Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #1 Del Skrevet 6. juli 2006 Jeg har tenkt å lage rørt syltetøy, men er litt usikker på hvordan det gjøres. Skal bærene moses helt, f eks med blender, eller bare skjæres i små biter? Jeg har lest at man enten kan bruke en halv kg sukker eller 200 gram fruktose pr kg bær. Jeg tror ikke jeg har smakt syltetøy med fruktose før, derfor lurer jeg på om smaken blir ulik som den blir med sukker. Og så var det dette med frysepulver. Noen sier at det må i dersom syltetøyet skal fryses, andre sier at rørte bær ikke trenger dette ved frysing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 6. juli 2006 #2 Del Skrevet 6. juli 2006 Det er ikke så nøye med presis oppskrift når man rører bær og fryser - det blir godt nesten uansett, synes jeg. Du kan røre for hånd (men da trenger sukkeret litt tid på å løse seg opp, bruk evt melis så går det lettere), med visp i vanlig mikser eller i foodprocessor, evt med pulseringsknappen slik at det ikke blir helt jevnt. Kommer alt an på om du foretrekker jevn puré eller hele bær. Frysepulveret har kun å gjøre med konsistensen - rørte bær uten blir ganske tyntflytende, men jeg synes ikke det gjør noe. Ellers synes jeg 500 g sukker til 1 kg bær hørtes litt mye ut - 300 g bør være nok (men smak deg gjerne frem). Fruktose har jeg ingen erfaring med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 6. juli 2006 #3 Del Skrevet 6. juli 2006 mamma lager rørt jordbærsyltetøy, tror hun bare deler bærene og rører sammen med sukker. ikke frysepulver eller noe sånt. og det er det BESTE syltetøyet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #4 Del Skrevet 6. juli 2006 Takk for svar! Ja, det er supergodt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå