Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva bruker jeg den til? Har aldri kjøpt det før, og nå sitter jeg med flere kartonger med kort holdbarhet.

Er det noe jeg kan bake, f.eks med kesam? Hva sammenligner man kesam med? Rømme? Kefir? (Tenkte i forhold til hva jeg kan bruke den til. ) Takker for svar. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk, Fisken! Det tenkte jeg ikke på!

Fant en potetsalat jeg prøver på først. Skal grille idag :)

Skrevet

Håper det smakt bra :)

Skrevet (endret)

Du kan blande kesam og pisket fløte 50/50, og bruke dette til bløtekaker ol. Smaken blir nydelig, friskere enn med bare kremfløte. Min favoritt er sjokoladerulletårte med hermetiske fersken i kesam/fløte som fylling.

Du kan også lage en pai (f.eks. med jærdeig eller smørdeig) og fylle med kesam + rusiner/frukt/bær.

Kesam funker som dipp på lik linje med rømme.

Her kan du lese hva Kesam(=kvarg på svensk) egentligen er: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarg

Hos svenske Arla kan du søke oppskrifter, der heter "Kesam" Kesella:

http://www.arla.se/Default____15931.aspx

Endret av ilona
Skrevet

Jeg skrev der at Kesam heter kvarg på svensk. Strengt tatt heter stoffet vel kvarg på norsk også. Eller vet noen mer om det? Kesam er uannsett bare et produkt navn fra Tine.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg skrev der at Kesam heter kvarg på svensk. Strengt tatt heter stoffet vel kvarg på norsk også.

Stemmer det. Fra Tines egne sider:

Sans Kesam er en mager ferskost (kvarg) med rund og fyldig smak.
Gjest tunine
Skrevet

Tunfisk-salat: Kesam er godt sammen med tunfisk; bland en bokse-tunfisk (i olje) med et par tre spiseskjeer kesam, salt, pepper, litt sitronsaft, litt chili og evt en liten box mais.

godt, sundt og billig:-) - bruk som pålegg i baguetter eller pitabrød. smaker nydelig på tur !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...