Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #1 Del Skrevet 5. juli 2006 Heisan. Jeg er gravid i 14 uke og har vært på besøk to ganger siste uken, og begge gangene spist uvaskede jordbær. Syntes det var litt flaut å gå på kjøkkenet for å skylle bær når jeg var på besøk. Jeg tenkte ikke så mye over det heller, før jeg begyner å søke på nettet om Toxoplasmose. Nå har jeg helt angst! Bør jeg ta en test? Legen min tror vel jeg er gal hvis jeg ringer og spør om dette, men det stresser meg litt. Noen andre som ikke har vært supernøye på all vasking hele tiden? Heretter skal jeg ikke putte en ting i munnen uten at det er vasket, men det er jammen meg fort gjort å være litt uforsiktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 5. juli 2006 #2 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg hadde ikke stressa så mye med det hvis jeg var deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillebi Skrevet 5. juli 2006 #3 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg spiste litt salat med jord på (i en baguett..) og ble veldig redd for det samme. Spurte jordmor om jeg burde testes for toxoplasmose, men hun mente at det ikke var grunn til å bekymre seg. De var mer redde for mat i sydlige land. Derfor blir jeg ikke hysterisk når jordbærene ikke er vasket, men jeg ser etter at det ikke ligger bøss på dem. Legen min mente også at det var greit. Det er verre med rått kjøtt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IdaC Skrevet 5. juli 2006 #4 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg var og tok toxo test på mandag etter å ha vært på ferie i Italia og spist oster jeg ikke skulle, spekemat, salater og uvasket frukt. Både legen og hun som tok testen sa at i løpet av alle de årene de har jobbet har de hatt noen som har blitt smittet med toxmoplasmose i svangerskapet eller etter ferien. De sier ikke at det ikke kan skje, men at sjansen er minimal. Hvis det hadde vært så lett å bli smittet, så hadde alle vært det, gravid eller ikke. Jeg hadde ikke tenkt noe mer over det hvis jeg var deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillian Skrevet 5. juli 2006 #5 Del Skrevet 5. juli 2006 Derfor blir jeg ikke hysterisk når jordbærene ikke er vasket, men jeg ser etter at det ikke ligger bøss på dem. samme her - vaskede jordbær blir vasne og ekle ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #6 Del Skrevet 5. juli 2006 samme her - vaskede jordbær blir vasne og ekle ... ← Ja, ikke sant? de smaker ikke så godt når de er vasket Takk for trøsten, jenter. Man blir litt hysterisk av og til. Har ikke lyst til å skade den lille. Med de nye regelene så skal man jo så skjeldent til kontroll. Fortsatt to mnd til neste legesjekk for meg. Hadde vært fint å kunne gå oftere for å kunne spørre om alt man lurer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IdaC Skrevet 5. juli 2006 #7 Del Skrevet 5. juli 2006 Du kan bestille ekstra kontroll dersom du er engstelig og har mye å spørre om. Det fikk jeg beskjed om i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 5. juli 2006 #8 Del Skrevet 5. juli 2006 er vi ikke litegrann småhysteriske her nå...? *holder opp armene for å beskytte meg mot harde slag* Jeg mener, folk overlevde før i tiden også..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyfri Skrevet 5. juli 2006 #9 Del Skrevet 5. juli 2006 ...og bare tenk på alle gangene i livet (før vi ble gravide) vi har spist uvaska jordbær og salat, medium stekt biff, spekemat etc, uten at vi ble smittet av toxoplasmose. det er klart det kan skje, men sjansene er veldig små. men jeg synes det setter det hele litt i perspektiv, slik at vi kan tillate oss å ikke ha angst hele tiden ....men selvsagt være forsiktige da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 6. juli 2006 #10 Del Skrevet 6. juli 2006 ...og bare tenk på alle gangene i livet (før vi ble gravide) vi har spist uvaska jordbær og salat, medium stekt biff, spekemat etc, uten at vi ble smittet av toxoplasmose. det er klart det kan skje, men sjansene er veldig små. men jeg synes det setter det hele litt i perspektiv, slik at vi kan tillate oss å ikke ha angst hele tiden ....men selvsagt være forsiktige da ← Det var dette med tingenes iboende faenskap da... OM du skulle bli smittet av toxo i løpet av livet, så vil selvfølgelig det skje akkurat mens du er gravid. Er langt mer forsiktig nå enn jeg pleier, for det er så dumt å risikere noe. (Men så er jeg så heldig å ha ei venninne som har innstruert det meste av vennekrets allerede, så jeg møter utrolig få utfordringer.) Tror det blir vanskeligere å finne ut hva jeg skal spise og hvordan jeg skal holde alle regler når jeg reiser sydover senere i sommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søta Skrevet 6. juli 2006 #11 Del Skrevet 6. juli 2006 Slapp av!!!! Nå er ikke jeg av den typen som forandrer hele livet mitt p.g.a. en ga\raviditet.... Jeg spiser det meste jeg da... Men du - om du skulle være uheldig å få d - så er d liten sjans for at fosteret blir skadet eller i det hele tatt smittet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 6. juli 2006 #12 Del Skrevet 6. juli 2006 Slapp av!!!! Nå er ikke jeg av den typen som forandrer hele livet mitt p.g.a. en ga\raviditet.... Jeg spiser det meste jeg da... Men du - om du skulle være uheldig å få d - så er d liten sjans for at fosteret blir skadet eller i det hele tatt smittet... ← Det med sjansen varierer visst veldig på når i svangerskapet det er. Tidlig, når det kan gjøre stor skade, er sjansen liten. Utover i svangerskapet, så øker sjansen for smitte over til barnet, samtidig som skadevirkningene barnet kan få av smitten minker. Synes man kan ta litt hensyn akkurat når man er gravid, uten å være hysterisk, og forsøker å etterleve dette. (Men er nok mer hysterisk enn jeg liker å tenke på! ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #13 Del Skrevet 6. juli 2006 Jeg ble smittet av toxo to uker før denne graviditeten, heldigvis har jeg fått svar fra rikshospitalet at babyen går fri siden jeg ble smittet før... jeg hadde kjempe flaks. Jeg har vokst opp på landet , gravd i jord, plukket jordbær og spist de, spist "rått kjøtt", vokst opp med katt, vært i syden, og aldri blitt smittet. To uker før graviditet kan jeg ikke huske at jeg har spist noe unormalt eller gjort noe unormalt.. men smitten har jeg på en eller annen måte fått i meg.. først nå etter 27 år og hjemme i Norge. Så det er faktisk mulig å bli smittet selv om man lever og spiser det helt vanlige, selv om det ikke skjer så ofte. eneste jeg kan si er at det er helt forferdelig å gå og vente på svar om det går bra eller ikke. Det var 3 vannvittig lange og tunge uker. Men selvsagt man skal ikke bli hysterisk, men det går an å ta forhåndsregler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wasabi Skrevet 6. juli 2006 #14 Del Skrevet 6. juli 2006 En venninne som planlegger graviditet fikk tatt en toxo-test og var smittet - uten å vite om det. Toxo er jo ufarlig for voksne og mange kan visst være smittet uten symptomer. Men - så er det altså skummelt å få når man er gravid. Dermed skal vi være litt ekstra forsiktige med mathygiene og unngå noe mat. Dette visste de ikke mye om før i tiden - men hvem vet om ikke endel skadde barn den gang skyldes toxoplasmose? Selv har jeg ikke vært hysterisk men fulgt de vanlige rådene. Og gjett om jeg savner en skikkelig ostekveld og et deilig spekefat. Men det tar jeg snart igjen! Som trådstarter her har jeg også spist uvaskede jordbær, en spekeskinkesalat osv på besøk her hjemme, fordi jeg ikke har villet gjøre noe nummer ut av det - og fordi maten har sett bra ut. Da jeg var i Frankrike i 6.mnd holdt jeg meg unna spekemat og oster og salat. Men greidde ikke å holde meg unna et par digre fristende uvaskede jordbær.. Og måtte dermed tåle 3 ulidelig spennende uker når vi kom hjem og jeg ventet på svar på toxo-testen fra legen. Den var heldigvis negativ. Og som en her skriver - toxoplasmose er veldig sjelden (det sa legen min også). Uansett, jeg syns det er flott at gravide vet om at toxoplasmose kan være skadelig for fosteret og at vi vet hvordan vi kan unngå smitte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsey Skrevet 7. juli 2006 #15 Del Skrevet 7. juli 2006 Er det noen måte å teste om toxoplasmosesmitten er ny eller gammel? Da jeg var på den første legetimen tok han rutinemessig toxoplasmosetest, og den viste at jeg hadde hatt det. Men siden det ikke ble sagt noe mer om det regner jeg med at dette var gammel smitte, og at testen var for immunitet, og ikke smitte? Sånn sett er det greit å ha hatt det, jeg kan jo spise nesten hva jeg vil. Er bare listeria jeg må passe meg for, og så vidt jeg har forstått det så er det langt mer sjeldent enn toxoplasmose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 7. juli 2006 #16 Del Skrevet 7. juli 2006 Er det noen måte å teste om toxoplasmosesmitten er ny eller gammel? Da jeg var på den første legetimen tok han rutinemessig toxoplasmosetest, og den viste at jeg hadde hatt det. Men siden det ikke ble sagt noe mer om det regner jeg med at dette var gammel smitte, og at testen var for immunitet, og ikke smitte? Sånn sett er det greit å ha hatt det, jeg kan jo spise nesten hva jeg vil. Er bare listeria jeg må passe meg for, og så vidt jeg har forstått det så er det langt mer sjeldent enn toxoplasmose. ← Det heter at hvis de finner smitte, så skal det taes en ny test, for å se om smitten er ny eller gammel. Ville spurt legen om dette ble gjort. Hvis den er gammel er det jo ikke noe problem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vendelin Skrevet 7. juli 2006 #17 Del Skrevet 7. juli 2006 Jeg har to katter og spiser uvaska jordbær, og er iallefall smittefri så langt. Dette er ting jeg ikke har bekymret meg nevneverdig over. Det var derimot helt til jeg hørte at to jeg jobber sammen med har blitt smittet på jobben (jobber i hagesenter). Det synes jeg ikke var noe ålright, men uasett kan jeg ikke gjøre annet enn å være nøye med håndhygienen før jeg putter ting i munnen.(evt. bruke handsker, men det blir altfor klønete.) Jeg tror at dersom man tar noen få forholdregler som å steke kjøttet godt, være forsiktig i utlandet og skylle bort jord o.l på grønnsaker, vaske frukt og sist men absolutt viktigst : være nøye med håndvask så slipper de fleste unna med bekymringa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #18 Del Skrevet 7. juli 2006 Den første toxotesten jeg tok sa at jeg hadde smitten i meg og at den var av nyere dato, måtte så vente 3 uker før de tok ny test som ble sendt til rikshospitalet hvor de nesten på dagen og timen kan se når du er smittet (ganske utrolig i grunn). Etter hva jeg har forstått fra legen, kan se se fra første testene om smitten er av ny eller gammel dato, er smitten av nyere dato tar med test nr 2 for å sjekke om man har blitt smittet i svangerskapet eller om man er heldig å ha blitt smittet før. I mitt tilfelle som var 2 uker før, så hadde jeg tydligvis veldig flaks. I følge rikshospitalet trengte jeg derfor ikke noen videre oppfølging eller bekymring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå