Gå til innhold

Vil bli konditor i voksen alder. Men hvordan?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Fru. kake baker

Er nå en del årsiden jeg gikk ut av videregående skole (allemenfag).

Har gjort litt av hvert siden da, men kunne nå tankt meg å utdanne meg til konditor. Da dette kun er mulig ved å gå yrkesrettet utdannelse, lurer jeg på om jeg kan ta en slik utdannelse, siden njeg har tatt videregående utdannelse tidliger. Hvis ja, hvilke mulgheter har jeg da? Privatist, elev deltid fulltid? Og hvordan er det når man er lærling iforhold til lønn, arbeidstider og dager? Jobber man i helgene som lærling?

Da jeg ikke bor hos mine foreldre lenger, er jeg avhengig av en viss slant med penger for å få det til å gå rundt. Så hvor mye kan nman f.eks. forvente seg i studielån og kan man evt. jobbe i helgene når man er lærling/prvatist elev?

Kjekt om noen som har peiling på dette, hadde tatt seg tid til å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noen videregående skoler som tar inn voksne folk i faglig studieretning. Selv om man har hatt allmenn studie fra før av. Det mener jeg! Men om jeg var deg, så ville jeg snakket med folk som har greie på dette som kan gi deg skikkelige råd. Nermeste skole's rådgiver, eller en rådgiver i inntakskontoret kansje? Jeg vet sannelig ikke mere jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru. kake baker

Takker dere begge for svar!

Har ikke vært her inne på en stund. Skal ta med meg tipsene deres og undersøke dette. Skal bli spennende å se om det er noen muligheter å få gjennomført dette ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er selv utdannet konditor og stortrives med dette.

jeg vet ikke helt hvordan det er med utdannelsen nå fordi jeg tok svennebrev i 1987 og reglene er noe anderledes nå.

men jeg mener jeg har hørt om noe som heter paragraf 20 kandidater,det betyr att du må prøve og komme deg inn i en bedrift jobbe der som konditor en tid.så kan du ta den teoretiske prøven ved en skole og så ta svennebrevet.

jeg vet ikke om det er slik nå men det var det ivertfall.

prøv og norges baker og konditorforening de vet helt sikkert dette.

det stor mangel på bakere og konditorer i dag så stå på .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru. kake baker

Hei mummi!

Takk for svar!

Hyggelig at du ga meg en tilbakemelding. Som jeg skrev i begynnelsen av mitt innlegg, er jeg avhengig av en viss inntekt for å få det til å gå rundt. Man må vel ta studielån i lærlingtiden for å greie seg økonomisk vil jeg tro. Regner ikke med at man tjener så mye som lærling.

Jobber du på et konditori? Du sa det var mangel på konditorer, så man skulle jeg tror at det ikke skulle være noe problem å få jobb etter at man har fått svenne brev. Hva kan man evt. forvente seg i timeslønn/mnd. lønn? Bor i Oslo, så har en del utgifter på husleie og fellesutgifter. Lurte også på en annen ting. Hvordan er arbeidstiden for en konditor? Jobber man også i helgene?

Kjekt om du hadde kunne gitt meg en tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vis du kan gå opp till svenneprøve som paragraf 20 elev så tror jeg du får hjelpearbeiderlønn,er veldig usikker på lønna.en lærling får en viss prosent av svennebrev lønn utgjør en 40-50 kr timen.ikke mye og leve for.men du for vel noe støtte .en ferdig utdannet konditor tjener ca 110 kr timen det er så forskjellig fra sted til sted.jobber du natt tjener du mere.

jeg tror det er få konditorer som jobber helger,vi gjør ikke det.

men det er så forskjellig fra bedrift til bedrift.

ring baker og konditorforeningen i oslo og der tror jeg du vil få mye svar.

stort sett er arbeidstiden fra 0600-1400.jeg jobber på hønefoss og her jobber vi fra 0700-1500.

håper dette hjalp deg litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru. kake baker

Hei igjen Mummi!

Takk for meget utfyllende svar. Skal forhører meg med den foreningen, så snart det nye årert er kommet i gang. Fint at du tok deg til til å svare på alle spørsmålene mine.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...