Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #1 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg er gravid (nettopp fått det bekreftet, så ikke langt på vei), 50% sykemeldt og er fremdeles i prøvetid i jobben. Hvordan ligger jeg an her? Hvilke rettigheter har jeg om de velger å si meg opp før utløpt prøvetid? Kan legge til at jeg har vært vikar i firmaet i flere år, men har først nå fått fast ansettelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #2 Del Skrevet 5. juli 2006 Enkelte planlegger ikke livet så veldig bra. Du skulle nok ventet etter prøvetida med å bli gravid. Hvis ikke sjefen din er veldig grei og forståelsesfull da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #3 Del Skrevet 5. juli 2006 Det var jo ikke så veldig hyggelig sagt. Jeg er 33 og synes ikke jeg kunne vente så mye lenger... Barnet er planlagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 5. juli 2006 #4 Del Skrevet 5. juli 2006 For å si deg opp i prøvetiden så kreves fremdeles saklig oppsigelse. Oppsigelse pga. sykdom eller graviditet kommer i kategorien usaklig oppsigelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #5 Del Skrevet 5. juli 2006 Tusen takk, Veronal. Nå får jeg sove godt i natt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cosmic Girl Skrevet 5. juli 2006 #6 Del Skrevet 5. juli 2006 Hos oss er det slik at prøvetiden forlenges tilsvarende perioden man er syk. Ved 50 %, blir da prøvetiden 50% lengre. Jeg mener det skal stå i kontrakten. Hvis det ikke tas forbehold der, er jeg usikker på om det gjelder eller ikke. Problemet ditt er jo at det er enklere å si opp noen i prøvetiden. Men det stiller en del krav til hvordan det gjøres. Og det stemmer, som nevnt over, at oppsigelse pga graviditet eller sykdom ikke er saklig. Imidlertid kan arbeidsgiver finne på andre grunner, men du har krav på å få jevnlige samtaler under prøvetiden, slik at en eventuell oppsigelse ikke er overraskende, for det bør den aldri være. Når du eventuelt skulle motta signaler på at ledelsen er misfornøyd, får du heller stå på ekstra slik at du ikke gir dem grunn for å være misfornøyd. Lykke til med både jobb og barnet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillesøster Skrevet 5. juli 2006 #7 Del Skrevet 5. juli 2006 For å si deg opp i prøvetiden så kreves fremdeles saklig oppsigelse. Oppsigelse pga. sykdom eller graviditet kommer i kategorien usaklig oppsigelse. ← Sant, samtidig vet vi at likestillingombudet blir nedlesset av klager på jenter som er blitt usaklig sagt opp fordi de er gravide. Håper det ikke skjer med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #8 Del Skrevet 6. juli 2006 Det var jo ikke så veldig hyggelig sagt. Jeg er 33 og synes ikke jeg kunne vente så mye lenger... Barnet er planlagt. ← Da burde du planlagt litt bedre ang.jobb da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #9 Del Skrevet 6. juli 2006 Mange blir oppsagt pga.graviditet,men arbeidsgiveren skylder på andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #10 Del Skrevet 7. juli 2006 Til guffen gjest; hvordan jeg planlegger livet mitt er vel opp til meg. Jeg spør om hvilke rettigheter jeg har i forhold til min situasjon. Har du ingen innspill ang det, så la være å svare. Til dere andre, takk for fornuftige tilbakemeldinger. Nå vet jeg at hverken graviditet eller sykemelding gjør at jeg mister jobben. TS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zenta Skrevet 7. juli 2006 #11 Del Skrevet 7. juli 2006 Først og fremst: Gratulerer med en liten spire i magen Syns ikke du skal bekymre deg jeg, for som sagt over her så er det ikke lov å si opp noen pga sykmelding eller graviditet. Sett deg selv og den lille i første rekke nå og kos deg og nyt det underet som skjer i magen din. Lykke til videre med svangerskapet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abelille Skrevet 7. juli 2006 #12 Del Skrevet 7. juli 2006 Det skal veldig mye til å bli sagt opp, selv i prøvetiden. Jeg kjenner faktisk ikke noen som det har skjedd med. De vet hvem du er og hva du står for, så de vet hva de får når de nå har ansatt deg i fast stilling. Prøvetid er bare en klausul som står der som standard i kontraktene. Du skal uansett ha tilbakemeldinger og mulighet til å korrigere feilene dine før du mister jobben. Vanskelig å rette på at man er syk/gravid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #13 Del Skrevet 7. juli 2006 Til guffen gjest; hvordan jeg planlegger livet mitt er vel opp til meg. Jeg spør om hvilke rettigheter jeg har i forhold til min situasjon. Har du ingen innspill ang det, så la være å svare. Til dere andre, takk for fornuftige tilbakemeldinger. Nå vet jeg at hverken graviditet eller sykemelding gjør at jeg mister jobben. TS. ← Selvfølgelig er det opp til deg hvordan du planlegger livet ditt. Sa bare at det var dårlig planlagt med hensyn til jobb. Og du kan bli sagt opp,men ikke pga.graviditeten el.sykemld.,men sjefen kan finne på andre ting å skylde på. Men det skal selvfølgelig noe til. Men jeg har faktisk hørt om flere tilfeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
83` Skrevet 8. juli 2006 #14 Del Skrevet 8. juli 2006 Enkelte planlegger ikke livet så veldig bra. Du skulle nok ventet etter prøvetida med å bli gravid. Hvis ikke sjefen din er veldig grei og forståelsesfull da. ← Viss en arbeidsgiver først hadde gitt meg fast jobb etter mange års vikariat, osså gitt meg sparken fordi jeg vart gravid.... Nei, det skal vel nesten ikke være mulig å være så dum?? Hadde det gjort saken bedre at TS ble gravid måneden etter prøvetiden? Hva er egentlig forskjellen?? Herregud, du gjest må virkelig sette jobb mange hakk forran barn. Men sånn er det ikke for alle. Og når man er 33 år er det bare å hive seg i det om man ønsker seg barn. Noen ønsker flere enn ett barn og vet du.. Nei lykke til, trådstarter! Siden du har jobbet i bedriften mange år tidligere som vikar, vet de at du er dugendes til jobben. Og de kommer sikkert ikke til å sparke deg fordi du var så heldig å bli gravid nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #15 Del Skrevet 8. juli 2006 Viss en arbeidsgiver først hadde gitt meg fast jobb etter mange års vikariat, osså gitt meg sparken fordi jeg vart gravid.... Nei, det skal vel nesten ikke være mulig å være så dum?? Hadde det gjort saken bedre at TS ble gravid måneden etter prøvetiden? Hva er egentlig forskjellen?? Herregud, du gjest må virkelig sette jobb mange hakk forran barn. Men sånn er det ikke for alle. Og når man er 33 år er det bare å hive seg i det om man ønsker seg barn. Noen ønsker flere enn ett barn og vet du.. Nei lykke til, trådstarter! Siden du har jobbet i bedriften mange år tidligere som vikar, vet de at du er dugendes til jobben. Og de kommer sikkert ikke til å sparke deg fordi du var så heldig å bli gravid nå ← Herrgud! Nei,jeg setter ikke jobben før barnet mitt. Heller tvert i mot. Og,man står litt sterkere i jobben etter prøvetida. Jeg er 40 og har sett litt av hvert opp igjenom åra,selv om jeg ikke har opplevd noe sånt selv. Jeg hadde litt mer vett til å planlegge litt bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
83` Skrevet 9. juli 2006 #16 Del Skrevet 9. juli 2006 Du legger deg bare på samme linje som en dårlig arbeidsgiver, gjest, om du mener det er dårlig planlagt å bli gravid etter å ha fått fast jobb. Prøvetid eller ikke. Jeg vil nå påstå at de årene TS har jobbet som vikar har vært prøvetid nok for bedriften på å se om hun fungerer i jobben eller ikke. Og det er jo det prøvetid er til for, ikke for å luke ut eventuelle gravide kvinner. Jeg mener at en som ansetter en barnløs kvinne på over 30 må forvente seg at hun blir rimelig fort gravid. Viss arbeidsgiver ser på graviditet som en oppsigelsesgrunn, tror jeg neppe de hadde ansett en kvinne i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2006 #17 Del Skrevet 9. juli 2006 Du legger deg bare på samme linje som en dårlig arbeidsgiver, gjest, om du mener det er dårlig planlagt å bli gravid etter å ha fått fast jobb. Prøvetid eller ikke. Jeg vil nå påstå at de årene TS har jobbet som vikar har vært prøvetid nok for bedriften på å se om hun fungerer i jobben eller ikke. Og det er jo det prøvetid er til for, ikke for å luke ut eventuelle gravide kvinner. Jeg mener at en som ansetter en barnløs kvinne på over 30 må forvente seg at hun blir rimelig fort gravid. Viss arbeidsgiver ser på graviditet som en oppsigelsesgrunn, tror jeg neppe de hadde ansett en kvinne i det hele tatt. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå