Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kommer til å arve ca. 300000 kr, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med disse egentlig. Er ung, har egen leilighet som er helt grei og fin, og har ikke lån. Jeg skal sette av noen penger til studier og dårlige tider, men utover det har jeg ingen anelse! Noen som har noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Snakk med banken din. Kanskje de kan anbefale noen fond, da har du mulighet til å få litt mer igjen enn ved tradisjonell banksparing. Du høres jo ung ut, greit å ha egenkapital hvis du skal kjøpe en større leilighet/bil eller lignende...

Har du BSU? Jeg ville opprettet det hvis du ikke har, men kan maks sette inn 15 000 i året og 100 000 til sammen.

Skrevet

Gjest 13.52 sitt forslag hørtes veldig fornuftig ut ja. Investèr pengene i noe du kan få glede av når du blir..ehm...større..eldre? Ja, anyways - til hus/heim/bil/sertifikat..... :)

Gjest Gjest
Skrevet

Trådstarter her... Jeg har allerede bil, sertifikat, leilighet (vil kanskje ha større leilighet senere da...). Takk for tipsene, tar gjerne imot flere ;)

Skrevet

Ja, altså...hvis du sliter BIG TIME med å bli kvitt pengene kan du alltids sende dem over til meg. Skal ikke være vanskelig her med å gikk gi deg gode ideer :ler:

Men spøk til side - investering på lang sikt (siden du har hus/heim/lappen/bil) - kan jo også være noe. La pengene yngle på en måte ;)

Er du fortsatt i tvil - ta en tlf med øko.rådgiver i din bank :)

(og fortsatt i tvil etter DET - gi pengene til et godt formål :sjarmor:)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk Scorpina.. :) Jeg får forhøre meg litt med banken om hvilke sparingsmuligheter som finnes der ute :)

Skrevet

You're welcome :)

(min mann arver rundt 200.000,- og de pengene skal bl.a brukes til oppussing hjemme og tur til Egypt :-D)

Gjest Gjest
Skrevet

En tur hørtes jo fristende ut ja...Kanskje jeg skal ta med sambo på en liten ferie siden vi ikke har planlagt noe spesielt i år :sjarmor:

Gjest ArneP
Skrevet
Snakk med banken din. Kanskje de kan anbefale noen fond, da har du mulighet til å få litt mer igjen enn ved tradisjonell banksparing.

Men vær obs på at selgeren i banken vanligvis anbefaler det som gir ham/henne best provisjon, ikke nødvendigvis det som er best for deg...

Dinepenger.no har derimot en liste over de fondene som gjør det best.

Gjest Gjesta
Skrevet

LItt OT men kan det ikke stå mer enn 100 000 på en BSU konto??

Gjest Gjesta
Skrevet

Hei!

BSU: Man kan ikke fylle den mer enn opp til 100 000 men om man ikke bruker dte og pengene forrenter seg så "slettes" ikke summen som blir over hundre tusen.

Men 100 000 er maxbeløpet man kan spare! Og det må være gjort før man er 33 (om jeg ikke husker helt feil).

xx

Skrevet (endret)
LItt OT men kan det ikke stå mer enn 100 000 på en BSU konto??

Joda, Evelina, du kan spare så mye du vil på BSU. Men du får bare skattefradrag for 15 000 pr år og totalt 100 000. Du kan sette inn mer, og BSU har vanligvis ganske god rente, så det er jo greit. Ofte vil banken likevel anbefale en annen sparing som (forhåpentligvis) gir bedre avkastning dersom du vil spare mer.

Til TS: dersom du har problemer med å bruke opp pengene kan du få kontonummeret mitt ;)

Endret av abelille
Skrevet

Det er feil Abelille!!! Du kan IKKE sette inn mer enn 15000 i året. Spurte senest i forrige uke, da jeg har tenkt å sette inn mer enn 15000 i år, nettopp fordi renten er bra, men fikk da vite at 15000 er max i året, og 100000 er max i alt. Og en kan ha BSU frem til fylte 33 år.

Skrevet

Merkelig, jeg spurte bankkontakten min om det for tre år siden, og da sa hun at man kunne spare mer. Jeg har til og med satt inn mer enn 15 000 et år. Riktignok bare noen hundrelapper, men det var ingen som sa noe på det. BSU er vel styrt av sentrale regler, så det kan ikke være forskjell fra bank til bank heller? Hun kan jo ha tatt feil selvsagt, men da er det jo litt rart at ingen sa noe når jeg satte inn noen hundrelapper ekstra (hadde tømt sparegrisen, så jeg var faktisk i banken å gjorde det)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...