolert bryllupsfesten til en nevø/niese
Gjest gjest1 Skrevet 12. juli 2006 #14 Skrevet 12. juli 2006 Kom på noe. Selv om det er veldig trist og kjedelig å ikke be alkoholiserte slektninger man v e t vil lage kaos og bråk/dumme seg ut, så skjermer man jo på en måte den det gjelder og. Må være forferdelig følelse å våkne opp dagen etter, vel vitende om at man har spolert bryllupsfesten til en nevø/niese ← Jeg forstår hva du mener og jeg er enig med deg. Men når det gjelder den ene tanten min, så tør jeg ikke å invitere henne. Om hun fikk ha med seg noen for å passe på henne, så hadde ikke det hjulpet. Hun driter i det allikevel. Men ting kan jo selvfølgelig forandres innen den tid.
Augustbrud02 Skrevet 12. juli 2006 #15 Skrevet 12. juli 2006 (endret) Ellers høres det jo ut som en god ide å gi toastmaster beskjed om at usjarmerende fulle folk sendes hjem i taxi umiddelbart. Uansett hvem det er! ← Høres lurt ut. Du kan jo la Toastmasteren si det som en innledning til middagen også, på en litt humoristisk måte. Så alle vet hvilken linje dere ønsker å legge dere på. da har de en mulighet til å ta seg sammen om de vil få med seg hele bryllupet. I mange tilfeller er det jo også sånn at noen alkoholikere synes det er pinlig å vise seg full for andre mennesker, så det er jo mange som tar seg sammen til sånne anledninger også... Endret 12. juli 2006 av Augustbrud02
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #16 Skrevet 12. juli 2006 Kan ikke folk oppføre seg, har de ikke noe i bryllup å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2006 #17 Skrevet 12. juli 2006 hei, Jeg var i et bryllup der man ikke hadde alkohol pga at det var en alkoholiker i forsamlingen. Det man ikke hadde tenkt på var at dette faktisk var en alkoholiker-- følgelig hadde han lommelerke med seg i lomm og var snydings under hele middagen og festen! Det hele ble riktig så komisk. Mao. det er ikke lett å vite hva som kommer til å skje. Kanskje best å ikke invitere? Eller hvordan skal dere unngå at han får i seg noe?
Gjest Piper Skrevet 12. juli 2006 #18 Skrevet 12. juli 2006 Vi hadde en gjest som er si på flasken, og servitørene fikk beskjed om å sjenke alkoholfritt vin om det ble for gale. En kan også blande ut en flaske til de gjestene, sånn at det er halvparten med alkohol i og halvparten uten, for da vil jo ikke den personen få i seg så mye.
Minnie27 Skrevet 12. juli 2006 #19 Skrevet 12. juli 2006 (endret) Ja, hadde denne problemstillingen vi også. Heldigvis gikk det bra, og de "oppførte" seg. Har sett at de aktuelle har ødelagt selskap før, så jeg er glad de tok seg sammen. Mulig de følte at anledningen var såpass høytidelig, at de ikke tok sjansen på å innta nå mye sterkere varer. Men skjønner at man bekymrer seg. Vanskelig det der. Endret 12. juli 2006 av Minnie27
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #20 Skrevet 13. juli 2006 Tror at dette er en problemstilling som ofte dukker opp i forbinelse med bryllup. Jeg har nå valgt å ikke gifte meg pga alkohlisme i nærmeste familie . For ca 5 år siden bestemte vi oss for å prøve. Kom ikke langt i planlegingen før jeg avlyste bryllupet. Denne gjesten var min alkholiserte far som prøvde å ta livet av seg . Noe han heldigvis ikke greide. Han drikker nå vær dag, så jeg tror ikke at han greier å ta seg sammen for å komme i selskap uten at det blir store problemer ut av det. Så om det blir bryllup med selskap for oss er ganske uvist enda. Leser litt her inne på bryllupsforumet og ser på bilder som blir lagt ut. Må bare si at jeg er litt misunelig ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå