Gjest Gjesta Skrevet 7. juli 2006 #1 Skrevet 7. juli 2006 (endret) Jeg har 4 kattunger som er 8 uker gamle, og nå tror jeg at de bør få ormekur. Ikke at de har vist tegn til å ha orm, men de har begynt å spise litt mus og fugl og sånt som kattemor kommer til dem med, og da er vel sjansen for å få orm større. Pluss at de skal vel ha fått ormekur før de gis bort om 4 uker. Så da lurer jeg på hva slags ormekur de skal ha? Skal de ha vanlig Panacur som jeg gir til de voksne kattene, eller skal de ha noe spesielt siden de er så små? Og når er det vanlig å gi første ormekuren? Og så lurer jeg på når de skal ha første vaksinasjonen? Jeg vet bare at det er før de gis bort i 12 ukers alderen, men jeg vet ikke når. Jeg skal prøve å få dyrlegen til å komme hjem til oss og sette sprøytene (han er mye på gårdene i nabolaget), men om det ikke går: er det greit å putte 2 kattunger i hvert bur på kjøreturen til dyrlegen? Det er ganske store kattebur, men jeg har ikke 4 stk så da blir det enten 2 kattunger i hvert bur eller 2 turer. Endret 7. juli 2006 av Fairy
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #2 Skrevet 7. juli 2006 De bør få ormekur ja. Både fordi de sannsynligvis har fått i seg spolormegg fra mora og fordi de kan få bendelorm av å spise mus og lignende, så det er smart å bruke en kur som Panacur som tar "alt". Hentet fra felleskatalogen om Panacur pasta: Oralpasta til hund og katt: Voksne katter: 3 stempeldelstreker pr. 2 kg (75 mg fenbendazol pr. kg kroppsvekt) daglig i 2 dager. Valper og kattunger under 6 måneder: 1 stempeldelstrek pr. 1 kg (50 mg fenbendazol pr. kg kroppsvekt) daglig i 3 dager. Valper og kattunger bør behandles i 3., 6. og 9. leveuke. Så det ser ut som kattunger fint kan få Panacur ja.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #3 Skrevet 7. juli 2006 Kattungene skulle fått ormekur allerede ved 4-5 ukers alder, siden de får orm fra mora gjennom melka. Till kattunger er det vanlig å gi banmith. Hvis jeg ikke husker riktig så skal man ikke gi drontal til kattunger. Du må uansett lese pakningsvedlegget nøye før du gir ormekuren. der står det om kattungene tåler middelet. Å la kattungene vokse opp med orm hemmer utviklingen deres. Det er derfor jeg ser at kattunger som vokser opp hos ansvarlige katteeiere vokser seg større enn de som først tenker på ormekuren når kattungene er 8-12 uker.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #4 Skrevet 7. juli 2006 Og så lurer jeg på når de skal ha første vaksinasjonen? Jeg vet bare at det er før de gis bort i 12 ukers alderen, men jeg vet ikke når. Jeg skal prøve å få dyrlegen til å komme hjem til oss og sette sprøytene (han er mye på gårdene i nabolaget), men om det ikke går: er det greit å putte 2 kattunger i hvert bur på kjøreturen til dyrlegen? Det er ganske store kattebur, men jeg har ikke 4 stk så da blir det enten 2 kattunger i hvert bur eller 2 turer. ← Første vaksine gis når kattungene er 12 uker gamle. Som regel ønsker veterinær revaksinering etter ytterligere 4 uker. Å sette flere kattunger i samme bur er ikke noe problem. Tvert imot kan det hende de synes det er mindre skummelt å reise av gårde når de har flere av søsknene rundt seg. Å begynne å vende kattungene til kjøreturer nå er bare en fordel.
minienthe Skrevet 7. juli 2006 #6 Skrevet 7. juli 2006 jeg fikk anbefalt baniminth ormekur til kreket mitt av vet pga panacur kunne være litt sterk for små mager. i tillegg var det visst sjeldent at unger har bendelorm så baniminth holdt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå