Gjest Anneli Skrevet 5. juli 2006 #1 Skrevet 5. juli 2006 Usj, skulle bake ostekake i dag jeg... Har allerede laget kakebunnen og gele'en, så skulle jeg piske kremfløten. Pisket og pisket... men først ville den aldri bli tykkere. Så endelig begynte jeg å merke en forbedring... Men så skilte plutselig alt seg, sitter her igjen med en klump smør og melk Sukk, jeg må være en elendig kokk. Hvorfor skjedde dette? - Har aldri skjedd når jeg har pisket fløte før! ... jaja... jeg har jo litt supersterk gelé og ferdigblandet kjeks og smør Dette skal bli godt
wind-up bird Skrevet 5. juli 2006 #2 Skrevet 5. juli 2006 Kanskje det rett og slett er varmen (hvis det er varmt der du bor og..). Fløten bør vel helst være kald for å få stiv og luftig krem..
Gjest Anneli Skrevet 5. juli 2006 #3 Skrevet 5. juli 2006 Ja, det er varmt her, men kremen har jo stått i kjøleskapet før jeg begynte å piske. Jaja, så har jeg kjernet smør da. Funker bare så dårlig i en ostekake...
Frida Frosk Skrevet 5. juli 2006 #4 Skrevet 5. juli 2006 Det er vanskelig å få kremen stiv når det er varmt. Du kan legge visper og bolle i fryseren en stund før du skal vispe kremen. Fløten kan du også putte i fryseren litt slik at den blir kjempekald.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #5 Skrevet 5. juli 2006 Og fromasj kan fint lages på sterk gele og halvvispet fløte...det blir bare ikke "kremete" i konsistens
Gjest Anneli Skrevet 5. juli 2006 #6 Skrevet 5. juli 2006 Men det er vel for sent nå som den allerede har skilt seg? Har ikke mulighet til å få tak i ny krem nå, så jeg tror ikke det blir noen ostekake i det hele tatt...
Gjest Anneli Skrevet 5. juli 2006 #7 Skrevet 5. juli 2006 Og fromasj kan fint lages på sterk gele og halvvispet fløte...det blir bare ikke "kremete" i konsistens ← Lagde vanlig gele av den, blandet i mer vann. Fløten er ikke halvvispet. Den har skilt seg helt. Ser ut som en smørklump som svømmer i melk...
Gjest gjest1 Skrevet 6. juli 2006 #8 Skrevet 6. juli 2006 Lagde vanlig gele av den, blandet i mer vann. Fløten er ikke halvvispet. Den har skilt seg helt. Ser ut som en smørklump som svømmer i melk... ← Da har du laget smør! det er ganske godt med hjemmelaget smør faktisk. Forøvrig er det nok varmen som gjør kremen umulig å piske stiv. Juli er vel den perioden de kalte "hundedagene" i gamle dager?
Gjest Gjesta Skrevet 6. juli 2006 #9 Skrevet 6. juli 2006 Ikke føl deg mislykket du. Ta en titt på dette lille utdraget fra en av Viestad artikler i Dagbladets Magasinet, så ser du at det er ganske vanlig i varmen. Nederst står det også hvorfor kjøleskapskald fløte også skiller seg. Om sommeren - bløtkakas og jordbærmoussens sesong - er det mange som har problemer med å få til skikkelig krem, og jeg har alltid blitt fortalt at lavtrykket - eller var det høytrykket? - under hundedagene i august gjorde det vanskelig å få et godt resultat, og et eller annet tilsvarende obskurt som gjorde det samme i juli. Lufttrykk kan kanskje ha noe å si, men langt viktigere er det at det gjerne er ganske varmt om sommeren. Og hvis fløten blir mer enn 21 grader, forteller McGee, blir fettet så mykt at det ikke klarer å oppfylle sin ridderlige oppgave som luftboblenes høye beskytter. Og det skal ikke mye til for at kjøleskapskald fløte blir varm når den helles i en varm bolle og det piskes inn varm luft.
Malama Skrevet 6. juli 2006 #10 Skrevet 6. juli 2006 Dette er årsaken til at mamma for noen så siden sto etter midtnatt og vispet fløte på verandaen etter at sola hadde gått ned, med visper og bolle fra fryseren, natta før min onkels bryllup... Den opprinnelige sprakk ja! (og dette var fløte som for sikkerhets skyld skulle kokes opp med sjokolade og stå "over natta" i kjøleskap før pisking.... så det ble hasteinnhandling, koking og nedkjøling i kjøleskap "over dagen" i stedet da i det tilfellet etter at den første sprakk i varmen ja.) Helt vanlig, du er ingen dårlig kokk, bare utsatt for varme, og den påvirkningen denne har på fløte.
Gjest pulverheksa ii Skrevet 6. juli 2006 #11 Skrevet 6. juli 2006 Dette er årsaken til at mamma for noen så siden sto etter midtnatt og vispet fløte på verandaen etter at sola hadde gått ned, med visper og bolle fra fryseren, natta før min onkels bryllup... Den opprinnelige sprakk ja! (og dette var fløte som for sikkerhets skyld skulle kokes opp med sjokolade og stå "over natta" i kjøleskap før pisking.... så det ble hasteinnhandling, koking og nedkjøling i kjøleskap "over dagen" i stedet da i det tilfellet etter at den første sprakk i varmen ja.) Helt vanlig, du er ingen dårlig kokk, bare utsatt for varme, og den påvirkningen denne har på fløte. ← Og årsaken til at jeg for to uker siden sto i sykkelboden og vispet krem, til bursdagskaka til svigermor.
Lillesøster Skrevet 6. juli 2006 #12 Skrevet 6. juli 2006 Jeg har aldri pisket kremet som skal i ostekaken...bare helt fløten i massen. Men du et tips til neste gang. Pisk fløten i oppvaskkummen med kalt vann i. Dvs. du tar bollen i kalt vann mens du pisker.
Gjest Anneli Skrevet 6. juli 2006 #13 Skrevet 6. juli 2006 Tusen takk for alle svar! Godt det ikke bare er meg da. Ikke at jeg håper andre misslykkes, men dere skjønner hva jeg mener... Jeg har aldri pisket kremet som skal i ostekaken...bare helt fløten i massen. Men du et tips til neste gang. Pisk fløten i oppvaskkummen med kalt vann i. Dvs. du tar bollen i kalt vann mens du pisker. Takk for tipset lillesøster, skal huske det neste gang! Har alltid vispet kremen til ostekaken jeg, innbilder meg at kaken blir luftigere da?
Ugla Skrevet 7. juli 2006 #14 Skrevet 7. juli 2006 Forøvrig er det nok varmen som gjør kremen umulig å piske stiv. Juli er vel den perioden de kalte "hundedagene" i gamle dager? ← Man bør nok ikke ha det alt for varmt i rommet når man skal piske krem. Før brukte jeg å gå ned i kjelleren, men etter at jeg fikk meg kjølerom ved siden av kjøkkenet, er det et fint sted for krempisking i sommervarmen. Hundedagene: 23. juli - 23. august.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå