Gå til innhold

Syk Katt

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Legg om til råforing. Katter er opprinnelig ørkendyr og laget for å få alt vannet fra maten de spiser, de drikker så å si ikke vann utenom. Det å måtte drikke alt dette vannet ødelelgger nyrene deres. Det er blitt veldig vanlig med nyrepoblemer på katt, og man må spørre seg hvorfor.

Det er heller ingenting i dette tørrforet som gjør dyr istand til å slåss mot sykdom, det er helt dødt, og fullt i tilsetningsstoffer.

Det at det er "spesialfor fra dyrlegen" gjør det heller ikke automatisk bra. Dyrleger vet lite om kosthold, akkurat som leger. Går du derimot til en alternativbehandler for dyr, er kosten det første de ser på.

Google "råforing katt" eller "raw feeding cats".

Anonymkode: a6f33...e22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg hadde gjort var å finne en dyrlege eller alternativbehandler som bruker akupunktur, de kan gi nyrene en rask og effektiv "boost". Har sett dette selv på hunden min som omtrent ikke kunne gå selv før behandling, og var helt fin etterpå, bare på få minutter.
Så hadde jeg lagt om til råforing, og begynt med rå kjøttdeig (uten salt!) blandet med kokt og most eller rå og finrevet squash, og så introdusert mere mat etter hvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 27.11.2016 den 17.52, AnonymBruker skrev:

Legg om til råforing. Katter er opprinnelig ørkendyr og laget for å få alt vannet fra maten de spiser, de drikker så å si ikke vann utenom. Det å måtte drikke alt dette vannet ødelelgger nyrene deres. Det er blitt veldig vanlig med nyrepoblemer på katt, og man må spørre seg hvorfor.

Det er heller ingenting i dette tørrforet som gjør dyr istand til å slåss mot sykdom, det er helt dødt, og fullt i tilsetningsstoffer.

Det at det er "spesialfor fra dyrlegen" gjør det heller ikke automatisk bra. Dyrleger vet lite om kosthold, akkurat som leger. Går du derimot til en alternativbehandler for dyr, er kosten det første de ser på.

Google "råforing katt" eller "raw feeding cats".

Eter noen uker i tenkeboksen, er jeg redd jeg må gi deg rett i dette. Hvis jeg skal ha katt igjen, vil jeg råfôre jevnlig, og i tillegg, om katten skal ha tørrfôr, vil jeg bløtlegge det skilkkelig, slik at den får i seg nok væske. Det er trist å tenke på at min kjære pus måtte lide, for at jeg skulle oppdage denne sannheten, men slik er livet noen ganger. Takk for tipset, uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Olaug Olsen skrev:

Eter noen uker i tenkeboksen, er jeg redd jeg må gi deg rett i dette. Hvis jeg skal ha katt igjen, vil jeg råfôre jevnlig, og i tillegg, om katten skal ha tørrfôr, vil jeg bløtlegge det skilkkelig, slik at den får i seg nok væske. Det er trist å tenke på at min kjære pus måtte lide, for at jeg skulle oppdage denne sannheten, men slik er livet noen ganger. Takk for tipset, uansett!

Vil absolutt anbefale det, og tørrfor må nok bløtes opp ja. I tillegg til at det er tørt, er det mange flere problemer med tørrfor (og annen ferdigmat, våtfor er ikke bedre). Som at kvaliteten på råvarene i de aller fleste tørrfor blir kamuflert med mye smaksforsterker, alle tilsetningene de har oppi og hvaslags kvalitet det er på dem etc. Det er ikke "hel" mat, men satt sammen av mye forskjellig som man ikke kan vite opprinnelsen av.

Ser at det er endel frykt forbundet med å fore "selv", men dette er helt ubegrunnet. Det er jo en hel liste over mat de ikke skal ha, som brokkoli, hvitløk og druer, men når man begynner å lete etter den vitenskapelige grunnlaget for å fraråde å fore med det, så finner man ingenting. Min hund får både brokkoli og druer og hvitløk og alt mulig, særlig druer liker hun godt. Kattene er mere kresne, men jeg prøver å lure i dem frukt og grønnsaker så godt jeg kan.

Det kan ikke bli verre enn tørrfor uansett, for dyra har aldri vært så syke som etter vi begynte med det, og på katter kan man ikke skylde på avl heller.

Orijen er det foret jeg vil anbefale om man skal fore med tørrfor, men ellers er det så mye bedre og faktisk ikke så vanskelig å fore rått.

Veldig trist med katten din!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...