Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #1 Skrevet 7. juli 2006 Igår kveld ble det en liten tur etterfulgt av litt lek med en annen hund. Hunden ble så sliten at han bare peste og tunga hang utenfor som et slips. Da vi la oss så fortsatte denne pesinga - selv etter han hadde drukket masse vann. Det var fryktelig varmt, han hadde mulighet å gå ut av rommet om han ville. Men neida, han lå der og nærmest hyperventilerte. Jeg gikk og henta vannskåla så han kunne ha den rett foran nesa. Han drakk litt før han la seg igjen. Og fortsatte denne pesinga men med lukket munn og så ut som han sov. Lå og hørte på han lenge og ble nesten bekymret. Rask pust og dype sukk om igjen og om igjen. Etter en halvtimes tid ble det roligere og jeg sovnet. Han virket i ok form da vi sto opp idag da heldigvis. Kan det ha blitt for mye i den trykkende lufta for han igår kveld? Tror jeg må holde han helt rolig ikveld gitt.
Gjest Lea Skrevet 7. juli 2006 #2 Skrevet 7. juli 2006 Pesing er hundens måte å svette på. Det kan være ganske "ekkelt" og slitsomt med pesenden hunder, men som regel er alt som det skal. Sett på en vifte og sørg for at hunden alltid har vann. Vi pleier å gi hunden en dusj med hageslangen eller i dusjen med ganske kaldt vann når det er for ille. Da roer hun seg som regel ned litt.
Cherie Skrevet 7. juli 2006 #3 Skrevet 7. juli 2006 Pesing er hundens måte å svette på. Det kan være ganske "ekkelt" og slitsomt med pesenden hunder, men som regel er alt som det skal. Sett på en vifte og sørg for at hunden alltid har vann. Vi pleier å gi hunden en dusj med hageslangen eller i dusjen med ganske kaldt vann når det er for ille. Da roer hun seg som regel ned litt. ← Jeg ville ha gitt hunden en dusj med ganske kaldt vann eller med hageslangen, men mange hunder reagerer på trekk så vifta hadde jeg revurdert. Det viktigste er at hunden har tilgang til vann, men man skal følge med for hunder kan bli overopphetet. Vi også ligger jo og nisvetter og okker oss når det er som varmest.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #4 Skrevet 7. juli 2006 Hvis hunden har masse pels skal man være litt forsiktig med å bade/spyle den for ofte. Hvis ikke pelsen får tid til å tørke, kan den få plager med huden. Men en overfladisk dusj som ikke når underulla, før dere har hunden med ut gjør at vannet vil fordampe og hunden blir ikke like varm.
Gjest Lea Skrevet 7. juli 2006 #5 Skrevet 7. juli 2006 Man skal ikke dusje hunden for mye nei. Det holder som regel med en rask runde med hageslangen (ikke sterk stråle selvsagt).
Cherie Skrevet 7. juli 2006 #6 Skrevet 7. juli 2006 Ikke mye vann nei, men en kjapp dusj med hageslange eller annet hjelper godt i varmen. Jeg har korthåret hund så jeg har ikke problemer med utslett.
Ugla Skrevet 7. juli 2006 #7 Skrevet 7. juli 2006 Kan det ha blitt for mye i den trykkende lufta for han igår kveld? Tror jeg må holde han helt rolig ikveld gitt. ← Jeg har stor hund med mye pels, og har trappet ned på aktivitet nå i varmen. Merker også at den ikke er så aktiv når vi går tur, og helst vil få ligge i ro i en skygge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå