Gå til innhold

Kan man ta videregånde opplæring som privatist?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Sillo 77

Det er nå fem år siden jeg gikk ut av videregående skole. Valgte den angen å ta allemenfagliglinje, da jeg trodde jeg ville begynne på høyskole /universitet etter hvert.

Man nå har det seg slik at jeg kunne tenke meg å utdanne meg til kokk. Da det hverken nfinnes kokkeutdannelse gjennom høyskole eller universitet, må jeg gå til bake til videregånede opplæring for å få gjennomført dette. Men da jeg ikke bor hos mor og far lenger og har vært i arbeid de siste årene, er jeg jo blitt vant og avhenig av penger for å leve.

Så jeg tenkte derfor å ta fagene som privatist, slik at jeg kan jobbe fullt og tjene til livets opphold. Vet jo at jeg kan få studielån, men tenkte at det blir mere aktuelt å søke om det nåe jeg skal gå som lærling.

Er det noen som har tatt videregånede (yrkesrettede fag) som prvatist? Hadde vært fint å hører litt fra noen av dere hvordan dette fungere.

Hvem må man ta kontakt med?

Hvordan vet jeg ghvilke bøker jeg trenger å lese?

Hvordan får jeg lært det praktiske, siden jeg gikke går som fulltiselev mm.?

Hvordan er det med lønn i lærlingtiden?

Hvor mye kan jeg forvente å få i studielån mm?

Setter stor pris på SVAR! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke helt om det er mulig å ta yrkesrettet utdanning som privatist, men det bør vel være mulig? Anbefaler deg å ringe til en skole som har den studieretningen du ønsker, og spørre en rådgiver. De kan i hvertfall fortelle deg hvem du skal snakke med.

Lykke til med utdanningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...